Jump to content
Annons

Ny låt i David Bowie/Sisters of mercy anda


jesp

Tycker du om vad du hör?  

9 röster

  1. 1. Tycker du om vad du hör?

    • ja
      6
    • nej
      1
    • sådär
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Grey skies and blue aeroplanes

ARTIST/GRUPP:Jesper Eriksson

GENRE: Alternative

LÅTLÄNGD: 3,26

KOMPOSITÖR: Jesper Eriksson

PRODUCENT: Jesper Eriksson

EV. MEDVERKANDE:-

INSPELNINGSÅR:2004

FORMAT: Mp3

STORLEK: 3 megabyte

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK:Grey skies and blue aeroplanes

Redigerat av jesp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Schysst låt!

Du låter lite som Bowie i rösten också... :rolleyes:

Men mixen/mastringen är inte riktigt klockren...

Sitter iofs med riktigt dåliga lurar här på jobbet, men jag gissar på att du har för hög utnivå (särskilt när sången är med) så du fått digital distortion överallt...

Börja med att sänka utnivån från ditt seq-program och mixa ner igen, så kanske man kan höra lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst låt!

Du låter lite som Bowie i rösten också... 😆

Men mixen/mastringen är inte riktigt klockren...

Sitter iofs med riktigt dåliga lurar här på jobbet, men jag gissar på att du har för hög utnivå (särskilt när sången är med) så du fått digital distortion överallt...

Börja med att sänka utnivån från ditt seq-program och mixa ner igen, så kanske man kan höra lite bättre.

fattar inte det där...tycker det ser bra ut i cubase.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men låter det bra då?

Det jag menar är att du kanske skickar ut för hög total nivå så att det distar i ljudkortet. Vet inte hur Cubase ser ut, men i Sonar är main-reglage och mätare gömda, så jag har gjort det misstaget ett antal gånger...

Men det kan ju va nåt annat också... Kanske nån mastringsplug som kör upp allt på för hög nivå så att det distar...?

Förstår du vad i ljudet det är jag menar förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men låter det bra då?

Det jag menar är att du kanske skickar ut för hög total nivå så att det distar i ljudkortet. Vet inte hur Cubase ser ut, men i Sonar är main-reglage och mätare gömda, så jag har gjort det misstaget ett antal gånger...

Men det kan ju va nåt annat också... Kanske nån mastringsplug som kör upp allt på för hög nivå så att det distar...?

Förstår du vad i ljudet det är jag menar förresten?

Nu tror jag att det är riktigt....det peakade lite grann på några ställen när jag kollade igenom hela låten noggrannare...

Låter jag som Bowie....oj oj tackar och bockar det är min stora idol när det gäller sång.

Jag är långt ifrån honom, jag förtjänar inte ens att gå i hans fotspår.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver lite medan jag lyssnar. Ljudet klipper kraftigt (som android påpekade], framförallt i refrängen (starkaste partiet). Det gör det svårt att ge direkta synpunkter på ljudkvaliteten i övrigt.

Är det en OLP eller en Musicmanbas? Bra basljud iaf.

Jävligt skönt, hookig arpeggio!

Jag gillar rösten, som påminner ganska mycket om Bowie.

Bra arrangemang, det där lilla breaket efter 2 minuter.

Nu tog låten slut...

Jag gillar arrangemanget och stilen. Du får slipa lite på nivåkontrolleringen. Lägg upp en renare version när du fått till en

Edit: Det gjorde du visst medan jag satt och skrev. 😄

Edit 2: Bättre nivåer, men det klipper fortfarande i refrängen.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver lite medan jag lyssnar. Ljudet klipper kraftigt (som android påpekade], framförallt i refrängen (starkaste partiet). Det gör det svårt att ge direkta synpunkter på ljudkvaliteten i övrigt.

Är det en OLP eller en Musicmanbas? Bra basljud iaf.

Jävligt skönt, hookig arpeggio!

Jag gillar rösten, som påminner ganska mycket om Bowie.

Bra arrangemang, det där lilla breaket efter 2 minuter.

Nu tog låten slut...

Jag gillar arrangemanget och stilen. Du får slipa lite på nivåkontrolleringen. Lägg upp en renare version när du fått till en

Edit: Det gjorde du visst medan jag satt och skrev.  😄

Edit 2: Bättre nivåer, men det klipper fortfarande i refrängen.

Det var multibandskompressorn som spökade, lyssna igen, nu tror jag att det ska vara bra.

Bra att få lite feedback på grejer man gör, man blir så inskränkt när man sitter och lyssnar på sina egna grejer. Dessutom har jag tinnitus 😄 så det underlättar ju inte direkt...

Basen är en jazzbas men den är jäkligt komprimerad....och skuren i eq men hur kommer jag inte ihåg.

Redigerat av jesp
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar det råa soundet på bas och guror.. nakna och kalla.. rakt på liksom 😄

Tycker kanske att det är lite för mycket distortion på sången och att den är en aning luddig.

Bra jobb,

Keep it up! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär, klart bättre!

Men sångljudet i refrängen känns fortfarande inte riktigt bra... Lite luddigt som Nev skriver, kanske köra med ett mindre reverb...? Allting grötar ihop sig i refrängen, men den känslan försvinner till stor del i slutet (vid ~3:15) där ref-sången är mer ensam, så det beror nog även på nåt annat. Nåt instrument som krockar med sången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det peakar.. jag har lagt märke till att även om ljudet inte peakar i cubase så kan det göra det i mp3 format av nån egendomlig anledning. Trots att jag sällan är över -6db i originalinspelning.

Tror för mycket effekter kan göra så att det klipper.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ikväll funkade länken!

Jättebra. Inget att klaga på egentligen utan det är som du skriver en färdig demo.

Om du ändå vill ha synpunkter så är det trummorna som kanske blir lite statiska; förhållandet trummor/bas. Virveln lika hög hela tiden.

Ingen kritik men det enda jag kan tänka som kanske ska ändras!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...