Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hello music lovers!!

Sitter här och jobbar i Chicago för tillfället. Har varit här i snart två veckor och njuter som tusan.

Förra veckan så var jag in på House of Blues. Förväntansfull står jag och köar utanför för att sedan släppas in. Det är rätt litet men maffigt, typ kompakt med högt i tag och fräck inredning osv.

Det är Bucket Head jag snart ska se men in på scen kommer en kille med svart hatt (en sån där amish/jude-liknande hatt asskön iaf ;D) och långt hår.

"Ahh förbandet...." tänker jag lite småbesviken över att vara tvungen att vänta ännu längre innan jag får se BH.

Det visar sig vara typ det... roligaste? häftigaste? skummaste?... jag har sätt någon gång. eller jah.. ehh ahh. jo.

I alla fall så ställer han sig på scenen, bredvid någon skum ställning. Vid var fot har en pedal (trumpedal), som när han stampar i den så slår den i en metallplatta som i sin tur är ihopkopplad med en sladd som går in i någon härva av sladdar han har bredvid sig.

Ställningen är också ihopkopplad med den där härvan av sladdar och grejer han har bredvid sig. Han har en mick som han sjunger i, självklart leder även den sladden dit.

Jaja anyways. Han börjar med att han går fram till micken och börjar knäppa och låta med munnen i någon sorts melodi för att sedan övergå i att trumma lite på den där stålställningen bredvid sig - som för övrigt lät HELT olika beroende på vart han slog (sladdhärvan var alltså massa effekter) - och melodin han tidigare gjort med munnen låg kvar. Alltså var det någon form av loopfunktion där i sladdhärvan också.

Han la på allt fler och fler ljud och lät som en helt orkester (jag tror att han mestadels bara loopade röstknäppandet/melodin, rytmen). Det va så himla svängigt!! Han stod och hoppade med hela kroppen och stampade på de båda pedalerna, ståendes, samtidigt som han slog på olika ställen på den där ställningen och sjöng - ibland klämde han i cowboy/rockstar-shouts och totalt lirade skiten ur metalpubliken. (märkväl att det här var elektronisk musik, för en publik som ska se Bucket Head, nog för att BH är udda men aja.)

Han körde iaf några låtar och hela publiken stod och toksvängde.

Ja visst ja. Det var under någon låt som han lutade sig öven, den nu välkända härvan, och skruvade lite här och där. När han var klar så hade han distat stålställningen(!!). Tog han tag i en stolpe och drog längs med den så blev ljudet ljusare och ljusare, och han hade en tunn och en tjockare stång som då förstås hade olika ljud. Iaf när han väl hade distat stången så vred han på den på nåt konstigt sätt och började lira elgitarr! 🙂 typ Iron Man och sådär. Skithäftigt.

Sen blandade han det med att ha en djupt och klonkigt ljud, tog den tjockare av stängerna och körde en gubbjazz: han knäppte fram ett trumkomp med munnen, lade någon "gitarrpryl" med den den tunna stången och sedan spelade han basgången med den tjocka stången (med kontrabasfeeling!). Och sjöng.'

Såå himla bra! Jag menar whwhahh VAD BRA!!.

Nämde jag förresten att han och BH gitarrduellerade mot slutet av BH:s konsert? 😎

Har någon annan sett den här?

Jag vet inte om han finns på youtube, någon god själ kanske kan kolla? Jag får/kan liksom inte göra sånt från jobbet 😠😉

(Nu när jag tänker efter så var det nog inte House of Blues, det var nog Opeth som var där... Så jag ångrar mig och säger "nån teater" ist 🙂 )

Och BH-konserten var bra, lite lång men bra. 🙂

Edit: snubben i hatten kallades "That1Guy" men det har ni väl redan förstått 😉

/Christian

Redigerat av tAUG
Annons
Postat
härlig upplevelse 🙂

Jadu 🙂

Jag älskar att bli positivt överraskad på det där sättet 😎 Passade på att köpa dvd:n av honom också 😉

Sån himla spelglädje så man blir aspeppad 😄

Postat

Fel av mig! Det är ju That1Guy han heter!

Lägger till en länk också:

Det är en musikvideo, men det var svårt att hitta hyfsat ljud annars 😳

Postat
Fel av mig! Det är ju That1Guy han heter!

Lägger till en länk också:

Det är en musikvideo, men det var svårt att hitta hyfsat ljud annars 🙂

Nämen jag tar och buffar min egen tråd, med länk och allt (!) för att få lite kommentarer på that1guy 🙂

Han är ju frän ju, c'mon!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.