Jump to content
Annons

Bäst ljudkort för mjukvarusynt (med lååååg latency) ?


frankmannen

Recommended Posts

Hej,

jag har tänkt köra med mjukvarusynt live istället för att köpa en synth (har ett stagepiano). Det ger ju störst flexibilitet vad gäller att ladda ner nya ljud osv.

Någon som har koll på ett bra USB/FW ljudkort som inte ger problem med latency? Kan man få något hyffsat för ca 2000kr?

Det bör ha midi in/ut, 2*1line in/out samt ha en stabil latency som inte går över 6ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ger väl i stort sett alla normalt bra ljudkort nu för tiden?

Det är väl snarare du själv som får bestämma latencyn... däremot så kommer CPUn bli mer belastat ju mindre latency du väljer att ha .

Jag kör ett MBOX2 extern ljudkort i min hemmastudio, och det funkar suveränt bra tycker jag ... både i 256mb buffer och i 128mb buffer.

Använder man auto quantisering så är funkar det ju kanonbra (om du tänkt på att spela in livegrejer)

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att den reella latencyn kan vara högre än den som anges i ASIO-inställningarna. Så om det står 5ms i datorn kanske det tillkommer 1ms för A/D omvandlaren, 1ms i midiklaviaturet, ytterligare ett gäng ms i datorn midi-hantering och vips är man uppe i störande 10-15 ms.

Har du prövat att mäta med: http://www.centrance.com/products/ltu/

eller som anges på: https://www.studio.se/index.php?showtopic...=m%E4ta+latency ?

Någon som prövat Edirol UA-25EX, när det gäller latency?

Redigerat av frankmannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det är klart. Känns det bra är det bra. Problemet är ju att jag inte kan prova alla ljudkort och konfigurationer innan jag köper. Och andras upplevelser kan ju vara subjektiva. Därför är det bra att få lite siffror att gå efter.

MBOX2 är säkert bra men det kostar ju en rejäl slant. Om det funkar med tex. UA-25EX, så är ju det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har tänkt köra med mjukvarusynt live

PC/Mac? Är den stationär, så den klarar PCI-ljudkort? Om det istället är en notebook, har datorn Firewireport och isåfall från vilket chipset?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har tänkt köra med mjukvarusynt live

PC/Mac? Är den stationär, så den klarar PCI-ljudkort? Om det istället är en notebook, har datorn Firewireport och isåfall från vilket chipset?

Ja, tänkte köra med laptop som har firewire-ingång. Ska dock köpa ny laptop för min nuvarande börja trilla isär 😉 . Vad ska jag ha för chipset?

Edit: PC tänkte jag köpa (glömde jag säga).

Redigerat av frankmannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...