Jump to content
Annons

Aktiva studiomonitorer för trance/pop


hooolmen

Recommended Posts

Annons

Först och främst vill jag nog säga att det inte finns några monitorer som är speciellt gjorda för en viss genre.

Eftersom du har en helt ok budget, så tipsar jag om ADAM A7, som bl a vann MIPA award som årets bästa närfältare 2007 - men du får säkert andra förslag också - och det bästa är om du lyssnar på olika modeller själv och bildar en egen uppfattning om vilka du skulle trivas med.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du kör musik för dansgolvet så skulle jag vilja veta vad som händer i botten.

Du kommer troligen att köpa mindre monitorer och dessa går inte så djupt ned.

Så en subbas är inte dumt. Men det kan du komplettera med senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Genelec 8030A, riktigt bra botten trots storleken. Adam A7 är riktigt bra med(har dom själv), lite renare och mer klar diskant men inte samma tyngd i botten tyvärr.

Begagnade Mackie HR824MKII ller dom nya Mackie MR8.

Kanske går lite över din budget, men kolla efter begagnade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Adam A7 låter väldigt bra. Ett annat alternativ är Event SP8 som just nu är rejält prissänkta på Musikbörsen och du får numera ett par för 7 kkr om jag minns rätt. Har dock bara lyssnat på dem som hastigast i butik så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om dem. De mullrar iaf 😆

Jag köpte nyligen ett par Yamaha HS80M (8" bas) som komplement till mina A7:or, men dem returnerade jag igen efter ett par dagar. Jag tyckte de lät direkt illa, men det finns gott om folk som gillar dem och tycker att de är väldigt prisvärda (ca. 5 kkr). Åk till närmsta musikaffär och provlyssna olika högtalare och känn efter vilka som passar dig. Om du dessutom har möjlighet att låna hem och testa innan du köper är det såklart en bra grej.

Det är tyvärr lite halvsvårt att hitta ett par närfältare som både levererar riktigt bra ljud och mycket bas till rimliga pengar. Om jag varit i dina skor skulle jag iaf köpt antingen Adam A7 eller Genelec 8030. De senare går att hitta begagnade för under 10 kkr. Ingen av dem går särskilt långt ned i basen, så ett par bra hörlurar till för att kontrollera djupbasen rekommenderas. Audio-technica ATH-M50 t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst vill jag nog säga att det inte finns några monitorer som är speciellt gjorda för en viss genre.

Eftersom du har en helt ok budget, så tipsar jag om ADAM A7, som bl a vann MIPA award som årets bästa närfältare 2007 - men du får säkert andra förslag också - och det bästa är om du lyssnar på olika modeller själv och bildar en egen uppfattning om vilka du skulle trivas med.

Om du kör musik för dansgolvet så skulle jag vilja veta vad som händer i botten.

Du kommer troligen att köpa mindre monitorer och dessa går inte så djupt ned.

Så en subbas är inte dumt. Men det kan du komplettera med senare.

Lyssna på Genelec 8030A, riktigt bra botten trots storleken. Adam A7 är riktigt bra med(har dom själv), lite renare och mer klar diskant men inte samma tyngd i botten tyvärr.

Begagnade Mackie HR824MKII ller dom nya Mackie MR8.

Kanske går lite över din budget, men kolla efter begagnade.

Tack för alla svar! Jag får åka och kolla på de monitorerna ni sa och sedan lyssna och bestämma vad som passar mig bäst 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...