Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan alla glada musiker...Sitter och funderar om det är eq eller kompressorn som ska sitta högst upp...jag sitter i cubase och mekkar...i mixologin står det att kompressorn ska va högst upp sedan eq och sen deesern som grund regel....men jag har faktiskt sett andra haft eq först hur är det egentligen....jag blir förvirrad...

och en till fråga ska kompressorn stå på peak eller rms

Annons
Postat

Det beror ju på om du vill komprimera den eqade signalen eller eqa den komprimerade signalen. Ibland sätter man rent av en kompressor före och en efter, eller eq före och efter en kompressor. Det finns inget rätt eller fel, det handlar bara om vilket resultat du vill uppnå.

Rent generellt brukar jag nästan alltid använda EQ efter kompressorn.

Postat
Det beror ju på om du vill komprimera den eqade signalen eller eqa den komprimerade signalen. Ibland sätter man rent av en kompressor före och en efter, eller eq före och efter en kompressor. Det finns inget rätt eller fel, det handlar bara om vilket resultat du vill uppnå.

Rent generellt brukar jag nästan alltid använda EQ efter kompressorn.

Är det där flerbandskompressorer ni talar om????

Postat

Nä inte i mitt fall iaf.

vanlig kompressor....ja men det är ju fritt fram då var bara mixologi tidningen som skrev att man lägger kompressorn som regel först....men vad ska man ha i bockat rms eller peak

Postat

Nä inte i mitt fall iaf.

vanlig kompressor....ja men det är ju fritt fram då var bara mixologi tidningen som skrev att man lägger kompressorn som regel först....men vad ska man ha i bockat rms eller peak

peak eller rms ....vilken ska va på 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.