Jump to content
Annons

Byggt dator - datorn stängs av


kabinn

Recommended Posts

Hej hej! Jag och en kompis har precis byggt ihop en dator. Problemet är att datorn stängs av en kort stund efter att man satt på den. Jag undrar vad det kan bero på, och vad jag kan göra åt saken.

Datorspecifikation:

Chassi: Antec Performance P182 Miditower

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3L, P45, Socket-775

Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket

Minne: Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5

Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2

DVD/brännare: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200A

Nätaggregat: Zalman PSU 500W, Ultra Silent

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3

Ljudkort: M-Audio Audiophile 192

Är det för klen effekt på nätaggregatet? Eller har vi kopplat snett.? Vi hade lite problem med att få dit CPU-fläkten, men jag tror vi lyckades till slut. Kan det vara nåt fel med den?

Datorn startade upp och meddelade att jag skulle sätta i en boot-skiva, varefter datorn stängdes av. Jag startade datorn och struntade i boot-skivan och den stängde av sig igen och igen.

Har ni några tips? Tack på förhand /emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På nätdelen brukar det vara en 20+4pin kontakt för huvudströmen till modekortet, sedan är det en mindre 4pin som ska sitta i med. Det kan vara så att ni kanske glömt den, det problemet hade jag då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det verkar som att processorn blir varm iofs, tog bort fläkten och kände. Kylpastan har smetats ut väldigt mycket, bör man ha mer sådan?

Ojojoj.. Du har ju tagit alldeles på tok för mycket kylpasta och då får det motsatt effekt och kyler ingenting.

Torka bort kylpastan så du bara har en tunn film... Du ska nästan kunna läsa texten på processorn genom pastan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det verkar som att processorn blir varm iofs, tog bort fläkten och kände. Kylpastan har smetats ut väldigt mycket, bör man ha mer sådan?

Ojojoj.. Du har ju tagit alldeles på tok för mycket kylpasta och då får det motsatt effekt och kyler ingenting.

Torka bort kylpastan så du bara har en tunn film... Du ska nästan kunna läsa texten på processorn genom pastan...

Kolla att pastan inte runnit ner i sockeln under processorn... Har den gjort det så är det bara att köpa nytt moderkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

När du lägger på kylpasta räcker med en två knappnåls huvud, det smetas ut när man trycker fläkten på plats.

Sedan ta aldrig bort fläkten när datorn är igång om du nu hade gjort det 😎!!!!

Fattar inte vad det kan vara för fel :S. Det jag brukar göra när jag bygger datorer om det blir fel är att.

Du tar loss allt från burken och bygger det på sängen lite fort. Eller på en pap kartong eller liknande. Sedan tryck fast minnen, hdd, grafikkort, mus. Starta och se fall det går då (koppla in skärm med). Gör det det kan det varit så att du har fått ström i lådan så det blir form av kortslutning. Vilket kan göra att datorn stänger av sig, tjuter osv.

Det tycker jag du ska göra, testa det utanför lådan. Koppla inte i hela frontpanelen utan bara start knappen. Om det inte går har du kopplat fel är så är det fel på någon hårdvara. Går det inte kan du testa med ett annat nätaggregat. Skulle detta funka var då mera noga när du gör det i lådan sedan igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inte det som onajj föreslår... Du kan få ESD-skador...

Vad menas med det?

Det är så jag gjorde när det blev fel på min dator, även min kommpis dator. Och då fan vi felet och det löste sig osv.

Men det är inte bra att göra så alltså? Why? Fick även detta tips från en databutik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att processorn blir varm iofs, tog bort fläkten och kände. Kylpastan har smetats ut väldigt mycket, bör man ha mer sådan?

Ojojoj.. Du har ju tagit alldeles på tok för mycket kylpasta och då får det motsatt effekt och kyler ingenting.

Torka bort kylpastan så du bara har en tunn film... Du ska nästan kunna läsa texten på processorn genom pastan...

Nej jag hade inte på något extra, bara det som satt på från fabrik. Nu har jag torkat bort allt, och tänkte sätta på lite nytt. Antagligen det som är felet. Typ ett knappnålshuvud? Tack så mycket för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det verkar som att processorn blir varm iofs, tog bort fläkten och kände. Kylpastan har smetats ut väldigt mycket, bör man ha mer sådan?

Ojojoj.. Du har ju tagit alldeles på tok för mycket kylpasta och då får det motsatt effekt och kyler ingenting.

Torka bort kylpastan så du bara har en tunn film... Du ska nästan kunna läsa texten på processorn genom pastan...

Nej jag hade inte på något extra, bara det som satt på från fabrik. Nu har jag torkat bort allt, och tänkte sätta på lite nytt. Antagligen det som är felet. Typ ett knappnålshuvud? Tack så mycket för svaren.

Köp ny pasta... Arctic Silver

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej! Jag och en kompis har precis byggt ihop en dator. Problemet är att datorn stängs av en kort stund efter att man satt på den. Jag undrar vad det kan bero på, och vad jag kan göra åt saken.

Datorspecifikation:

Chassi: Antec Performance P182 Miditower

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3L, P45, Socket-775

Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket

Minne: Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5

Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2

DVD/brännare: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200A

Nätaggregat: Zalman PSU 500W, Ultra Silent

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3

Ljudkort: M-Audio Audiophile 192

Är det för klen effekt på nätaggregatet? Eller har vi kopplat snett.? Vi hade lite problem med att få dit CPU-fläkten, men jag tror vi lyckades till slut. Kan det vara nåt fel med den?

Datorn startade upp och meddelade att jag skulle sätta i en boot-skiva, varefter datorn stängdes av. Jag startade datorn och struntade i boot-skivan och den stängde av sig igen och igen.

Har ni några tips? Tack på förhand /emil

Har du testat att se till så att datorn inte stänger av sig vid fel? Kontrollpanelen - System - Avancerat-tabben - Start o Återställning - inställningar - klicka ur starta om automatiskt. Nu får du eventuellt en blå skärm som kan dig ledtråd om vad som är fel. Detta är ett löst tips som inte alls säkert hjälper dig eftersom din burk slocknar helt om jag förstår det rätt. Men du kan även högerklicka på "min dator" - egenskaper och kolla in loggarna för att se om det står något där. Men det kanske du inte hinner? Står inte hur lång tid det tar innan den stänger av sig, hoppas du hittar felet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej! Jag och en kompis har precis byggt ihop en dator. Problemet är att datorn stängs av en kort stund efter att man satt på den. Jag undrar vad det kan bero på, och vad jag kan göra åt saken.

Datorspecifikation:

Chassi: Antec Performance P182 Miditower

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3L, P45, Socket-775

Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket

Minne: Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5

Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2

DVD/brännare: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200A

Nätaggregat: Zalman PSU 500W, Ultra Silent

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3

Ljudkort: M-Audio Audiophile 192

Är det för klen effekt på nätaggregatet? Eller har vi kopplat snett.? Vi hade lite problem med att få dit CPU-fläkten, men jag tror vi lyckades till slut. Kan det vara nåt fel med den?

Datorn startade upp och meddelade att jag skulle sätta i en boot-skiva, varefter datorn stängdes av. Jag startade datorn och struntade i boot-skivan och den stängde av sig igen och igen.

Har ni några tips? Tack på förhand /emil

Har du testat att se till så att datorn inte stänger av sig vid fel? Kontrollpanelen - System - Avancerat-tabben - Start o Återställning - inställningar - klicka ur starta om automatiskt. Nu får du eventuellt en blå skärm som kan dig ledtråd om vad som är fel. Detta är ett löst tips som inte alls säkert hjälper dig eftersom din burk slocknar helt om jag förstår det rätt. Men du kan även högerklicka på "min dator" - egenskaper och kolla in loggarna för att se om det står något där. Men det kanske du inte hinner? Står inte hur lång tid det tar innan den stänger av sig, hoppas du hittar felet.

tack så mycket för att du vill hjälpa 🙂. Jag har knappt kommit in i BIOS, och har inte installerat något operativsystem. När datorn har stått orörd så stänger den av sig efter kanske 1 minut, sen om man testar igen, efter kortare tid, osv efter varje gång

Redigerat av kabinn
Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par datorer sedan hade jag ett liknande problem och då handlade det om att moderkortet på någon vänster låg emot lådan på baksidan så det blev ngn sorts kortslutning. Då skulle det till några gummitassar för att skapa mellanrum. På mina senare datorer har jag inte upplevt detta så det var nog ett kasst moderkort/ alt. låda.

Kanske inte hjälper i ditt fall utan bara en tanke...om det är något fel hoppas jag att du inte köpt datorn på datorbutiken 😎

EDIT: Hann visst inte med riktigt där, kylpastan slut i huvudet, dags att sova snart...

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hej hej igen! Har haft på kylpasta nu, och datorn stängs inte av längre 😄, tack för svaren.

Vad är det för BIOS-inställningar man bör göra?

Det är en hel del du måste kolla i Bios. Du måste ställa in hostcontrollern utifrån vilka diskar du kör.

Du måste ställa bootordningen och du måste kolla att minnena går på rätt busshastighet.

Du måste aktivera skydd för bootsektorn så inget virus kan flasha om din Bios.

Inaktivera det integrerade ljudkortet.

Det finns massa inställningar du måste kolla upp innan du installerar.

Kolla i manualen till moderkortet. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej igen! Har haft på kylpasta nu, och datorn stängs inte av längre 😄, tack för svaren.

Vad är det för BIOS-inställningar man bör göra?

Det är en hel del du måste kolla i Bios. Du måste ställa in hostcontrollern utifrån vilka diskar du kör.

Du måste ställa bootordningen och du måste kolla att minnena går på rätt busshastighet.

Du måste aktivera skydd för bootsektorn så inget virus kan flasha om din Bios.

Inaktivera det integrerade ljudkortet.

Det finns massa inställningar du måste kolla upp innan du installerar.

Kolla i manualen till moderkortet. 😎

Måste och måste...kan väl ha någon fördel kanske men mycket av det där sköts väl hyfsat automatiskt? Jag har aldrig varit inne i bios och rotat speciellt mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hej hej igen! Har haft på kylpasta nu, och datorn stängs inte av längre 😄, tack för svaren.

Vad är det för BIOS-inställningar man bör göra?

Det är en hel del du måste kolla i Bios. Du måste ställa in hostcontrollern utifrån vilka diskar du kör.

Du måste ställa bootordningen och du måste kolla att minnena går på rätt busshastighet.

Du måste aktivera skydd för bootsektorn så inget virus kan flasha om din Bios.

Inaktivera det integrerade ljudkortet.

Det finns massa inställningar du måste kolla upp innan du installerar.

Kolla i manualen till moderkortet. 😄

Måste och måste...kan väl ha någon fördel kanske men mycket av det där sköts väl hyfsat automatiskt? Jag har aldrig varit inne i bios och rotat speciellt mycket...

Nej det måste man ställa in manuellt!

Är tex bootordningen fel kan du aldrig boota upp datorn från CD-rom. Är boootsektorskyddet inaktiverat (som det oftast är default) så kan virus flasha ur Bios så prompten är tom.

Då kan du aldrig få igång datorn igen utan du får lämna in moderkortet för ny Bios vilket är väldigt dyrt. Billigare att köpa nytt moderkort.

Alla integrerade devices är deafult aktiverade. Ljudkortet vill man inte använda. Hostkontrollern är default inställd på IDE och det måste man ändra för att få stöd för NCQ. 😎

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej igen! Har haft på kylpasta nu, och datorn stängs inte av längre 🙂, tack för svaren.

Vad är det för BIOS-inställningar man bör göra?

Det är en hel del du måste kolla i Bios. Du måste ställa in hostcontrollern utifrån vilka diskar du kör.

Du måste ställa bootordningen och du måste kolla att minnena går på rätt busshastighet.

Du måste aktivera skydd för bootsektorn så inget virus kan flasha om din Bios.

Inaktivera det integrerade ljudkortet.

Det finns massa inställningar du måste kolla upp innan du installerar.

Kolla i manualen till moderkortet. ⚠️

Måste och måste...kan väl ha någon fördel kanske men mycket av det där sköts väl hyfsat automatiskt? Jag har aldrig varit inne i bios och rotat speciellt mycket...

Nej det måste man ställa in manuellt!

Är tex bootordningen fel kan du aldrig boota upp datorn från CD-rom. Är boootsektorskyddet inaktiverat (som det oftast är default) så kan virus flasha ur Bios så prompten är tom.

Då kan du aldrig få igång datorn igen utan du får lämna in moderkortet för ny Bios vilket är väldigt dyrt. Billigare att köpa nytt moderkort.

Alla integrerade devices är deafult aktiverade. Ljudkortet vill man inte använda. Hostkontrollern är default inställd på IDE och det måste man ändra för att få stöd för NCQ. 😎

Ja jag ska försöka ställa in det där 🙂 Jag har stött på ett jobbigt problem till, nämligen att datorn låser sig så att man inte kan göra annat än att starta om datorn, detta händer typ när jag ska installera drivrutiner och liknande. Vad kan det bero på då? BIOS-inställingar? Nätagget?

Redigerat av kabinn
Link to comment
Dela på andra sajter

Att datorn bara låster sig, skulle kunna vara ett nätaggproblem. Orkar 500W driva allt? Brukar vara grafikkortet som ger tecken på att det är för lite kräm in i burken. Genom att bilden låser sig.

En fundering jag har är att testa att plocka bort så mycket kraftdragande saker som möjligt. Dra ur USB-enheter och liknande du inte behöver och testkör lite sedan.

Har du möjlighet, testa att sätta i ett kraftigare nätagg. 650W kör jag med.

Ett annat problem kan vara IRQ mellan olika PCI-kort.

Har du ett ljudkort på moderkortet som är aktiverat och ytterligare ett ljudkort istatt på PCI/1394/USB?

Plocka bort olika kort eller byt PCI platser mellan korten och testa.

(Jag har någon gång i tiden fått höra att man aldrig skall sätta ett PCI-ljudkort längst ner för det kan krocka med grafikkort.)

Bara en liten parantes som jag inte vet om det gäller på dagens nyare moderkort. Men jag följer denna oskrivna regeln ändå.

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Att datorn bara låster sig, skulle kunna vara ett nätaggproblem. Orkar 500W driva allt? Brukar vara grafikkortet som ger tecken på att det är för lite kräm in i burken. Genom att bilden låser sig.

En fundering jag har är att testa att plocka bort så mycket kraftdragande saker som möjligt. Dra ur USB-enheter och liknande du inte behöver och testkör lite sedan.

Har du möjlighet, testa att sätta i ett kraftigare nätagg. 650W kör jag med.

Ett annat problem kan vara IRQ mellan olika PCI-kort.

Har du ett ljudkort på moderkortet som är aktiverat och ytterligare ett ljudkort istatt på PCI/1394/USB?

Plocka bort olika kort eller byt PCI platser mellan korten och testa.

(Jag har någon gång i tiden fått höra att man aldrig skall sätta ett PCI-ljudkort längst ner för det kan krocka med grafikkort.)

Bara en liten parantes som jag inte vet om det gäller på dagens nyare moderkort. Men jag följer denna oskrivna regeln ändå.

lycka till

tack för så snabbt svar 😎

mycket möjligt att 500 W inte räcker.. jag har ett aktiverat ljudkort på moderkordet och ett ytterligare som sitter längst ner (tror jag), kan det hjälpa att inaktivera ljudkortet på moderkortet då? om det skulle vara det som var felet dvs

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Att datorn bara låster sig, skulle kunna vara ett nätaggproblem. Orkar 500W driva allt? Brukar vara grafikkortet som ger tecken på att det är för lite kräm in i burken. Genom att bilden låser sig.

En fundering jag har är att testa att plocka bort så mycket kraftdragande saker som möjligt. Dra ur USB-enheter och liknande du inte behöver och testkör lite sedan.

Har du möjlighet, testa att sätta i ett kraftigare nätagg. 650W kör jag med.

Ett annat problem kan vara IRQ mellan olika PCI-kort.

Har du ett ljudkort på moderkortet som är aktiverat och ytterligare ett ljudkort istatt på PCI/1394/USB?

Plocka bort olika kort eller byt PCI platser mellan korten och testa.

(Jag har någon gång i tiden fått höra att man aldrig skall sätta ett PCI-ljudkort längst ner för det kan krocka med grafikkort.)

Bara en liten parantes som jag inte vet om det gäller på dagens nyare moderkort. Men jag följer denna oskrivna regeln ändå.

lycka till

En dator drar inte mer än ca 250VA på primärsidan normalt så vi kan glömma att 500VA inte skulle räcka... om det nu inte sitter dubbla grafikkort med SLI som behöver 300VA vardera.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Att datorn bara låster sig, skulle kunna vara ett nätaggproblem. Orkar 500W driva allt? Brukar vara grafikkortet som ger tecken på att det är för lite kräm in i burken. Genom att bilden låser sig.

En fundering jag har är att testa att plocka bort så mycket kraftdragande saker som möjligt. Dra ur USB-enheter och liknande du inte behöver och testkör lite sedan.

Har du möjlighet, testa att sätta i ett kraftigare nätagg. 650W kör jag med.

Ett annat problem kan vara IRQ mellan olika PCI-kort.

Har du ett ljudkort på moderkortet som är aktiverat och ytterligare ett ljudkort istatt på PCI/1394/USB?

Plocka bort olika kort eller byt PCI platser mellan korten och testa.

(Jag har någon gång i tiden fått höra att man aldrig skall sätta ett PCI-ljudkort längst ner för det kan krocka med grafikkort.)

Bara en liten parantes som jag inte vet om det gäller på dagens nyare moderkort. Men jag följer denna oskrivna regeln ändå.

lycka till

En dator drar inte mer än ca 250VA på primärsidan normalt så att 500VA inte skulle räcka kan vi glömma. Om det nu inte sitter dubbla grafikkort med SLI som behöver 300VA vardera.

Okej 🙂, jag tror grafikkortet behöver 450W

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Vad har du för nätagg? Ditt nätagg är inte på 500W utan jag vill säga 500VA eftersom vi inte känner till den reaktiva effekten. Du får kanske ut max 350W ur ditt 500VA-nätagg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för nätagg? Ditt nätagg är inte på 500W utan jag vill säga 500VA eftersom vi inte känner till den reaktiva effekten. Du får kanske ut max 350W ur ditt 500VA-nätagg.

så om grafikkortet behöver 450W, går det inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jo det beror på vad du har för nätdel. Vissa är dåliga andra är bättre vid samma påstådda effektangivelse.

Nen jag tror inte det är det som är ditt problem. Jag kör med ett grafikkort som vill ha 450W på en nätdel som är på 350VA och det funkar. Men då är det ju FSP och dom går aldrig sönder. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...