Jump to content
Annons

MrPhonk

Recommended Posts

Som gammal trackeranvÀndare var det helt underbart att hitta Renoise. HÀr kan jag anvÀnda mitt Àlskade trackerinterface (och slippa göra allting vÄgrÀtt *s*) samtidigt som jag kan dra nytta av alla mina bÀsta VSTi:s och VST-pluggar.

NÄgon anna som anvÀnder denna tracker/sequencer och/eller kommer frÄn den gamla trackerscenen?

http://www.renoise.com Àr adressen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Tycker dock att man fÄr sÄ mycket bÀttre överblick med dagens program.

Har hört det argumentet förr, men jag tycker tvĂ€rtom. Kan vara för att man Ă€r sĂ„ insnöad i trackermiljön 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...
spline (oregistrerad)

JodÄ, jag tycker att det Àr helt grymt program. Det Àr vÀldigt prisvÀrt. Har testat Fruity loops och Reason men föredrar faktiskt Renoise...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag Àlskar ProTracker. Var vÀl det jag började med sÄ att sÀga. Klart begrÀnsad, men charmig. Har inte fler funktioner Àn man behöver. Jag kÀnner att jag Àr minst lika produktiv i en sÄdan begrÀnsad miljö.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...
spline (oregistrerad)

Den bÀsta trackern nu Àr helt klart Renoise! Den rockar! Kan inte jÀmnföras med Protracker...

Jag anvÀnde Fruity förut, men det Àr verkligen trÄkigt att anvÀnda tycker jag jÀmnför med Renoise...

Renoise har ju stöd för vsti den har envelopes för att automatisera filter osv.

OĂ€ndligt antal filter, 64kanaler med 10 noter i varje=640 kanaler, sendchannels midi, ASIO osv...

Det finns en gratis demoversion av den, som saknar ASIO och render to wav...

Men det Ă€r helt klart vĂ€rt att registrera den trackern man fĂ„r gratis uppdateringar med nya funktioner nĂ€stan hur lĂ€nge som helst 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag började sjĂ€lv med Soundtracker och körde Ă€ven mycket Fasttracker 2 pĂ„ PC, och ska nog ta och kika pĂ„ Renoise ocksĂ„ nu nĂ€r jag lĂ€st detta 😳

Dock sÄ anvÀnder jag numer ganska lite VSTi och samplingar. Egentligen bara till trummor. Resten anvÀnder jag riktiga instrument till.

Kanske ska pÄpeka att musiken jag gör oftast gÄr frÄn Power ballades till hÄrdrock, och pÄ den tiden dÄ jag höll pÄ med trackers var det betydligt mer Eurotechno och lite Ät trance hÄllet.

Men trackers Àr svinkul, och ger en nostalgi kick för min del. Ett definitivt underskattat sÀtt att göra musik pÄ, och vet man hur man ska göra sÄ Àr det minst lika bra som nÄgot annat. Speciellt om man numera kan anvÀnda VSTi och VST pluggar =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Jag tycker att en tracker Àr vÀldigt smidig. Saknar mycket enkelheten i allt nÀr man gjorde musik. Totall kontroll. Men sen var det ju fasttracker II, och resultatet kunde aldrig bli tiptop.

Men med Renoise nu, och skaletracker lever ju trackern ett helt nytt liv!

Finns ju bÄde Skaletracker (som tydligen e lite buggig, men gratis e gott!) & Renoise att tillgÄ. Modplug Tracker Àr en annan bra gratistracker. TrÄkigt utseende, men det kommer mycket bra musik dÀrifrÄn.

SjÀlv lÀngtar jag efter Madtracker 3. NÀr det kommer skall det trackas.

Redigerat av Wiseman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjÀlv kör jag ModPlug Tracker. Alldeles gratis och bra pÄ alla sÀtt (fast jag har ju inget direkt att jÀmföra med, förutom Goattracker dÄ men det Àr ju helt annat).

//Nisse

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
spline (oregistrerad)

Tja, madtracker 3 har jag gett upp hoppet om, jag tror att det Àr ett evighets projekt som Yannick inte fÄr mycket gjort pÄ.

Aero studio, som dock kostar lite mer verkar kunna bli hur bra som helst...

Snart kommer det Àven ytterligare en ny tracker som verkar vara riktigt grym.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 mĂ„nader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...