Jump to content
Annons

Fråga om hörlurar.


Metalrobban

Recommended Posts

Sitter och tittar på lite olika hörlurar för att använda i studiosyfte.

Men när jag tittar på två hörlurar som är lika med samma modellnamn finns de med olika nivå på impendance t.ex. 250Ohm eller 80Oh,

Jag hajjar inte vad som är bra/dåligt och om det ska vara högt värde eller ett lågt värde?

Jag undrar också vilket värde som är bra när det gäller "Sensitivy I dB"? Och är det bättre med ett högt värde eller lågt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Högre impedans innebär svagare ljud - men samtidigt också lägre belastning på hörlursutgången (drar mindre ström).

Högre sensitivity innebär att de spelar starkare.

Vad är det för några lurar du behöver? Till monitorlyssning medan man sjunger (lämpligast med slutna) eller till kontrollrumslyssning/nödfallsmixning (lämpligast med öppna)?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för några lurar du behöver? Till monitorlyssning medan man sjunger (lämpligast med slutna) eller till kontrollrumslyssning/nödfallsmixning (lämpligast med öppna)?

Jag hade tänkt mig en kombination faktiskt. Men först och främst till kontrollrumsyssning/mixning. Men även kunna använda vid sång/instrumentinspelning.

De jag tittat på är Beyerdynamic DT770 Pro. Är det något? Eller någon som avråder kanske?

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Claes kommer att rekommendera Ultrasone och jag rekommenderar AKG. Det är så individuellt vad man tycker om.

Själv trivs jag bäst med AKG-K271 som är sluten även att använda vid mixning. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes kommer att rekommendera Ultrasone och jag rekommenderar AKG. Det är så individuellt vad man tycker om.

Själv trivs jag bäst med AKG-K271 som är sluten även att använda vid mixning. ☺️

Hur kunde du gissa det...? 😉

Jag använder själv Ultrasone Pro2500 i kontrollrummet och Pro750 till sånginspelning.

Om man främst är ute efter bra dämpning och vill komma billigare undan, så är Sennheiser HD280 Pro också ett bra val vid sånginspelning. De dämpar mer (32dB) än vissa andra som marknadsförs som extremt dämpande.

För mixning skulle jag däremot inte snålat in, utan där är min tveklösa rekommendation Ultrasone Pro2500.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Vad är det för några lurar du behöver? Till monitorlyssning medan man sjunger (lämpligast med slutna) eller till kontrollrumslyssning/nödfallsmixning (lämpligast med öppna)?

Jag hade tänkt mig en kombination faktiskt. Men först och främst till kontrollrumsyssning/mixning. Men även kunna använda vid sång/instrumentinspelning.

De jag tittat på är Beyerdynamic DT770 Pro. Är det något? Eller någon som avråder kanske?

jag har ett par DT770 pro (250 ohms) och tycker dom är jättebra. Använder dom till allt möjligt; kontrollyssning vid liveinspelning (mickplacering och sånt), till monitorlyssning vid sång/instrumentpålägg, som komplement till monitorer vid mixning, o.s.v. Dom är kanske inte så neutrala i frekvensåtergivningen men alla detaljer hörs otroligt tydligt. Dessutom är dom väldigt sköna att ha på sig. Har haft mina i snart ett år och använder dom dagligen.

Men som Analogfreak skrev är det individuellt vad man trivs med och gillar. Det finns många som inte tycker om dom också. Det bästa du kan göra är att ta med dig musik som du gillar och vet hur det "ska" låta, och provlyssna i någon musikaffär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes kommer att rekommendera Ultrasone och jag rekommenderar AKG. Det är så individuellt vad man tycker om.

Själv trivs jag bäst med AKG-K271 som är sluten även att använda vid mixning. 🥰

Hur kunde du gissa det...? 😉

Jag använder själv Ultrasone Pro2500 i kontrollrummet och Pro750 till sånginspelning.

Om man främst är ute efter bra dämpning och vill komma billigare undan, så är Sennheiser HD280 Pro också ett bra val vid sånginspelning. De dämpar mer (32dB) än vissa andra som marknadsförs som extremt dämpande.

För mixning skulle jag däremot inte snålat in, utan där är min tveklösa rekommendation Ultrasone Pro2500.

Jag var så sent som igår och provade några olika Sennhesier och AKG men fastnade inte för någon av dem direkt. Jag tyckte de gav för mycket diskant. Nu minns jag dock inte vilka modeller det var med det var allt från 500kr - 2500kr klassen.

Efter att ha sökt på forumet och tittat fastnade jag för Beyerdynamic som några rekommenderat.

Jag är riktigt dålig på just hörlurar och vilka värden de skall/bör ha för mitt ändamål. Jag har bara gått på hur jag tycker att det låter...

Vilket frekvensomfång bör de ligga på?

Vilken impendans bör de ha?

Vilken Sensitivy bör de ha?

Mitt mål är att kunna hitta ett par hörlurar som ger en platt verklig återgivning så att de inte bullrar av bas eller skriker av diskant. Och utav detta då kunna få lättare att "höra mer" om ni hajjar vad jag menar. Sedan då ett par slutna för att kunna använda dem för sång och instrumentinspelning i andra hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...