Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag har försökt ett tag att "förlänga" ett ord plockat ur ett sångklipp utan att lyckas särskilt bra.

Har använt flera olika delays för att få det en smula längre, men det är svårt att få det att låta bra.

Min fråga då... finns det något plugin som tar en sampling och låter en fixa om den till ett instrument, så att man t.ex. kan spela långa noter med rösten och i flera olika tonlägen?

Om ni inte förstår så kan vi ju ta Eric Prydz låt "Call On Me" som exempel...

Säg att originalet var ganska kort:

call on meee

Då vill jag istället ha:

call on meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Antar att det finns någon teknisk term för det här, eller?

Annons
Postat

Timestretch är verktyget för dig.. google and you will find..

Postat

Tack för svar!

Jag har provat med timestretch lite nu, och det verkar som att pitchen påverkas väldigt mycket. Eftersom jag bara vill förlänga en kort bit ("eeeeee" i "me") så låter det skumt om "m" är i ett tonläge och "e" i ett annat.

Finns det ingen mindre destruktiv metod? 😎

Postat

Tack för svar!

Jag har provat med timestretch lite nu, och det verkar som att pitchen påverkas väldigt mycket. Eftersom jag bara vill förlänga en kort bit ("eeeeee" i "me") så låter det skumt om "m" är i ett tonläge och "e" i ett annat.

Prova att klippa ut "ee" i takt, t.ex. en åttondel eller en fjärdedel och lägg sen ett par såna i rad. Om du kör crossfades mellan varje så kan det nog gå att få ganska snyggt. Har du andra instrument som spelar samtidigt kan de hjälpa att maskera övergångarna mellan klippen. Annars kan det ju också låta coolt när man hör att slutet av ordet loopas. 🙂

Postat

Tack för svar!

Prova att klippa ut "ee" i takt, t.ex. en åttondel eller en fjärdedel och lägg sen ett par såna i rad. Om du kör crossfades mellan varje så kan det nog gå att få ganska snyggt. Har du andra instrument som spelar samtidigt kan de hjälpa att maskera övergångarna mellan klippen. Annars kan det ju också låta coolt när man hör att slutet av ordet loopas. 🙂

Ja! Det kan "funka" 🙂 Tack.

creel (oregistrerad)
Postat

Melodyne, min vän.

Postat
I Eric Prydz fall har ju Steve Winwood spelat in sången på nytt till Call On Me.

Ajjemän, det vet jag. Drog det som exempel bara 🙂

Postat
Melodyne, min vän.

Det ska vi kolla in 🙂 Tack för tipset

Det är billigare än att ta in Steve Winwood, men dyrare än min lösning. Du får välja vilken nivå du vill lägga dig på 🙂

Postat
Melodyne, min vän.

Det ska vi kolla in 🙂 Tack för tipset

Det är billigare än att ta in Steve Winwood, men dyrare än min lösning. Du får välja vilken nivå du vill lägga dig på 🙂

Ja haha.

Jag har provat din metod och det fungerar ganska bra faktiskt och om man lyckas tajma bra med några delays så är det inte märkbart att det är sönderhackat 🙂

Hittade den här videon om Melodyne för den som jagar något liknande:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.