Jump to content
Annons

Windows XP - vill slippa OS-menyn vid start


gson

Recommended Posts

Efter att ha installerat om XP. (Har även formatterat d.s) stannar bootprocessen vid val av operativsystem. Windows XP prof eller Windows XP prof ! Jag har bara ett OP system i datorn! Vill ha hjälp att få bort detta problem som slöar upp starten av min dator! Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Efter att ha installerat om XP. (Har även formatterat d.s) stannar bootprocessen vid val av operativsystem. Windows XP prof eller Windows XP prof ! Jag har bara ett OP system i datorn! Vill ha hjälp att få bort detta problem som slöar upp starten av min dator! Tack på förhand!

Skaffa Mac! 😏

Nämen allvarligt, det ställer du väl in i BIOS har jag för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis beror detta på att du antingen har installerat Windows XP över en annan installation eller att du har haft en så kallad boot loader sedan tidigare.

Gå till startmenyn, klicka på Kör och skriv in

notepad c:\boot.ini

Kolla där om du har flera operativsystem under [operating systems]. Radera det operativsystem som du inte använder - men var mycket noga med att du raderar rätt rad! Tar du bort fel rad kan det resultera i att du inte kan starta operativsystemet.

Det kan även hända att du har en så kallad boot loader installerad sedan tidigare, och som ligger i master boot record (mbr). Den försvinner inte ens om du formaterar hårddisken. Istället måste du starta Windows XP-installationen från cd, men välja att gå ut till kommandoprompten (minns inte riktigt vad alternativet heter i menyn) och där skriva

fixmbr

Link to comment
Dela på andra sajter

hallåj!

antar att har ominstallerat XP utan att blåsa hela disken, då ligger det nog kvar lite av den gamla installationen.

Om du går in på kontrollpanelen och system/advanced klickar på settings under den sista fliken "sartup and recovery" Där kan du ställa hu länge din loginruta ska visas, te.x 1sek så fortsäter laddningen av xp på engång.

om du klickar på edit under där du ställer sekunder så kan du editera eller ta bort den XP som inte används så att den inte syns vid start.

Själv kör jag 2 XP på 2 partitioner. en xp musik och en för allt annat.

Jag har editerat denna fil så att musik XP ligger överst och startar om inte man väljer nåt.

Det funkar Mycke bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis beror detta på att du antingen har installerat Windows XP över en annan installation eller att du har haft en så kallad boot loader sedan tidigare.

Gå till startmenyn, klicka på Kör och skriv in

notepad c:\boot.ini

Kolla där om du har flera operativsystem under [operating systems]. Radera det operativsystem som du inte använder - men var mycket noga med att du raderar rätt rad! Tar du bort fel rad kan det resultera i att du inte kan starta operativsystemet.

Det kan även hända att du har en så kallad boot loader installerad sedan tidigare, och som ligger i master boot record (mbr). Den försvinner inte ens om du formaterar hårddisken. Istället måste du starta Windows XP-installationen från cd, men välja att gå ut till kommandoprompten (minns inte riktigt vad alternativet heter i menyn) och där skriva

fixmbr

Tack! Ditt första förslag hjälpte!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...