Jump to content
Annons

MED risk för att upprepa mig...


Vallhagen

Recommended Posts

Jag har antytt problemet under Cakewalk/Sonartrådarna. Nu-status är att mitt problem (se nedan) nu är isolerat till funktionen Sonar-Audiophile USB.

Jag har en rätt ny bättre bärbar burk (wow alliteration). Efter goda råd här på forumet och allehanda manual- och webläsning står jag här tämligen frustrerad. Jag har provat allt... (har nog mekat mer eller mindre 20 dgr utan att få en stabil lösning)

Såhär:

Reason Adapted funkar jättebra

En testversion av Ableton Live har jag inga problem med

Sonar funkar utmärkt MED DET INBYGGDA PC-Ljudkortet från SOUNDMAX (!), bara provat vid lyssning iofs..

MEN Sonar tillsammans med Audiophile är bara instabilt. Omotiverade dropouts och knaster / hack vid inspelning. Dessutom inspelar den "otajt" (nej jag är inte galen!), när jag lägger på Audio. Ganska subtilt det sista, men när jag lagt min gitarr så ÄR spåret senarelagt vid lyssning.

Dessutom, och detta är ännu mer subtilt, så tycker jag inte att det låter bra. Om jag importerar en MP3 (läs: ...dår står OOOOlsberg o skrattar...) och solar den kanalen, så låter original-mp3-n bättre än det importerade ljudspåret. Det adderas något högfrekvent vasst digitaldistortion.

Så? jag har någon form av hårdvaru-driver-klockinställningsparameter-fel nånstans? Men var?

hehe...fortsätter de såhär så blir aldrig mitt festivalbidrag klart... och inget anat heller.. Det slutar med att jag bränner hela digitalskiten. ja, som i brinna, inte bränna 😆

Nä allvarligt: Det var någon tråd uppe med något liknande problem med cubase. Hjälp hjälp hjälp fler tips?????

***

Jag har oxå mejlat Cakewalk/Roland och M-audio..

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

INGET svar???

Jag får väl omformulera frågan:

Det måste finnas NÅN härinne som har en laptop och Sonar och Audiophile USB? inte är jag så unik eller?

Om inte: Nån måste ha ett Audiophile 2496 och Sonar?

Vilka drivare använder ni? Hur har ni satt upp era burkar? Vore tacksam för en detaljerad fungerande setup...

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag kör också M-Audio ljudkort, dock Firewire 410 och har träffat på lite av det du beskriver på tillsammans med min stationära dator. Jag uppgraderade min ASIO drivrutin och det funkade mer stabilt. Sen om man kör crackade program finns risken att felet lätt uppstår pga. det. Men i mina öron låter det mest som ett ASIO problem. Va har du för sample rate och buffer size när du spelar in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena kul med svar! Det kan ge nånting:

Inga crackade program här, dock är det en demo-version av Sonar 3 som jag kör.

Buffer size 64 (har prövat att dubbla och dubbla igen, med liten / ingen förbättring), samplerate 48 kHz.

Men ja, det lutar kanske åt att ASIO är problemet? Men jag kör den senaste drivaren som finns att tillgå på m-audios hemsida.

När du skriver "mer stabilt" betyder det "svinbra och stabilt" eller att du "bara behöver starta om datorn varje timme"?

Om du vill; kan du ta skärmdumpar på dina "Audio-options" -inställningar (fyra flikar) och visa här eller mejla till mig?

mvh

Bengan

bengt.vallhagen@telia.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...