Jump to content
Annons

Inspelning via mixer?!


gaake

Recommended Posts

Hej!

mitt band ska börja spela in lite i källarn. grejen är att vi redan har en mixer. och jag hörde igår att man kan spela in via den fast allting blir på nåt sätt bara ett spår.

någon som kan förklara? kan man spela in och lägga spåren på varandra ändå?

sen undrar jag även om man spela in med 8 ingångar med 2 gb ram minne går det bra ?

mvh gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kallelooping (oregistrerad)

Med en 8 till 2 kanals mixer och en dator med ett vanligt 2 kanals (stereo) ljudkort så kan du spela in 8 mikrofoner/instrument samtidigt som dock blir ihopmixade till ett stereospår eller 2 monospår.

Men efter den inspelningen så går det ju inte att justera nivån instrumenten i förhållande till varandra, nivåinställningen på mixer ingångarna måste man göra under provspelningar innan man gör själva "tagningen".

Om du vill ha ett spår för varje mick/instrument så får du "spela in" ett instrument (instrument/mickgrupp) i taget till varsitt spår, som man ofta gör i proffsstudio sammanhang.

Börja med trummor->bas->kompinstrument-> sång-> soloinstrument etc

Till den typen av inspelning av et stereospår itaget så duger 2 Gb RAM minne

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

kallelooping (oregistrerad)

Med Presonus Firepod ( 8 kanals ljudkort med firewireinterface) så behöver du egentligen inte mixern. Med det ljudkortet får du ju 8 redigerbara "spår"i inspelningsprogrammet . Men du skulle ju kunna koppla mixern till en av ingångarna på interfacet och använda mixern till trum mickarna (brukar behövas några st mickar till trummorna).

Oavsett om du kopplar mickar till mixern eller Firepoden så behöver vanliga mick kablar (XLR kontakter) . Om du skall direktkoppla gitarr- eller andra instrument förstärkare (via line out) till firepoden (eller mixern) så behöver du vanliga gitarrsladdar med 6.3 mm teleproppar.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...