Jump to content
Annons

[LÖST] Irriterande font-problem

Recommended Posts

DrKrall (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vasrje gång jag startar Reason poppar det upp en ruta om att "Windows failed to load custom fonts". Det är ju inget allvarligt problem, men ändock smått irriterande. Är det någon annan som råkat ut för dessa symptom?

I "fixlist" för uppdateringen till Reason 4.0.1 kan man hitta "More tolerant error handling when loading custom fonts". Men som sagt, problemet verkar vara kvar trots uppdateringen gjorts.

Jag kör följande:

- Windows XP SP3

- Reason 4.0.1

Redigerat av DrKrall
Annons
Postat

Mysko problem, Har du testat att avistallera reason helt innan du installerar uppdateringen?

drloop (oregistrerad)
Postat

Kolla med FAQ på Propparnas sida om du kan hitta en lösning.'

Finns det inte där maila supporten.

DrKrall (oregistrerad)
Postat
  Trace sa:
Mysko problem, Har du testat att avistallera reason helt innan du installerar uppdateringen?

Japp. Ingen skillnad. Jag körde samma version och uppdatering i XP SP2 och då funkade det utan "irritationen". Börjar fundera på om det har att göra med att det är XP SP3 och att det eventuellt skulle ha att göra med någon font som finns i SP2 men inte SP3.

Är det någon annan som kör med Reason 4.0.1 i Windows XP SP3? Och har ni samma symptom, eller inte?

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kör XP SP3 och Reason 4.01 no problemo.

Postat

Dessa custom fonts är ProCombiProg.otf och ProTejp.otf, och de borde ligga i din Reason-programmapp. Gör de det?

Annars, prova en av- och ominstallation av Reason.

DrKrall (oregistrerad)
Postat
  Linus sa:
Dessa custom fonts är ProCombiProg.otf och ProTejp.otf, och de borde ligga i din Reason-programmapp. Gör de det?

Annars, prova en av- och ominstallation av Reason.

Tack, nu börjar det nog närma sig problemet.

Jodå, dom ligger där. Men, jag märker att det är något problem med alla *.otf (OpenType) fonter av någon anledning. Inga fungerar. Även såna som tillhör annat än Reason. Så nu har jag konstaterat att problemet tydligen ligger i systemet (Windows alltså). Då är vi en bit på väg.

Postat

En enkel googling gav annars följande sida och svar 🙂

En Nvidia-grafikdrivrutin pajar OpenType-stödet. Kör du senaste versionen? Om det inte finns nyare än den du har, prova att backa till en äldre version istället.

DrKrall (oregistrerad)
Postat
  Linus sa:
En enkel googling gav annars följande sida och svar :rolleyes:

En Nvidia-grafikdrivrutin pajar OpenType-stödet. Kör du senaste versionen? Om det inte finns nyare än den du har, prova att backa till en äldre version istället.

Kör ATI. Men det är samma orsak där, det vill säga ATI-grafikdrivrutin som pajar OpenType-stödet. Efter en uppdatering av drivrutinen funkar det utan problem. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.