Jump to content
Annons

Spela in via linjeingång


Anteht

Recommended Posts

Var ett bra tag sen jag var inne här sen sist, men jag har en fråga om linjeingången.

Jag har en MacBook Pro, 15", med Logic 8 på. Jag har inte något externt ljudkort, så den enda "ingången" är linjeingången. Går att köra en signal från t.ex. ett mixerbord in i linjeingången och sedan spela in denna i Logic?

Kanske dåligt förklarat men ja, jag försöker förklara lite bättre.

Jag kopplar in t.ex. ut-signalen från ett par digitaltrummor in i en kanal på ett mixerbord, sedan använder jag vanliga RCA-sladdar för att skicka tape out-signalen in i linjeingången (via en 3,5mm adapter såklart), kommer det här förstöra något i datorn? För jag har för mig att jag läst något om att linjeingången inte klarar av sånt osv.

Skulle vara tacksam om jag får hjälp med detta så snart som möjligt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 månader senare...
Ah, toppen! Lär väl inte bli världens bästa kvalité dock, men äsch, det får duga. Tack för hjälpen! ☺️

Lånar denna tråd istället för att starta en ny.

Har någon testat att spela in någonting seriöst via Macbookens line in? Hittar inga specar om macbookens

inbyggda ljudkort. Klarar det att spela in i 24 bitar? Tveksamt, kanske....

Jag har redan en pre-amp jag är jättenöjd med, och har ett tag funderat på om det inte vore effektivast att

köpa ett extern ljudkort helt utan pre-amps för mer framtida flexibilitet (och lägre pris), tex behringers FCA202.

Men om det inbyggda ljudkortet stödjer 24 bitar känns det ju som att det skulle funka lika bra som behringers

lågbudgetvariant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...