Jump to content
Annons

En tangent som låter lägre i volym och annorlunda


debatt

Recommended Posts

Jo

Jag tycker mig märka att en tangent på mitt keyboard låter lägre i volym och något annorlunda i den meningen att den för pianoljuden inte ökar i styrka nämnvärt när jag slår an tangenten hårdare, vilket sker på övriga tangenter. Dessutom ändrar den inte karaktär i ljudet då heller, på övriga tangenter så blir det ju fler övertoner och briljans. Skillnaden mellan denna tangent och övriga märks inte så mycket/inte alls beträffande hammondljuden eller elpianona.

Vad kan det bero på? Dålig sampling? Vad är det rent tekniskt i en sådan här keyboard som kan bidra till detta? Oxidering? Dålig kontakt?

Helt sonika hörselfel... eller att förstärkaren inte pallar de frekvenser lika bra som denna tangent innehåller, tror jag mindre på. Det avser f.ö. ett G på tredjen högsta oktaven av 6.

Självklart ska jag kontakta företaget ifråga, men innan jag gör det undrade jag bara ifall någon annan märkt av ett sånt här problem, hur ni då gjort, vilka svar ni fått och hur problemet eventuellt kunnat åtgärdas.

Jag kan ju lägga till att jag spelade på ett annat exemplar av denna modell på MB också innan köp och märkte att det var exakt SAMMA SAK med det exemplaret. Men om det var exakt samma tangent det gällde då, det minns jag inte. Hade ju liksom ingen anledning att lägga den detaljen på minnet då. Handlade min på Jam några månader senare.

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

Jag hade ett liknande problem med min Roland Juno-D. Frågade min pianolärare om det och han gissade att det var de s.k. "dämpmattorna" som är små gummikuddar som sitter mellan tangenten och kretskortet och som känner av hur hårt anslaget är. Jag skruvade isär synten och provade att byta plats på dämpmattan med en annan för att se om det var felet, vilket det var.

På Juno-D satt dämpmattorna i remsor som täcker 12 tangenter (utom en som täcker 13 eftersom det är 61 tangenter) men det är säkert olika på olika märken och modeller. Hör med Clavia eller någon musikaffär. Jag fick (via en musikaffär) beställa nya från Roland i Danmark och det var så stora administrativa kostnader att en remsa skulle kosta 350:- och om jag beställde nya till hela synten (5 st varav en lite längre) så kostade det 550:- så det gjorde jag.

Det var ett elände att skruva isär och ihop eftersom allting är skruvat i locket underifrån och man behöver in mellan klaviaturen och kretskortet, men när jag väl fick isär det var själva dämpmattorna inga problem att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag hade ett liknande problem med min Roland Juno-D. Frågade min pianolärare om det och han gissade att det var de s.k. "dämpmattorna" som är små gummikuddar som sitter mellan tangenten och kretskortet och som känner av hur hårt anslaget är. Jag skruvade isär synten och provade att byta plats på dämpmattan med en annan för att se om det var felet, vilket det var.

På Juno-D satt dämpmattorna i remsor som täcker 12 tangenter (utom en som täcker 13 eftersom det är 61 tangenter) men det är säkert olika på olika märken och modeller. Hör med Clavia eller någon musikaffär. Jag fick (via en musikaffär) beställa nya från Roland i Danmark och det var så stora administrativa kostnader att en remsa skulle kosta 350:- och om jag beställde nya till hela synten (5 st varav en lite längre) så kostade det 550:- så det gjorde jag.

Det var ett elände att skruva isär och ihop eftersom allting är skruvat i locket underifrån och man behöver in mellan klaviaturen och kretskortet, men när jag väl fick isär det var själva dämpmattorna inga problem att byta.

Tack för svaret! Så att ljudet var svagare, berodde det på att dämpmattan var för tjock, för tunn eller hamnat snett ur läge? Eftersom både exemplaret på MB och mitt från Jam haft samma problem, så verkar det ju snarare vara en produktmiss än något enstaka fel kanske...?! Frågan är också om felet kan uppkomma igen och varsomhelst.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Tack för svaret! Så att ljudet var svagare, berodde det på att dämpmattan var för tjock, för tunn eller hamnat snett ur läge? Eftersom både exemplaret på MB och mitt från Jam haft samma problem, så verkar det ju snarare vara en produktmiss än något enstaka fel kanske...?! Frågan är också om felet kan uppkomma igen och varsomhelst.

problemet började när jag haft den flera år och använt den ordentligt mycket. Riktigt vad som var fel med dämpmattan vet jag inte, det var ingen synbar skillnad på dom men eftersom det fortfarande var samma fel på den när jag flyttade den till en annan oktav har jag svårt att tro att den bara hamnat snett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
problemet började när jag haft den flera år och använt den ordentligt mycket. Riktigt vad som var fel med dämpmattan vet jag inte, det var ingen synbar skillnad på dom men eftersom det fortfarande var samma fel på den när jag flyttade den till en annan oktav har jag svårt att tro att den bara hamnat snett.

Det var ju lite märkligt. Jag har nästan inte använt min keyboard alls och den på MB var ju ny, men hade ändå samma fel. Att det inte fanns någon synbar skillnad på dem var ändå allra märkligast! Men märkte du detta för fel ALLA ljud på Roland-en? Som sagt, på min Clavia verkar det inte finnas detta fel för hammond och en del elpianoljud.

(Den har ju "bara" pianon, elpianon och hammonds).

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det var ju lite märkligt. Jag har nästan inte använt min keyboard alls och den på MB var ju ny, men hade ändå samma fel. Att det inte fanns någon synbar skillnad på dem var ändå allra märkligast! Men märkte du detta för fel ALLA ljud på Roland-en? Som sagt, på min Clavia verkar det inte finnas detta fel för hammond och en del elpianoljud.

(Den har ju "bara" pianon, elpianon och hammonds).

😄

ja, det var samma fel på alla patchar. Hmm... kanske inte är samma fel på din Nord helt enkelt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, på min Clavia verkar det inte finnas detta fel för hammond och en del elpianoljud.

Orgelljuden är ju inte anslagskänsliga, så där är det ju inte konstigt att du inte hör någon skillnad. Har du kollat att du har laddat ned senaste versionen av alla dina samplingar? Kolla på Clavias hemsida att du har de senaste versionerna av allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, såklart är inte orgelljuden anslagskänsliga, men jag tänkte också på det faktum att ljudet i sig för pianot låter lägre på just den problematiska tangenten, om man liksom försöker hålla samma tryck på alla tangenter på den oktaven, utan att jobba med anslagskänsligheten, om du förstår.

Jag har tänkt ladda ned det där pianoljudet som var samma som Nord Stage har/hade, Yamahaflygeln - för jag gillar det mer än Malmsjön. Och sedan kan man väl lagra ljud på datorn via usb? Jag vet inte så bra, för jag har nästan inte använt keyboardet ännu, trots att det är ca. 3 år. Jag vet bara att jag ALDRIG laddat ned några ljud ännu, men att det inte fanns några andra att ladda ned förutom de jag redan hade inbyggda, när jag kollade igår. Men tidigare vet jag att jag sett en lista, bl.a. med det där Yamahaflygelljudet jag gillade.

😆

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet bara att jag ALDRIG laddat ned några ljud ännu, men att det inte fanns några andra att ladda ned förutom de jag redan hade inbyggda, när jag kollade igår.

Clavia uppdaterar ibland de befintliga ljuden, genom att korrigera enstaka samplingar som inte är perfekta, osv. Du bör därför kolla att du har den senaste versionen av de ljud du använder. Har du fortfarande fabriksljuden som maskinen levererades med, bör du ladda ned den senaste versionen av fabriksljuden och testa om felet kvarstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...