Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hajj!

Jag ska snart införskaffa ett midiklaviatur och har fastnat för M-Audios Axiom. 2-oktaversvarianten går självfallet bort (för det går väl inte å spela på? 😛 ).. Men vad talar för och emot att man kanske håller sig till en Axiom 49 (4 oktaver) istället för Axiom 61 (5 oktaver)? Själv bedömer jag att en 49'a nog räcker gott och väl för hemmasnickeri med Reason och Cubase, inte för kostnadens skull direkt utan mest för att 49'an nog känns lite behändigare? .. Men jag tar gärna emot synpunkter på detta lilla "dilemma". Kommer jag att ångra mig (inom kort alltså) om jag håller mig till 49'an?

/ d00rkey

Annons
Postat

Har haft en 61-tangenters klaviatur i en massa år nu men ska byta "ned" mig till en 49:a eftersom 61:an tar så satans mycket plats. Min erfarenhet som hyfsat kompetent elfenbensmassör (nu görs ju inte tangenterna av elfenben längre, särskilt inte på midiklaviaturer, men du hajar...) är att 61 tangenter för det mesta är åtminstone 12 fler än du behöver på en och samma gång.

Postat

Jag tycker 49 är för lite, det är bara nästan spelbart. Skulle definitivt satsa på ett större. Om inte 88 så åtminstone 61.

Ska man dessutom hålla på med keyswitching så räcker 49 inte långt.

Postat
Har haft en 61-tangenters klaviatur i en massa år nu men ska byta "ned" mig till en 49:a eftersom 61:an tar så satans mycket plats. Min erfarenhet som hyfsat kompetent elfenbensmassör (nu görs ju inte tangenterna av elfenben längre, särskilt inte på midiklaviaturer, men du hajar...) är att 61 tangenter för det mesta är åtminstone 12 fler än du behöver på en och samma gång.

För min del lutar det också åt att det blir en 49'a.. Men det är nog en sak som tål att funderas över? Man vill ju inte riskera att ångra sig efter bara typ ett halvår eller så..

Postat (redigerat)
Jag tycker 49 är för lite, det är bara nästan spelbart. Skulle definitivt satsa på ett större. Om inte 88 så åtminstone 61.

Ska man dessutom hålla på med keyswitching så räcker 49 inte långt.

88?? Något säger mig att du kanske är något av en avancerad konsertpianist eller liknande? "Virtuos" eller vad man nu ska kalla det?

Nåväl. Själv spelar jag inte bara pekfingervals heller precis, men ackord och basslingor är jag långt ifrån expert på (samtidigt som jag spelar melodi alltså).. Men, jag vet inte riktigt.. Jag tycker nog att 61-tangentersversionen känns lite "överdimensionerad" ändå? Fast det tål som sagt att funderas över ett tag innan man springer iväg till musikshoppen!?

Edit: Tack för de snabba svaren förresten, både Assar och royen! :rolleyes:

Redigerat av d00rkey
Postat

Jag förstår inte hur man får smidighet alls i en 49:a. Tex... de flesta trumpluggar har väsentliga instrument/kit pieces på just de sista 12 tangenterna på en 61:a. Alla diskantiga/pipiga toner i synthar ligger på dessa tangenter. Nä, ska man få nåt lir så krävs åtminstone 61 tangenter anser jag. Flera ggr har jag tänkt att byta mot ytterligare en oktan. Då en låg för pianon, trumpluggar och keyswitches på tex orkester pluggar, men där går gränsen iaf.

Postat
Jag förstår inte hur man får smidighet alls i en 49:a. Tex... de flesta trumpluggar har väsentliga instrument/kit pieces på just de sista 12 tangenterna på en 61:a. Alla diskantiga/pipiga toner i synthar ligger på dessa tangenter. Nä, ska man få nåt lir så krävs åtminstone 61 tangenter anser jag. Flera ggr har jag tänkt att byta mot ytterligare en oktan. Då en låg för pianon, trumpluggar och keyswitches på tex orkester pluggar, men där går gränsen iaf.

Hmm.. Det där med dedikering av trummor till de olika tangenterna var en bra synpunkt som jag inte tänkt på.

Men vad det gäller diskanttonerna; Räcker det inte att höja oktaverna för hela klaviaturen? Axiom har ju särskilda knappar för att höja och sänka oktav?

Postat

Jag spelar ju aldrig in mer än en hand i taget och då tycker jag att de tre oktaverna på Nord Modular G2:an räcker bra. Tack vare de intelligenta transponeringsknapparna är det inga problem att trigga trummor osv. Eftersom jag har klaviaturet i vinkel mot datorn är det bra att slippa sträcka sig så långt som fem oktaver bort.

Postat
Jag spelar ju aldrig in mer än en hand i taget och då tycker jag att de tre oktaverna på Nord Modular G2:an räcker bra. Tack vare de intelligenta transponeringsknapparna är det inga problem att trigga trummor osv. Eftersom jag har klaviaturet i vinkel mot datorn är det bra att slippa sträcka sig så långt som fem oktaver bort.

Det är precis så, i vinkel alltså, jag har det nu, fast med en mycket enkel Casio-keyboard (5-oktavers) som (nödtorftigt) kan kommunicera med exempelvis Reason via USB.. Tanken är att kunna styra sequencern, syntarna och allt det andra mycket bättre och lättare (därför Axiom) och så får man ju med Pitch Bend- och Mod-hjul också.

Med en 49'a får jag precis plats på datorskrivbordet framför skärmen, men skulle jag skaffa 61'an så blir det alltså fortsatt brevid datorbordet och i 45 graders vinkel ungefär..

Postat (redigerat)

Det är precis så, i vinkel alltså, jag har det nu, fast med en mycket enkel Casio-keyboard (5-oktavers) som (nödtorftigt) kan kommunicera med exempelvis Reason via USB.. Tanken är att kunna styra sequencern, syntarna och allt det andra mycket bättre och lättare (därför Axiom) och så får man ju med Pitch Bend- och Mod-hjul också.

Med en 49'a får jag precis plats på datorskrivbordet framför skärmen, men skulle jag skaffa 61'an så blir det alltså fortsatt brevid datorbordet och i 45 graders vinkel ungefär..

Japp, jag byggde mitt eget datorbord/studiomöbel för att få plats med 61:an. M-Audio's gamla Radium, 92 cm precis :rolleyes:

61 tangenter är ju redan en kompromiss & enligt mej går det inte att "göra mer".

(Ex. Jag har inte råd med platt TV & surround, så jag skiter i TV'n. Surround:et är så dyr att jag nöjer mej med en mono-radio. Den billigaste är polarens gratis-reklam radio som kom med en prenummeration. Den fick jag. Nu kan jag iaf lyssna på matchen...)

Redigerat av freddie
Postat

Jag har nu tänkt ett (litet) varv och kommit till insikt om att det nog egentligen är rätt så dumt att försöka klämma in 49'an på datorbordet så att man till nöds kan ha mus och musmatta brevid, för det blir ju bara "till nöds" om man säger som så. Det blir i alla fall jäkligt trångt för min del.. Om man kollar specifikationerna så ser man ju att 49'an är 81 cm lång och 61'an är 97,6 så det skiljer ju inte så mycket... Och då är det nog bättre att köpa Axiom 61 från början. (Det kommer nog ändå att bli att man har klaviaturen brevid datorbordet eftersom man inte vill plocka bort den mellan "sessionerna".)

Så det blir 61-tangentersversionen för min del! Saken är biff... (Tror jag i alla fall?)

Postat

Uppdatering:

Det blir helt klart ett 61-tangenters midiklaviatur.. För, som jag läst någonstans nyligen, det är bättre att ångra att man köpte ett för stort än att upptäcka att det knappt går att spela på för att klaviaturet är för litet.

Lite platsbrist och 300 spänn är inget skäl att "dumma" sig tycker jag.

Case closed alltså, för min del i alla fall! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.