Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag skulle behöva lite tips om hur jag kan koppa ett andra par högtalare till mixern

så att jag snabbt kan skifta mellan mina monitorer och ett par andra,

så att jag snabbt kan skifta och lyssna på musiken genom olika element.

Jag har en Yamaha MG102 mixer om det är till någon hjälp.

Tack!

Annons
Postat
Hej

Jag skulle behöva lite tips om hur jag kan koppa ett andra par högtalare till mixern

så att jag snabbt kan skifta mellan mina monitorer och ett par andra,

så att jag snabbt kan skifta och lyssna på musiken genom olika element.

Jag har en Yamaha MG102 mixer om det är till någon hjälp.

Tack!

Det beror på flera saker...

Har du ett par aktiva monitorer nu?

Om dessa har rca-ut eller en ennan lineutgång kan du ju koppla direkt till ett annat par aktiva monitorer, när du vill lyssna på bara det ena paret stänger du bara av det andra.

På min digitalporta, och det är lika på min Soundcraft pa-mixer finns det två utgångar, på portan är det dels en monitor out med en volymkontroll, dit har jag mina aktiva monitorer kopplade. Sen finns även en stereo out, den har jag kopplat till min gamla stereoförstärkare som i sin tur driver ett par halvfeta JBL hemstereolådor. Så jag får en volym för varje högtalarpar.

Att ha en separat stereoförstärkare så där är bra på ett annat sätt, jag får två hörlursuttag med varsin volym, bra om jag sköter rattandet och nån annan gör sångpålägg.

Postat

Jag har ju mina aktiva KRK VXT8 som vanligt är ikopplade, sen har jag ett par passiva HIfi högtalare som jag vill koppla in så att jag kan skifta mellan mina monitorer och HiFi och lyssna.

Jag har en förstärkare till mina Hifi.

det jag vill veta är om det finns något sätt att koppla med den mixern jag har så att jag kan styra/ switcha mellan högtalarna direct från mixern?

Postat

Du måste nog skaffa en switch i så fall.

Om jag inte kommer ihåg fel så finns det enkla line-switchar hos Clas Ohlsson och Kjell & Co.

Vill du ha en tjusigare lösning med fler funktioner, så kan en SM Pro Audio M-Patch2 vara grejen - men den kostar betydligt mer än de tior en enkel switch kostar... 😆

Postat
Stereo, Control Room, Monitor, and Headphone Outputs

Located above the mixer's master controls, on the convenient easy-access connector panel, are the main stereo output connectors, phone-jack monitor output connectors, pin-jack recording outputs, and a stereo headphone jack. They may be compact, but these mixers offer plenty of connectivity for a wide range of applications.

det verkar finnas flera utgångar på mixern så det är bara att använda dem

Postat

Så där är det på min Soundcraft med, i princip två masterutgångar man kan gasa var för sig.

Postat
Så där är det på min Soundcraft med, i princip två masterutgångar man kan gasa var för sig.

Hur menar ni?

Postat
Hur menar ni?

om du kopplar monitorerna till ST OUT (L, R) som styrs av masterfadern

och stereon till C-R OUT som styrs av C-R/PHONES volymknappen

så kan du styra volymen på båda utgångarna

du kan även koppla stereon via rca-kontakter från REC OUT som styrs av masterfadern

i nödfall kan du även koppla från hörlursutgången med en adapter: stereotele-2xtele alternativt 2xrca

Postat
om du kopplar monitorerna till ST OUT (L, R) som styrs av masterfadern

och stereon till C-R OUT som styrs av C-R/PHONES volymknappen

så kan du styra volymen på båda utgångarna

du kan även koppla stereon via rca-kontakter från REC OUT som styrs av masterfadern

i nödfall kan du även koppla från hörlursutgången med en adapter: stereotele-2xtele alternativt 2xrca

mmhhmmm, ska Hook'a upp allt o kolla resultatet

Tack så jättemycket för detta svar och alla andra.

TACK! =D

• Björn Olsberg ändrade titeln till Hjälp: Hur kan jag koppla ett andra par högtalare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.