Jump to content
Annons

Hjälp med Mixing! kolla hit, please :)


PrototypProductions

Recommended Posts

hej, jag har nu köpt bra studio grejer [som duger iallafall] men mina mixings kunskaper är inte dom bästa direkt! Och jag vill lära mig mer om hur man ska ställa in kompressorn, EQ MM .. Om nån snäll kille/tjej skulle kunna tänka sig att hjälpa mig och berätta vad alla olika rattar gör i t.ex komprssorn! Och kanske lära mig reverb, delay och allt det där! Har Kompressor och parametric EQ på min preamp ochså .. Skulle gärna vilja veta hur man ska ställa in allt där ochså 😄 finns så många rattar och sånt .. Men om nån bara skulle kunna lära mig å mixa och mastra bättre skulle jag vara oerhört tacksam!!!

Jag håller på med HipHop och Sång ..

Ännu en gång .. Snälla hjälp mig 🙂

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Köp mixologin. Där får du svar på vad du söker och en bra start. Ask Video har bra videos också såsom Internal Mixing. Det finns inga enkla tips såsom ställa in EQ si eller så och voila så låter det bra. Allt beror på grundmaterialet och hur man vill det ska låta. Lära sig mixa, det får man göra själv. Och glöm det där med mastring för tillfället. Det kan du börja med när du har lärt dig mixa någorlunda bra. Mastring är det svåraste av allt. Kan man inte mixa är det ingen idé försöka lära sig mastra.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp mixologin. Där får du svar på vad du söker och en bra start. Ask Video har bra videos också såsom Internal Mixing. Det finns inga enkla tips såsom ställa in EQ si eller så och voila så låter det bra. Allt beror på grundmaterialet och hur man vill det ska låta. Lära sig mixa, det får man göra själv. Och glöm det där med mastring för tillfället. Det kan du börja med när du har lärt dig mixa någorlunda bra. Mastring är det svåraste av allt. Kan man inte mixa är det ingen idé försöka lära sig mastra.

Var inte mixologin slut? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick hela golden series (kjearhus audio) serien av en polare alldeles nyss! Han hade köpt de för en vecka sen men nu helt plötsigt bestämde han sig för att lägga ner ett tag ! Är den kompressorn och allt som följer med bra? 🙂 någon som vet hur man ska ställa in den för att få rätt nice sound för vocals? (finns ju presets men är dom bra?) Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
okej tack så mycket för svar 🙂 men i mixologi !? vilket program brukar dom oftast prata om när det handlar om hur man ställer in EQ å kompressor MM?

Mvh Douglas

Inget alls. Alltså det spelar ingen roll vilket sequenserprogram du använder. Det är samma teknik som funkar oavsett program. Det finns visserligen fristående exempelvis kompressorer som ser annorlunda ut. Men om man har lärt sig grunden i hur en kompressor fungerar kommer man snabbt lära sig en annan variant. Och först då kan man avgöra själv om det är en kompressor som man vill köpa till när man har vuxit ur sig den som finns i sin DAW. Alla kompressorer är lite olika (precis som EQs). Vissa är mjukare, andra hårdare. Så beroende på hur man vill det ska låta får man testa sig fram. Det finns som sagt var inga färdiga malla gör si eller så. Ingen här på forumet kan lära dig mixa. Det tar lång tid att lära sig bli bra. Som sagt var de tips jag gav ger goda grunder som man behöver men resten får man lära sig själv. Och ju mer man övar desto fortare, förhoppningsvis, blir man bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...