Jump to content
Annons

Vånda! (Akustisk gitarr)


Chrille

Recommended Posts

Såhär ligger det till. Jag har en akustisk strålsträngad gitarr av märket Fender sedan två år tillbaks. En gitarr som under de senaste två åren hängt med på diverse gig och allt möjligt, och som jag trodde jag var nöjd med. Tills igår.

Jag följde med och skulle stötta en kompis pappa vid val av gitarr då någon placerade en Takamine Limited '92 i min famn för utvärdering. Och jag blev förtrollad. Den var helt fantastisk att spela på, helt enormt lättspelad, halsen hade en underbar form och tonen var suverän. Den hade dessutom ett riktigt bra micksystem (Accuracoustic) vilket skulle passa mig bra då vi har en del akustiska spelningar framöver.

Efter den här frestelsen... helt oplanerad som den kom, är det i princip omöjligt att gå tillbaks till min gamla gitarr. Det känns som att magin har försvunnit. 🙂

Takaminen är begagnad och har sina små skavanker (dock inget som inte jag skulle åstadkomma på en ny inom ett år 😉). Den säljs på JAM Sthlm för ca 10 000:-. Nypriset (92) sades ha legat på strax över 20 000 och spelmässigt är det inget tvivel om den saken. Så nu är det valet och kvalet, ska jag sälja min nuvarande akustiska och köpa den här underbara kreationen? Eller behålla min gamla akustiska och köpa denna (den gamla vågar man ju därmed ta med sig lite överallt och det är alltid kul att kunna jamma hemma med kompisar) eller ska jag strunta i att köpa Takaminen och satsa på en annan akustisk som ger mer för pengarna?

Vet ni något om modellen eller har ni någon egen erfarenhet av Takaminegitarrer? Behöver stöd här, grabbar och tjejer. Mår extremt dåligt av den här osäkerheten. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enda man möjligtvis skulle kunna kunna invända på är att den akustiska ljudstyrkan inte är överväldigande - därmed inte sagt att den inte låter bra - den låter ljuvligt, men ljudstyrkan är inte dess starka sida. Den har inte det där hårda ljudet utan ett lite mer soft, mjukt ljud. Givetvis är det avhängigt på hur man spelar, men ni kanske förstår poängen.

Försökte söka lite efter den på internet - den enda vettiga länken som dök upp var följande. Någon slags recension.

Gitarren ser lite hängig ut på den bilden men det förstår ni säkert. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Kan bara hålla med om att Takamingitarrer är väldigt lättspelade. Att den låter lite lam när den inte är inkopplad beror på att de i första hand är gjorda för att spelas genom förstärkare. Då låter dom helt enkelt SKITBRA. Annars skulle jag ta en titt på en Taylor om jag vore du. Man blir imponerad på pris/peng förhållande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey - Nu skulle jag absolut inte säga att den lät lam. Ljudet var jävligt soft och tonen var suverän, men själva ljudstyrkan var inte överväldigande - på gott och ont. Hann dock aldrig testa den inkopplad, men det ska vara en hit alltså? Någon specifik Taylor-modell du kan rekommendera?

Gitarrer i USA är ju enormt billiga, och en kompis ska dit över nyår. Tänkte förmodligen be han införskaffa en och ta med sig hem, men då gäller det ju att man är säker på sin modell. Takamine-gitarren kostar kanske 5000:- där, och det borde det verkligen vara värt.

Men ja, förstår att folk inte orkar argumentera om en sån här grej. Så ni som läser, skriv bara ja eller nej, eller något. Vore väldigt uppskattat.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också blivit blixtförälskad i ett X antal Takaminegitarrer. Som du säger helt sjuuukt lättspelade och låter så jävla bra! 😄

senast va jag på DLX-musik häri sthlm och kollade runt och fick en i min hand. Jag va tvungen att fråga vad den kostade ... expediten sa att priset ligger på 13.000 men eftersom den hade varit i butiken ett tag kunde jag få den för 10.000 ... FAN att man inte har pengar 😄

ifall du har pengarna så lägg dom på en Takamine enligt mig! jag tycker det är världens skönaste gitarrer alla kategorier vad jag prövat.

En sak jag skulle vilja testa är hur dom låter vid inspelning. Min gamla trotjänare Washburn D12 SCE funkar skitbra i studio men låter inte klockrent akustiskt (tycker jag iaf). Men ska du bara ha som live och akustiskt så köp en Takamine! inget att fundera över!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...