Jump to content
Annons

fråga om mixning och eq i PT 8.0 M-powered

Recommended Posts

persuader (oregistrerad)
Postat

håller på att mixa min första egna produktion/låt och har kommit en bit på väg.

korresponderar med en gammal musik polare i USA som kan mer och hjälper

mig mer goda råd.

En av synpunkterna han hade ppå min sista mix var följande:

"Sätt en

spektrograf där du kan se vilka frekvenser de olika instrumenten har

på din main output. Så kan du solo de olika tracksen och jämföra.

Hittar du två tracks som har lika peakar så välj det viktigaste

och sänk eq på det andra."

finns det någon duktig PT användare här som kan hjälpa mig och förklara

lite om hur man kan göra detta i PT 8

låten kan ni lyssna på här om ni vill:

Tack

Annons
Postat (redigerat)

Det han menar om jag inte fattat fel är att du ska sätta en frekvensanalysator på master fadern. En gratis för pro tools är inspector. Med den kan du se hur frekvenskurvan är för ljudet. Personligen så tycker jag inget går upp mot vad du hör, och jag använder aldrig detta själv utan använder enbart hörseln.

MVH

Anders

EDIT: http://www.dontcrack.com/freeware/download...Inspector-Free/

Redigerat av Gizmozis
persuader (oregistrerad)
Postat
Det han menar om jag inte fattat fel är att du ska sätta en frekvensanalysator på master fadern. En gratis för pro tools är inspector. Med den kan du se hur frekvenskurvan är för ljudet. Personligen så tycker jag inget går upp mot vad du hör, och jag använder aldrig detta själv utan använder enbart hörseln.

MVH

Anders

EDIT: http://www.dontcrack.com/freeware/download...Inspector-Free/

Hey tack det var just det jag tror det handlade om. Det står om detta också i mixologi bilagan till tidningen studio

men det är inte i detalj beskrivet vilket man ju behöver när man är newbie. Skall testa ikväll och se hur jag kan

använda detta. Jag tror som du att det är bättre att använda öronen. Men på denna låten ligger det en orgel i

choruset som jag skulle vilja ha lite tydligare utan att dra på mer volym. Då tror jag detta kan vara lösningen för

att separera frekvenserna

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.