Jump to content
Annons

Vilken mic-preamp-lösning ska jag välja?


Holmberg

Recommended Posts

Hej,

De två kanalerna jag har på min Apogee Duet känns redan (efter ett halvår) alldeles för få. Så när jag spelar in trumset etc så har jag slitit fram den gamla digioo1:an från garderoben och spelat in med den istället. Och det funkar ju bra. Men nu har jag blivit kanalberoende. Jag vill ha mer och mer och mer!!! Så, oo1:an har ju två förstärkta kanaler och jag hittade en gammal dbx preamp som gör den tredje. Men jag har ju fler outnyttjade kanaler, 7 st närmare bestämt, och jag skulle vilja skaffa mig en lösning för att utnyttja dessa.

Jag är inte speciellt nöjd med preampsen och D/A-omvandlingen i 001:an och det lutar nog åt en 003:a i vår så den lösningen jag skaffar mig måste vara kompatibel med 003:an och kunna utnyttja kvalitén på d/a-omvandlingen i den.

De alternativ jag hört talas om hitintills är följande:

-Focusrite octopre

-Ett analogt mixerbord med preamps i

-Separata preamps

Vad finns det fler för alternativ och vad anser ni om ovanstående? Jag har inte så bra koll men jag vill inte ha några budgetprylar såvida de inte låter bra. Jag är trött på att tröttna på mina köp efter ett halvår. 🙂😉🙂

Tacksam för alla svar jag kan få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du är nöjd med din apogee duet kanske apogee ensemble vore att kolla in? (4 kanaler). Går ju även att bygga ut, köpa fler preamps och koppla in.

Men det kanske är för dyrt? Vore jag du, nöjd med duet, skulle jag hellre spara lite och köra på ensemble 🙂. Ingen aning varför men skulle det hur som hels!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hej,

De två kanalerna jag har på min Apogee Duet känns redan (efter ett halvår) alldeles för få. Så när jag spelar in trumset etc så har jag slitit fram den gamla digioo1:an från garderoben och spelat in med den istället. Och det funkar ju bra. Men nu har jag blivit kanalberoende. Jag vill ha mer och mer och mer!!! Så, oo1:an har ju två förstärkta kanaler och jag hittade en gammal dbx preamp som gör den tredje. Men jag har ju fler outnyttjade kanaler, 7 st närmare bestämt, och jag skulle vilja skaffa mig en lösning för att utnyttja dessa.

Jag är inte speciellt nöjd med preampsen och D/A-omvandlingen i 001:an och det lutar nog åt en 003:a i vår så den lösningen jag skaffar mig måste vara kompatibel med 003:an och kunna utnyttja kvalitén på d/a-omvandlingen i den.

De alternativ jag hört talas om hitintills är följande:

-Focusrite octopre

-Ett analogt mixerbord med preamps i

-Separata preamps

Vad finns det fler för alternativ och vad anser ni om ovanstående? Jag har inte så bra koll men jag vill inte ha några budgetprylar såvida de inte låter bra. Jag är trött på att tröttna på mina köp efter ett halvår. 😉🙂 :)

Tacksam för alla svar jag kan få!

Jag hade en Octopre förut och ångrar att jag sålde den. Preamparna är otroligt bra fast dom färgar mycket. Annars har du ju Liquid 4 Pre. Den funderar jag på...

Men i mitt fall blir det nog 2st M73D... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Holmberg.

Jag brukar alltid rekommendera dedikerade mickförstärkare, men det finns undantag.

Leta efter Allen&Heath eller Soundcraft mixer, modifierad av Supreme.

Finns annonser på sådana ibland. Dom interna mickförstärkarna låter betydligt bättre än Octopre t ex.

Sök på "Supreme" eller "Åke Blom".

Annars har du förvånansvärt bra preamps och EQs i Midas Venice mixerserie.

Good hunting.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

De två kanalerna jag har på min Apogee Duet känns redan (efter ett halvår) alldeles för få. Så när jag spelar in trumset etc så har jag slitit fram den gamla digioo1:an från garderoben och spelat in med den istället. Och det funkar ju bra. Men nu har jag blivit kanalberoende. Jag vill ha mer och mer och mer!!! Så, oo1:an har ju två förstärkta kanaler och jag hittade en gammal dbx preamp som gör den tredje. Men jag har ju fler outnyttjade kanaler, 7 st närmare bestämt, och jag skulle vilja skaffa mig en lösning för att utnyttja dessa.

Jag är inte speciellt nöjd med preampsen och D/A-omvandlingen i 001:an och det lutar nog åt en 003:a i vår så den lösningen jag skaffar mig måste vara kompatibel med 003:an och kunna utnyttja kvalitén på d/a-omvandlingen i den.

De alternativ jag hört talas om hitintills är följande:

-Focusrite octopre

-Ett analogt mixerbord med preamps i

-Separata preamps

Vad finns det fler för alternativ och vad anser ni om ovanstående? Jag har inte så bra koll men jag vill inte ha några budgetprylar såvida de inte låter bra. Jag är trött på att tröttna på mina köp efter ett halvår. 😆😛 :P

Tacksam för alla svar jag kan få!

Jag hade en Octopre förut och ångrar att jag sålde den. Preamparna är otroligt bra fast dom färgar mycket. Annars har du ju Liquid 4 Pre. Den funderar jag på...

Men i mitt fall blir det nog 2st M73D... 😏

Är det alltså bara jag som tycker att Octopre ger väldigt lite kvalité för sitt pris dock? dock godkända för det lilla kompressorn i preampen, ett litet snapp bara så räddar man tagningar från att dista!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...