Jump to content
Annons

Notskrift - program


CyboRg

Recommended Posts

Hej!

Jag är på jakt efter ett notskriftsprogram där det går att använda notsystem med bara en notlinje(ist. för fem som är det vanliga).

Detta eftersom jag ska skriva perkussiva noter för enskilda trummor och fyra överflödiga notlinjer kommer bara göra det svårläsligt.

Jag har ingen erfarenhet av notskriftsprogram, så det här funktionen kanske finns i finale eller sibelius?

Uppskattar verkligen om ni känner till eller vill kolla ifall funktionen finns i det program som ni använder!

(alternativet är väl att rita i photoshop...)

/Jonis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den finns i sibelius. Kolla under instruments and staves och leta bland de instrument där så ska det finnas percussion notlinjer som bara är en linje.

Minns inte mer exakt än så, och har inte tillgång till min egen dator denna vecka så jag kan inte kolla heller. Men det ska finnas som sagt 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lilypond verkade coolt, men jag undrar om man orkar sitta med det speciellt länge...

Tvärtom, skulle jag vilja säga. När man väl har lärt sig hur man gör, går det mycket smidigare att mata in musiken i Lilypond. Anledningen är att du matar in noterna i textform från tangentbordet. Du slipper sitta och pilla i grafiken tills ögonen blöder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom, skulle jag vilja säga. När man väl har lärt sig hur man gör, går det mycket smidigare att mata in musiken i Lilypond. Anledningen är att du matar in noterna i textform från tangentbordet. Du slipper sitta och pilla i grafiken tills ögonen blöder...

Det handlar nog mer om vad man blir van med.. själv så sitter jag och skriver i finale i "Speed-entry" (tror jag det heter), enkelt, bara pilar upp och ner sen välja tonlängd med siffror...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...