Hampita Postat 30 september 2008 Postat 30 september 2008 Hejsan, min frĂ„ga Ă€r hur man med sin keyboards controler rattar/knappar/faders styr pluggarna i datorn Jag sitter i logic 8 med en Eastone kontrol_49 sĂ„ min tanke Ă€r liksom att nĂ€r jag t.ex. lĂ€gger pads, kunna vrida eller dra i reglagen pĂ„ synten för att pĂ„verka mĂ€ngden chorus, eller stĂ€lla Q-vĂ€rde pĂ„ eqÂŽn, eller tremolo. ja ni fattar. Ăven styra pluggar pĂ„ redan inspelat midi samt audio material Om detta mot min förmodan inte gĂ„r sĂ„ undrar jag varför man har sĂ„dana reglage pĂ„ keyboarden? Tack pĂ„ förhand //Hampus
Opus99 Postat 30 september 2008 Postat 30 september 2008 (redigerat) Dom Àr ditsatta med just den avsikten, sÄ du har helt rÀtt. Grejen Àr att de signaler som keyboarden sÀnder ut nÀr du justerar en kontroll, som signalerna sÀnds i MIDI-format. För att fÄ en kontroll att justera en avsedd parameter i Logic mÄste man se till att den kontrollen tar emot MIDI-signaler pÄ den kanalen och det controller-numret, alternativt mÄste man stÀlla keyboardens kontroll till att sÀnda data pÄ den midikanalen och det kontrollernumret. SÄ, man mÄste passa av keyboarden och Logic mot varandra. Det krÀver en del programmering. En nackdel Àr att om du vrider pÄ en keyboard-parameter som du kopplat till t.ex. Logics EQ pÄ en midikanal, och den kanalen Àr ansluten till en mjukvarusynt, sÄ kommer MIDI-datan, som keyboarden sÀnder ut, Àven att mottas av mjukvarusynten och kanske Àndra nÄgon parameter i den med. Det krÀver som sagt en hel del programmering och tid, att stÀlla av kontrollernummer mot alla andra komponenter i Logic som du anvÀnder, sÄ att ingenting krockar. Jag Àr inte sÄ bekant med de smÄ detaljerna i Logic, men med lite klurande och manualen till hjÀlp brukar man snart förstÄ hur man kan gÄ till vÀga. Men det finns ingenting man ska "komma pÄ", det finns ingen fÀrdig vÀg som tillverkarna avsett som du kan lista ut. Det Àr viktigt att förstÄ. Du har Logic och du har din keyboard och dom kan kommunicera, men pÄ vilket sÀtt Àr helt och hÄllet upp till anvÀndaren att skapa efter eget behov. Lycka till Redigerat 30 september 2008 av Opus99
Hampita Postat 30 september 2008 TrÄdstartare Postat 30 september 2008 tack för snabbt svar, Àven om svaret kommer ta sin tid att luska fram. Men antar att apple skickar med en fet manual för att man ska lÀsa den.
Opus99 Postat 30 september 2008 Postat 30 september 2008 (redigerat) Det fanns en tid nĂ€r datorn kom in i bilden, dĂ„ musiker sa "vafan jag Ă€r ju pianist, ingen programmerare heller". Men tiderna förĂ€ndras .. Kom bara ihĂ„g att det Ă€r skillnad pĂ„ "Manual" och "Instruktionsbok" đ Redigerat 30 september 2008 av Opus99
Hampita Postat 30 september 2008 TrÄdstartare Postat 30 september 2008 haha ja nuförtin Àr det programerarna som blir pianister. att bli musiker kommer med en installationsskiva. kanske framtiden blir lite matrix ÀndÄ. koppla in senaste pluggen i armen och sen spela som niel pert.. Det vore bÄde lÀskigt och coolt. nej hemska tanke tycker redan det börjar gÄ för lÄngt.
Assar Postat 30 september 2008 Postat 30 september 2008 (OT-varning) kanske framtiden blir lite matrix ÀndÄ. koppla in senaste pluggen i armen och sen spela som niel pert. Spela?!? Det Àr ju bara att dra in fÀrdiga loopar ...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.