Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ingen kunskap vad gäller ljudkort; så frågorna jag ställer kan verka lite dumma. Har letat om en tidigare tråd om samma problem, men har ej kunnat hitta.

Jag vill koppla in min keyboard (kolla https://www.studio.se/index.php?showtopic=62482) till datorn och tänkte då köpa en Audiophile 2496 för Midi-anslutningen. Just nu har jag ett integrerat som funkar rätt bra, då jag inte använder datorn till att skapa musik med.

Jag läste att Audiophile 2496 saknar hörlurförstärkare; så nu till min fråga. Kan jag använda mitt integrerade ljudkort och spela upp med hörlurarna samtidigt som jag har keyboarden kopplad till Audiophile och spelar in med Midi?

Jag undrar också hur svag volymen blir om jag kopplar lurarna direkt till linjeutgången på kortet?

Tack på förhand.

Annons
Postat
Hej!

Jag har ingen kunskap vad gäller ljudkort; så frågorna jag ställer kan verka lite dumma. Har letat om en tidigare tråd om samma problem, men har ej kunnat hitta.

Jag vill koppla in min keyboard (kolla https://www.studio.se/index.php?showtopic=62482) till datorn och tänkte då köpa en Audiophile 2496 för Midi-anslutningen. Just nu har jag ett integrerat som funkar rätt bra, då jag inte använder datorn till att skapa musik med.

Jag läste att Audiophile 2496 saknar hörlurförstärkare; så nu till min fråga. Kan jag använda mitt integrerade ljudkort och spela upp med hörlurarna samtidigt som jag har keyboarden kopplad till Audiophile och spelar in med Midi?

Jag undrar också hur svag volymen blir om jag kopplar lurarna direkt till linjeutgången på kortet?

Tack på förhand.

ja du kan använda midiinterfacet i audiophile med ditt interna ljudkort.

midiinterfacet har egentligen inget med ljudkortet att göra

du använder alltså inte 2 ljudkort samtidigt!

problemet med att använda det inbyggda blir hög latency och då ju tyvärr i princip oanvändbart.

du kan använda line-ut till hörlurarna men du behöver då en adapter:

du måste ju koppla båda utgångarna från ljudkortet för att få ljud i båda sidorna i hörlurarna då hörlurarna har en stereokontakt

kallelooping (oregistrerad)
Postat
Hej!

Tack på förhand.

Har ditt integrerade ljudkort en s.k. gameport så har du sannolikt ett midi-interface där.

Det har mitt gamla integrerade ljudkort som jag köpte en gameport-midi sladd till.

Annars kan du ju köpa ett USB - Midi interface istället för ett komplett ljudkort.

/Kalle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.