Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Pro tools nissar 😛

Nu har jag köpt en Mbox 2 med Pro tools.

Jag lÀmnar dÀrmed Cubase SE mitt audiofile ljudkort dÄ jag

fÄtt höra frÄn nÀstan alla hÄll att Mbox gör produktionerna

mer fylliga, proffsigare och bÀttre generellt.

Men nu fÄr ni som anvÀnt Mbox och Pro tools att hjÀlpa mig med att

komma igÄng, finns det bra pluggar att ta hem gratis?

Kom gÀrna med tips och rÄd.

/Lars

Annons
Postat

grattis till bytet! dock vill jag pÄpeka att detta pÄstÄende Àr totalt fel och har inte alls nÄgon anknytning till verkligheten. det Àr snarare du som producent som Ästadkommer "fylligare och proffsigare" produktioner sÄ snart du hittat ett verktyg du kÀnner dej bekvÀm med som passar just dej. ProTools och Mbox Àr bara rena verktyg, precis som sÄ mÄnga andra prylar och gör inte i sig sjÀlva musiken bÀttre.

hoppas du kĂ€nner att du hittat rĂ€tt iaf 😛 lycka till!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Hej Pro tools nissar 😛

Nu har jag köpt en Mbox 2 med Pro tools.

Men nu fÄr ni som anvÀnt Mbox och Pro tools att hjÀlpa mig med att

komma igÄng, finns det bra pluggar att ta hem gratis?

Kom gÀrna med tips och rÄd.

/Lars

Är man en bĂ€ttre bilförare i en Mercedes Ă€n i en Volvo?

drloop (oregistrerad)
Postat

Det finns vÀldigt fÄ gratis pluggar jÀmfört med VST, dvs det som passar i Cubase.

Men överst i Pro Tools delen av detta forum finns nÄgra nitade trÄdar om gratis pluggar.

Och nej, det hÀnger inte pÄ PT för att det skall bli bra produktioner. (som godhead redan sagt).

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Det finns vÀldigt fÄ gratis pluggar jÀmfört med VST, dvs det som passar i Cubase.

Men överst i Pro Tools delen av detta forum finns nÄgra nitade trÄdar om gratis pluggar.

Och nej, det hÀnger inte pÄ PT för att det skall bli bra produktioner. (som godhead redan sagt).

Men jag tror att de som inte Àr sÄ bra och har Ängest över att dom inte kan nÄnting... dom fÄr bÀttre sjÀlvkÀnsla nÀr dom bestÀmmer sig för att gÄ över till PT. Dom intalar sig sjÀlv att det hÀnger pÄ plattformen och fÄr dÄ ny framtidstro om sin förmÄga. Dock blir dom med tiden djupt besvikna och Ànnu mer deprimerad dÄ bytet till PT inte tillförde nÄt.

Det hÀr Àr vad jag tror....

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jösses... Ànnu en som blivit lurad för att proffsen anvÀnder dessa grejer.

PÄ vilket sÀtt skulle produktionerna bli mer fylliga, proffsigare och bÀttre, för att du anvÀnder Pro Tools istÀllet för Cubase?

Jag kan lova att 99% av alla Pro Tools-produktioner du tycker lÄter bra, skulle lÄta exakt lika bra om de gjorts i Cubase (förutsatt att de kan Cubase).

Pro Tools, Logic, Cubase etc... det Àr bara smaksak. PT har en nÄgra fina finesser som inte Cubase har men det gÄr att göra exakt lika bra musik i PT som i Cubase, bara att vissa grejer kan gÄ smidigare i PT (men allt beror ju pÄ vem som rattar, vad han Àr bÀst i för program).

Nej, jag tycker det Àr tragiskt detta.

Men sĂ€ger Ă€ndĂ„ grattis! 😛 PT Ă€r jĂ€ttebra program men det kommer inte fĂ„ din musik att lĂ„ta ett dugg bĂ€ttre, det Ă€r bara verktyg. Det Ă€r lika bra ljudkvalitet i Cubase som i PT, det finns lika vĂ€lljudande effekter till Cubase som till PT.

Det Àr som sagt DIG det hÀnger pÄ och inte mjukvaran.

Det Ă€r inte som att jĂ€mföra t.ex. dĂ„ligt reverb med ett bra reverb. Ett bra reverb LÅTER bĂ€ttre Ă€n ett dĂ„ligt, dĂ€r handlar det inte enbart om hur man rattar. Men Cubase vs PT osv, ja det Ă€r verkligen skitsamma för ljudkvaliteten. Tror man nĂ„t annat Ă€r man verkligen insnöad.

Men Äterigen, grattis och lycka till.

Redigerat av creel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.