Jump to content
Annons

Spara musikfil!


Andree

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis börjat använda mig av Sonar Lee version 4 och har redan stött på patrull. Jag undrar om det går att spara inspelade audiofiler i wav-format, om detta inte går hur ska man då kunna spela upp dessa i exempelvis windows media player?

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar så mycket, ska genast prova om det går.

Jag har även ett annat problem som ni kanske kan hjälpa mig med. Det är nämligen så att jag använder mig av M-Audio Fast Track USB för att spela in mitt digitalpiano på datorn. Eftersom Fast Tracken inte behärskar Stereo så är jag tvungen att spela in i Mono på Fast Trackens mikrofoningång. Det problem som jag då står inför är att resultatet blir burkigt och relativt tyst i Sonar, trots att input-volymen är nära det röda fältet. Pianoljudet är betydligt sämre än i pianots högtalare.

Är detta en följd av att Fast Tracken egentligen är avsedd för elgitarrer och inte digitalpianon, eller är det någon inställning man måste göra i Sonar för att pianoljudet ska låta lika bra som i pianohögtalarna?

Tacksam för svar

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort för 2500 som inte kan spela in stereo verkar osannolikt. Du spelar väl in midisignalen i Sonar och låter midi-out gå till digitalpianots synth vars audio out går in i ljudkortet och via USB:n in i datorn?

Hej!

Jag är inte helt hundra på att jag förstår vad du menar, man kan väl inte spela in midi i Sonar och ändå få det att låta lika bra som ljudet i digitalpianot, för detta måste man väl använda audio-utgångarna? Sen är det säkert M-Audio Fast Track PRO/Ultra som du tänker på när du nämner 2500 kronor, det är inte detta jag har utan M-Audio Fast Track USB, som endast kostar mellan 995 och 1300 kronor.

Du får väldigt gärna förklara hur du tänkt att ljudkvalitén skulle bli lika bra med midi som med audio-utgången.

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får väldigt gärna förklara hur du tänkt att ljudkvalitén skulle bli lika bra med midi som med audio-utgången.

Tjena!

EQ menar att det vanliga är att lira in midisignalen när man spelar in klaviatur; sen låter man något mjukvaruinstrument (i ditt fall piano) ljuda ur Sonar. Det kan bli precis hur bra som helst:)

Jag vet inte hur pass nybörjare du är på digital inspelning? Koll på "plugg, VSTi, DXi"?

Å andra sidan, vill du lira in ljudet du gillar direkt från ditt piano, så ska du förstås kunna göra det. Kolla så du kopplat rätt, Keyboardens line out till ljudkortets line in (Keyboardens hörlursutgång till ljudkotets micingång blir tokfel). Har du verkligen inte två ingångar (1/2, l/r) på kortet?

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

EQ menar att det vanliga är att lira in midisignalen när man spelar in klaviatur; sen låter man något mjukvaruinstrument (i ditt fall piano) ljuda ur Sonar. Det kan bli precis hur bra som helst:)

Jag vet inte hur pass nybörjare du är på digital inspelning? Koll på "plugg, VSTi, DXi"?

Å andra sidan, vill du lira in ljudet du gillar direkt från ditt piano, så ska du förstås kunna göra det. Kolla så du kopplat rätt, Keyboardens line out till ljudkortets line in (Keyboardens hörlursutgång till ljudkotets micingång blir tokfel). Har du verkligen inte två ingångar (1/2, l/r) på kortet?

tjing

Bengan

Tjena!

Jag är helt grön på detta med digital inspelning, vilket förmodligen också är förklaringen till varför ljudet blir så dåligt i Sonar. Jag har kopplat precis som du säger, från pianots output till Fast Trackens mic-ingång (som är mono men betydligt starkare än gitarringången (som också är mono)), häri bör det inte vara något fel. Frågan är om det är någon inställning som måste göras i Sonar för att anpassa ljudet till pianot, måste man ändra Khz eller nåt kanske?

Jag är egentligen inte intresserad av att kunna göra en massa fina finesser med hjälp av Sonar, det är jag för grön för, dock vill jag gärna att pianoljudet spelas in i sin helhet helt naturligt, dvs. varken burkigt eller tyst (vilket är fallet nu).

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte ditt ljudkort, men det måste finnas en "line" (inte "mic") input på ditt ljudkort, det är dit du ska koppla.

Sen ser du ju på "staplarna" i Sonar om din nivå är rimlig.

I princip är det inte konstigare än så. Kolla ljudkortets inställningar så att det inte dämpar på vägen.

Om du har problem med samplingsfrekvens eller latency så får du andra typer av problem, knaster och hack, så de inställningarna kan du nog strunta i så länge.

***

Det allmänna tipset om du är precis ny; lusläs manualen och gå igenom ett par "tutorials". Ge det en dag eller två, du har igen det sen:). Det är ballt i början!

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...