Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Annons
Postat

Vad Ă€r det som Ă€r sĂ„ speciellt med den hĂ€r kicken? Liknande finns sĂ€kert i en av Vengeance paketen, lĂ€gg pĂ„ en EQ och Kompressa den sĂ„ fĂ„r du nĂ„t liknande 🙂 . Om du vill göra kicken frĂ„n scratch sĂ„ fĂ„r du frĂ„ga nĂ„gon annan 😄

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat
Samplingar tenderar att lÄta vÀldigt platt i jÀmförelse med Àkta vara, sÄ om du hittar ett enkelt paket med 808samplingar Àr risken vÀldigt stor att du blir missnöjd.

Visst kan det vara sÄ, men det finns undantag: http://www.goldbaby.co.nz/tape808.html

Helt ok pengar för en högst anvÀndbar samling samplingar. Finns ett pack med 909-samplingar ocksÄ: http://www.goldbaby.co.nz/tape909.html

Postat
Orginalet: http://en.wikipedia.org/wiki/Roland_TR-808

Sen finns det en mjukvaruklon som faktiskt Àr helt ok, "Nepheton": http://www.d16.pl/index.php?menu=153

Samplingar tenderar att lÄta vÀldigt platt i jÀmförelse med Àkta vara, sÄ om du hittar ett enkelt paket med 808samplingar Àr risken vÀldigt stor att du blir missnöjd.

Allt handlar om efterarbete pĂ„ materialet, jag laddade ner nĂ„got gratis hobbysamplat och med de vanliga hjĂ€ltarna, dvs eq och comp sĂ„ kommer man lĂ„ngt 😛

Postat

Jag sĂ€ger inte att samplingar Ă€r kassa, jag sĂ€ger bara att de oftast inte stĂ„r sig mot Ă€kta vara. Dessutom föredrar jag att vrida pĂ„ en ratt för att förĂ€ndra t ex lĂ€ngd pĂ„ kick istĂ€llet för att vĂ€lja nĂ€sta sampling i listan. Goldbabysamplingarna lĂ„ter bra, det hĂ„ller jag med om och jag hĂ„ller ocksĂ„ med om att mycket handlar om efterarbete. Även en riktig 808 krĂ€ver nĂ€stan att processas för att lĂ„ta riktigt trevligt.

UtifrĂ„n egen erfarenhet sĂ„ tog det dock ganska lĂ„ng tid innan jag fattade grejen med en 808. Det var först nĂ€r min vĂ€n köpte en riktig maskin som jag fick en "aha"-upplevelse och verkligen började uppskatta dess kvaliteer. Det Ă€r vĂ€l dĂ€rför jag "varnar" för samplingar, sĂ„ att ingen tror att de kan avfĂ€rda rolandburken nĂ€r de egentligen bara har jobbat med undermĂ„liga samplingar. 😏

Postat
Jag sĂ€ger inte att samplingar Ă€r kassa, jag sĂ€ger bara att de oftast inte stĂ„r sig mot Ă€kta vara. Dessutom föredrar jag att vrida pĂ„ en ratt för att förĂ€ndra t ex lĂ€ngd pĂ„ kick istĂ€llet för att vĂ€lja nĂ€sta sampling i listan. Goldbabysamplingarna lĂ„ter bra, det hĂ„ller jag med om och jag hĂ„ller ocksĂ„ med om att mycket handlar om efterarbete. Även en riktig 808 krĂ€ver nĂ€stan att processas för att lĂ„ta riktigt trevligt.

UtifrĂ„n egen erfarenhet sĂ„ tog det dock ganska lĂ„ng tid innan jag fattade grejen med en 808. Det var först nĂ€r min vĂ€n köpte en riktig maskin som jag fick en "aha"-upplevelse och verkligen började uppskatta dess kvaliteer. Det Ă€r vĂ€l dĂ€rför jag "varnar" för samplingar, sĂ„ att ingen tror att de kan avfĂ€rda rolandburken nĂ€r de egentligen bara har jobbat med undermĂ„liga samplingar. 🙁

Jo det stĂ€mmer det som du sĂ€ger, av att Ă€ga sjĂ€lva trummaskinen sĂ„ blir det ju sjĂ€lvklart mer skaparglĂ€dje med 😛

Postat

SÄ grym var inte den kicken! Men det borde som sagt innan, inte vara speciellt svÄrt att göra, bara compressa en vanlig kick lite sÄ fÄr du den dÀr "utanför-högtalar" "skarpet" som finns dÀr

• GĂ€st Ă€ndrade titeln till Hej

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.