Jump to content
Annons

Mer dynamic i en string section?


Shanty

Recommended Posts

Jeg holder på med noen låter ( country 60 tals style)

til string backing bruker jeg synth strings.

Men de låter litt statiske.

Er det noen som kan gi noen råd om hvordan man kan gjøre string sectionen mer realistis?

( jeg tenker da i første hand ikke på selve lyden, men mer på dynamikken og fremførelsen)

Vennlig hilsen

Shanty

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova att spela mer dynamiskt, jag brukar spela med volymregeln i vänster hand konstant. (Förutsatt att du styr dina ljud via midi-key) Annars kan du redigera i rollen efteråt. Sedan brukar jag spela en stämma i taget och verkligen se till att arret är väl gjort.

Beroende på vad du använder för stråkprogram kan jag rekomendera att stänga av förinställda reverb, samt att tweaka inställningarna så att ljuden svarar som du vill.

Just till country skulle jag välja att använda samplingar av enskilda stråkar, känns det för tunt kan du dubba varje stämma med en annan sampling. Lek lite med kompressorn och skär med eq för att få dem att sitta ihop.

Hoppas jag var till någon hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att spela mer dynamiskt, jag brukar spela med volymregeln i vänster hand konstant. (Förutsatt att du styr dina ljud via midi-key) Annars kan du redigera i rollen efteråt. Sedan brukar jag spela en stämma i taget och verkligen se till att arret är väl gjort.

Beroende på vad du använder för stråkprogram kan jag rekomendera att stänga av förinställda reverb, samt att tweaka inställningarna så att ljuden svarar som du vill.

Just till country skulle jag välja att använda samplingar av enskilda stråkar, känns det för tunt kan du dubba varje stämma med en annan sampling. Lek lite med kompressorn och skär med eq för att få dem att sitta ihop.

Hoppas jag var till någon hjälp!

Takk for vennlig svar.Dette var til stor hjelp.

Kan du recomandera noen amplinger eller et stråkprogram??

Vennlig hilsen

Shanty

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på din ekonomi:)

Men vill du ha ett prisvärt program så fungerar edirol orchestral utmärkt. Det är lättarbetat och kräver inte så mycket av din dator. Lite småtråkiga ljud om man smakat på bättre, men jobbar man med det noga går det få in fint i mix.

Har också provat Miroslav Philharmonik, och där blir det genast mer intressant, Mycket bättre ljud men också dyrare.

Många rekomenderar stråkbiblioteken från East West, men då är det rätt stora bibliotek på upp emot 70Gb har jag för mig, och det kostar också en del. Har själv inte provat, men EW brukar vara vassa.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på din ekonomi:)

Men vill du ha ett prisvärt program så fungerar edirol orchestral utmärkt. Det är lättarbetat och kräver inte så mycket av din dator. Lite småtråkiga ljud om man smakat på bättre, men jobbar man med det noga går det få in fint i mix.

Har också provat Miroslav Philharmonik, och där blir det genast mer intressant, Mycket bättre ljud men också dyrare.

Många rekomenderar stråkbiblioteken från East West, men då är det rätt stora bibliotek på upp emot 70Gb har jag för mig, och det kostar också en del. Har själv inte provat, men EW brukar vara vassa.

Mvh Erik

Mange takk igjen.

Jeg vil se nermere på edirol orchestral.

Vennlig hilsen

Shanty

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det beror på din ekonomi:)

Men vill du ha ett prisvärt program så fungerar edirol orchestral utmärkt. Det är lättarbetat och kräver inte så mycket av din dator. Lite småtråkiga ljud om man smakat på bättre, men jobbar man med det noga går det få in fint i mix.

Har också provat Miroslav Philharmonik, och där blir det genast mer intressant, Mycket bättre ljud men också dyrare.

Många rekomenderar stråkbiblioteken från East West, men då är det rätt stora bibliotek på upp emot 70Gb har jag för mig, och det kostar också en del. Har själv inte provat, men EW brukar vara vassa.

Mvh Erik

Annars kan du ju satsa på Miroslav Edition som visserligen är mindre men kostar runt 2000:-. Köper du något annat så kan du ju få den gratis om du köper innan året är slut. Kolla själv på http://www.ikmultimedia.com/Main.html?mic/index.php

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...