Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kör Cubase 4 på både min stationära och min laptop. Båda datorerna har Win XP, Har även samma firewire ljudkort (Edirol FA-66) så det enda som egentligen skiljer är prestanden datorerna emellan (Stationära mycket vassare).

Det som jag inte blir klok på är att det slumpvis inträffar ett kraftigt "missljud" till följd av att Cubase hänger sig 1 eller 2 sekunder och sen rullar det på igen utan problem. Detta händer BARA på min laptop, aldrig på den stationära. Jag belastar inte heller laptopen allt för hårt utan kör bara 3 audiospår och ett midi samtidigt, så processorn jobba inte mycket.

Eftersom detta felet bara inträffar på laptopen måste felet ligga där, inte i ljudkortet eller i Cubase då jag har exakt samma "rigg" på den stationära.

Några ideér? Maskinvarukonflikt tror jag inte heller att det är

Annons
Postat

Att spela in musik på Lap Top verkar vara ett kapitel för sig. Orsakerna till fel kan vara många i allt från hårdvarukonflikter till fel moderkort.

En sak jag märkte för ett tag sen var att ljudet frös till när jag spelade in, trots att jag bara spelade upp ett Audiospår och gjorde sångpålägg. Det hackade till varje 10 sek nästan.

Jag såg då att jag av misstag valt att spela in filerna på systemdisken (C:), så jag ändrade katalog till min externa Usb disk och genast blev det bättre.

Du har förmodligen redan provat detta, men ibland glömmer man bort det uppenbara ☺️

Hoppas det löser sig

Mvh Erik

Postat
Jag såg då att jag av misstag valt att spela in filerna på systemdisken (C:), så jag ändrade katalog till min externa Usb disk och genast blev det bättre.

Jag spelar inte in, utan använder (använde) laptopen + cubase som "mixer" när jag spelar live.

Postat
Jag spelar inte in, utan använder (använde) laptopen + cubase som "mixer" när jag spelar live.

Det gäller även om det bara handlar om uppspelning (i ett DAW)

Märker stor skillnad från min dators 5400 rpm gentemot usb-diskens 7200rpm.

Har du optimerat XP? Stängt av onödiga tjänster osv?

Postat
Har du optimerat XP? Stängt av onödiga tjänster osv?
Det verkar vara många som får problem med sina bärbara och DAW-programmen, om de har WLAN aktiverat, så testa att stänga av det.

XP är optimerat enligt musicxp. Inget nätverkskort är aktiverat. Dock är mitt antivirusprogram på (AVG Free) men det tycker jag inte borde påverka allt för mycket.

Postat
Det verkar vara många som får problem med sina bärbara och DAW-programmen, om de har WLAN aktiverat, så testa att stänga av det.

precis vad jag testade igår, och då upphörde problemet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.