Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Gjorde en liten demo inspelning och ljudet blev skit bra. Funkade även i två andra surrund anläggningar jag testa till. Men när jag kom hem och testade i datorn blev det helt åt helvete. Diskanten dominerade sjukt mycket. Och i mina lurar med.

(jag har skit lurar samt högtalare men det hör inte till)

Vad ska man ha för att få en rättvis mix. Studio monitorer och ett bra lurar?. Eller hänger det mera på örat och lära sig mera. För det lät mycket bra i det jag mixade, även i jämförelse med andra pro producerade låtar. Skulle ett par bra monitorer lösa mycket av det problemet?

Hjälp!

(kan inte lägga upp för lysning då den som spelat in, inte vill)

///

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Om diskanten blev skrikig, så kanske du hade för mycket dämpning med tunna absorbenter i rummet där du mixade...? Då kompenserar man nämligen automatiskt för diskantbortfallet, så att det låter mer balanserat i det rummet...

Du kan lära dig mixa ok i de flesta högtalare, men du gör det enklare för dig om du skaffar ett par bra monitorer med hög upplösning så att du inte missar detaljer som kamufleras i sämre monitorer. Om du ofta är i andra lokaler och mixar, så är det absolut en bra idé att skaffa ett par riktigt bra lurar, så tar du bort rummet ur kalkylen - men du får tänka på att man som regel gör en smalare mix i lurar än i högtalare, så det är inte helt perfekt med ett par bra lurar heller...

Postat
Gjorde en liten demo inspelning och ljudet blev skit bra. Funkade även i två andra surrund anläggningar jag testa till. Men när jag kom hem och testade i datorn blev det helt åt helvete. Diskanten dominerade sjukt mycket. Och i mina lurar med.

(jag har skit lurar samt högtalare men det hör inte till)

Vad ska man ha för att få en rättvis mix. Studio monitorer och ett bra lurar?. Eller hänger det mera på örat och lära sig mera. För det lät mycket bra i det jag mixade, även i jämförelse med andra pro producerade låtar. Skulle ett par bra monitorer lösa mycket av det problemet?

///

det kan inte vara så att det lät dåligt pga. att du lyssnade i dåliga högtalare/hörlurar? Om du tyckte att den lät bra när du jämnförde med en proffisionellt mixad och mastrad låt så borde det inte vara för mkt diskant : )

lyssnar du med dåliga högtalare och hörlurar låter ju inget bra, annars hade ju utrustningen inte varit dålig! tänk på det : )

Postat

När jag mastrar så lägger jag ett nytt spår i cubase med en referenslåt som jag sitter att jämför med, som jag vet låter skitbra. Sitter du bara och jämför så blir det ju inte fel!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.