Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 (redigerat) Jag har bestämt mig för att gå över från ADAT till AES/EBU av flera anledningar. Ena anledningen är att kunna köra 96kHz och behålla antalet kanaler. Andra anledningen är att kunna ha långa kablar så att datorn kan stå i ett annat rum. Korten jag behöver till mitt DM1000 är 2st MY16-AE Frågan är om inte Lynx blir ett bättre alternativ och en mer kostnadseffektiv lösning än RME. 2st HDSP AES-32 stjäl 4st platser då varje kort använder en dummy. HDSP AES-32 har Tascams pinout. Då behöver jag 4st AES/EBU kablar med DB25 kontakter. I ena änden måste dom ha Tascams pinout och i den andra änden Yamahas pinout. Kablarna blir svindyra då jag måste köpa Mogami eller Zaolla som har den konfigurationen. Hosa har Tascam till XLR och Yamaha till XLR. Det blir plottrigt att skarva med XLR för att få rätt pinout. 2st Lynx AES16 blir väldigt slimmad då dom tar mindre plats. Jag trodde ett tag att AES16 hade hälften av de kanaler som RME HDSP AES-32 har men så var inte fallet. Lynx har AES/EBU kabel som är avsedd för AES16 och som i andra änden har DB25 kontakter med Yamaha pinout och dom var inte så fasligt dyra heller. Nån som har förslag på andra lösningar som Ethernet eller MADI. Claes kanske kan komma med nåt bra. 😛 Redigerat 12 januari 2009 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 Spar pengarna och kör 44,1 KHz istället, ingen som hör någon skillnad i alla fall! ”Skämt” och sido, om du inte behöver ”Total Mix” så är nog Lynx-korten bättre lösning p g a de skäl du redan angett. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 Jag kör ju RME idag och använder aldrig totalmix. Ljudkorten är för mig bara en länk mellan min DAW och mixerbordet. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 Ser ett stort problem med Lynx AES16. Finns ingen MIDI. Då måste jag köpa till Lynx one. Det blir kanske ändå vettigast med RME bara jag hittar vettigt kablage. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 Gör eget kablage? Tar ju inte så lång tid... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kakelugn Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 kan inte säga att jag har koll på ADAT eller AES/EBU men kikade på denna hemsida där står det inte OK på 96khz ? MY16-AE på det kortet du nämnde. http://www.yamahaproaudio.com/products/int...l=10#checksheet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 Du har nog rätt där. Man tappar nog hälften av I/O vid 96kHz med MY16-AE precis som med mina nuvarande MY16-AT. MY16-MD och ett MY16-EX stödjer 96kHz. HDSP-MADI hanterar ju 128 I/O genom en coaxial-kabel. Det här blir nog kanske smidigaste lösningen. ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 Vad tror du Claes... du som har bra koll på RME? 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 (redigerat) MADI är inte fullt så enkelt, utan det krävs en extra burk utanför, som samlar ihop alla de där kanalerna... Förutom ljudkortet, så behöver du alltså ha en RME ADI-648 - om du inte har ett interface i mixern, som kör med MADI. Det går förstås också att köra ADAT-interfacen i ADI-648 med S/MUX för att få dubbla samplingsfrekvensen, men i vanlig ordning på bekostnad av halva antalet kanaler, eftersom Lightpipe-interfacet bara hanterar max 48kHz och 24-bit per kanal. EDIT: Jag är tydligen fortfarande lite halvt förvirrad efter att ha varit krasslig ett par veckor... Det stod ju MADI på det ena interfacekortet till mixern - och då borde det bara vara att tuta och köra. 😳 Redigerat 12 januari 2009 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 (redigerat) Men interfacen jag visade längre upp i tråden för mitt Yamaha DM1000 är ju för MADI. Går det inte att bara köra med en Coaxialkabel mellan HDSP-MADI då och MY16-MD? Redigerat 12 januari 2009 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 Men interfacen jag visade längre upp i tråden för mitt Yamaha DM1000 är ju för MADI. Går det inte att bara köra med en Coaxialkabel mellan HDSP-MADI då och MY16-MD? Jag editerade mitt svar... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 Men interfacen jag visade längre upp i tråden för mitt Yamaha DM1000 är ju för MADI. Går det inte att bara köra med en Coaxialkabel mellan HDSP-MADI då och MY16-MD? Jag editerade mitt svar... 😉 Jag ser... Det andra interfacet som heter EX är för att förse den andra sloten i bordet med I/O via det första MD-kortet som jag fattar det. EX är bara en expansion. Säljer du Yamaha Commercial Audio Claes? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 januari 2009 Anmäl Dela Postat 12 januari 2009 Men interfacen jag visade längre upp i tråden för mitt Yamaha DM1000 är ju för MADI. Går det inte att bara köra med en Coaxialkabel mellan HDSP-MADI då och MY16-MD? Jag editerade mitt svar... 😉 Jag ser... Det andra interfacet som heter EX är för att förse den andra sloten i bordet med I/O via det första MD-kortet som jag fattar det. EX är bara en expansion. Säljer du Yamaha Commercial Audio Claes? Tyvärr inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 januari 2009 Anmäl Dela Postat 14 januari 2009 (redigerat) Oavsett om jag väljer MADI, AES/EBU eller nåt annat interface så tappar jag hälften av I/O i Yamahabordet vid 88,2 kHz och 96 kHz. Pratade med Mr Rundlöv på Yamaha som förklarade att Yamahas interface använder sig av doublechannel och inte doublespeed. Då blir det oekonomiskt att gå över till nåt annat format enbart för att kunna ha längre kablage och ha datorn i ett annat rum. Redigerat 14 januari 2009 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 14 januari 2009 Anmäl Dela Postat 14 januari 2009 Hur långa kablar har du behov av om inte ADAT skulle fungera?! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 januari 2009 Anmäl Dela Postat 14 januari 2009 ca 40 meter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.