Jump to content
Annons

Inget midi ljud


totte921

Recommended Posts

Hej, jag undrar varför jag inte kan höra något midi ljud när jag byta ljudkort till en Presonus Aoudiobox.

På baksidan finns det en midi in och en midi out, borde jag koppla in något där kanske?

Jag jag har redan installerat midi drivrutiner till ljudkortet och ställt in det i kontrollpanelen men jag kan fortfarande inte höra något midi ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
borde jag koppla in något där kanske?

En synt kanske ?

Du kan ha en yttre synt eller en mjukvarusynt som körs i programmet i datorn. Vissa ljudkort kan också ha inbyggda synthar fast det är mer i kort för spel.

Det blir enklare att svara om du talar om vad du kör för program etc.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar använder jag Guitar Pro 5 där man kan välja om låtarna ska spelas som midi eller RSE. RSE funkar men inte midi, det går inte ens att göra några inställningar

på de spåret om det spelas som midi.

Jag tror mitt ljudkort har en inbyggd synth efter som det finns en volymkontroll som heter SW synth.

Om men inte vill koppla in en synth där bak går det då att lösa det på något annat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar använder jag Guitar Pro 5 där man kan välja om låtarna ska spelas som midi eller RSE. RSE funkar men inte midi, det går inte ens att göra några inställningar

på de spåret om det spelas som midi.

Jag tror mitt ljudkort har en inbyggd synth efter som det finns en volymkontroll som heter SW synth.

Om men inte vill koppla in en synth där bak går det då att lösa det på något annat sätt?

Det du säger låter ganska förvirrat.

För det första måste du ha något som genererar midi, typ en uppspelare, sequenser eller midikontrollenhet.

För det andra måste du sedan routa inkommande midi till en utgående port

På den utgående porten måste det sedan finnas ett instrument som tar emot midi på den valda kanalen

Instrumentet måste sedan vara kopplas till en kanal i din mjukvarumixer, som i sin tur är kopplad till en fysisk utgång.

Ungefär så

Exakt hur du skall göra beror på vilket ljudkort, program och instrument du använder.

Windows har en inbyggd mjukvarusynt för midi, och en del (konsument)ljudkort levereras med något liknande.

Visst kan du använda denna (även om det kommer att låta apa), men då måste du konfigurera den enligt ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...