Jump to content
Annons

Korg NanoKontrol PROBLEM!


perhammar

Recommended Posts

Hej! Jag har precis köpt en Korg NanoKontrol och en NanoPad. Jag har redan stött på problem och jag bli GALEN! Jag har kopplat in kontrollern och reason hittar den och allt är finfint. Jag börjar lägga in dom olika knapparna på kontrollern i ett random påbörjat dokument, play på playknappen, rec på recknappen osv, och det funkar skitbra. MEN jag lyckas bara spara inställningarna i exakt det dokumentet jag har öppet. Öppnar jag ett annat, så funkar det inte, utan inställningarna sparas i ett exakt dokument. Hur gör jag så att inställningarna blir "original", så att det funkar i Reason överlag, dvs i alla dokument?

Jag har testat att lägga in kontrollern som "master keyboard" och allt möjligt, men den råvägrar! Hade varit jättesnällt om någon kan hjälpa mig! TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack!

Det står:

"View article

Authorization failed

Sorry, but access to this article is limited to certain groups of registered users."

Du kan inte posta vad som står i länken?

Efter att ha läst en massa, förstår jag det som att man måste spara kommandon under "standard override mapping". Då blir de önskade knapparna på kontrollern standard för det man i reason. Jag förstår dock inte HUR! Jättesvårt!

Redigerat av perhammar
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte login?

Då bör du fixa genast. Annars kommer du inte inte åt alla fria refills och supporten.

Jojo, jag har login. Men jag kommer inte åt Propellerhead User Forum, bara General Forum.

Visst måste man kunna redigera vad dom olika knapparna ska styra i reason, och kunna spara det i globala inställningar? Inte behöva ställa in det separat i varje dokument?

Redigerat av perhammar
Link to comment
Dela på andra sajter

MEN jag lyckas bara spara inställningarna i exakt det dokumentet jag har öppet.

Men använder du Remote Override är det ju just Override dvs. du åsidosätter standardinställningarna för det tillfälliga projektet.

Så vad styr kontrollerna på NanoKontrol och NanoPad i sin ursprungsinställning?

Många större kontrollers kommer med ett gäng färdiga setups för olika musikprogram, men det gäller inte Nanopad antar jag? Har den scenminnen överhuvudtaget?

Enklaste lösningen är att du sparar en dokumentmall med inställningarna som du vill ha dem, och sätter så att Reason startar med dokumentmallen.

Sedan rekommenderar även jag att du registrerar din Reasonkopia för att få tillgång till support, gratis refills och allt annat gott.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Jag ändrade i Nano Editor, så att ursprungsreglarna i Reason styrs av de reglar på Kontrolen. Jag ändrade alltså på kontrolen istället för i Reason. Vissa grejer gick dock inte ändra, t.ex. start/stop och hela den panelen där nere, så jag gjorde ett standarddokument som jag kommer bli default i fortsättningen. Men jag tror verkligen inte att NanoPad och NanoKontrol alls är meningen för Reason, dom styr reglar hej vilt över alla synthar, och i Redrum/NanoPad är det också helt slumpmässigt, så även där fick jag ändra på paden. Det funkar men men får sitta ett tag och pilla och klura.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...