Jump to content
Annons

hjälp med inspelning av elgitarr!


AlexLi

Recommended Posts

Hej hej. Jag har försökt och försökt att få till någelunda ljud när jag spelar in elgitarren men det låter helt bajs!

Jag kör Elgitarr > peavy 112bandit > projectstudio B1 > studioproject VTB1 > Fast track > dator

För det första låter det jag spelar in inte som det jag själv hör, har testat flyttat runt micen men känns som jag måste ha den nära förstärkaren annars blir det JÄTTE basigt :S

Vad ska jag göra?

bifogar en ljudfil

sänk ljudet innan ni spelar upp den, den låter illa.

Vet någon hur jag får den distade gitarren mindre skränig?

Hur ska jag göra för att spela in så disten låter okej?

mvh

Alex

hjalp.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med att dra ner disten rejält.. typ 50-70% av vad du har nu, kanske ännu mindre. Du ska ha mer mellanregister (mid) på stärkaren än vad du tror.

Vart micken ska placeras är omöjligt att säga, vissa kör nära, andra en bit ifrån, andra ännu längre ifrån. Vanligt är också att man kompletterar

med en dynamisk mick (typ SM57)..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ett vanligt nybörjarmisstag är att vräka på disten rejält. Lyssna på låtar och ordentligt. Du kommer att höra det är inte alls mycket dist på. Ska du sen dubba får du dra ner disten än mer. Finns en bra video om inspelning av metalgura.

http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack ska testa det 😄

b1:an kanske inte är så lämplig för elgitarr? Kanske borde försöka låna och testa med en shure sm57a? 😛

Jag tycker B1'an funkar fint, om du vill kan du ju testa en sm57a och höra efter själv vad du tycker är bäst.

Men du får inte tro att sm57an är nån guda-mick så det kommer låta bättre.. det kommer bara låta lite annorlunda

och sen är det upp till dig om du gillar det mer eller mindre.

Mycket sitter också i gitarren, strängarna, plektrum, gitarristen (teknik och sånt).

Och kom ihåg, när man sitter och spelar själv kan det låta coolt med massa bas och diskant och jättelite mellanregister. Men

detta funkar inte när man spelar in, dra ner basen och dra upp mellanregistret rejält, och testa med olika mycket diskant och absolut inte för mycket dist.

Så se till att du har et BRA grundljud, annars kommer du aldrig få till nåt. Skit in = skit ut.

Flytta runt micken och testa några olika positioner, kom ihåg att det ger ett helt annat ljud om micken är riktad mot mitten av

konen än om den är riktad mot sidan eller liknande, så hitta en bra balans på nåt snyggt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...