Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet att denna tråden finns, men orkar inte leta upp den för har lite bråttom just nu. Men jag stämde mina trumset idag (2 st) jag har stämt massa gånger innan men idag stämde jag de på ett sätt som jag skrev ner så att jag skulle komma ihåg det till nästa gång. För det lät väldigt bra tkr jag. Bastrumman blev klickig, pukorna tunga men inte så lång ton och virvel trumman blev snärtig och go. Jag spelar oftast punk och rock så jag kanske inte rekommenderar detta till en blues trummis o.s.v. Men testa gärna 😛 Här kommer tipsen :

Virveltrumma

Underskinnet = Skruva åt alla skruvar diagonalt för hand så mycket som det går. Sen skruvar man åt ett halvt varv med trumnyckel diagonalt.

Överskinnet = Skruva åt alla skruvar diagonalt för hand så mycket som det går. Skruva sen åt alla skruvar diagonalt ett halvt varv. Gör så tre gånger och sen så skruvar ni upp ett kvarts varv så att det sammanlagt blir 1 & ¼ varv.

Säjarmattan = Spänn åt så att ni tycker det låter bra

Puka

Underskinnet = Skruva åt alla skruvar diagonalt för hand så mycket som det går. Sen skruvar ni alla skruvar diagonalt ett halvt varv. Gör så två gånger så att det blir sammanlagt ett varv.

Överskinnet = Skruva åt alla skruvar diagonalt för hand så mycket som det går. Skruva sen åt alla skruvar diagonalt ett halvt varv. Sen skruvar ni upp alla ett kvarts varv. Så att det sammanlagt blir ¼ varv.

Golvpuka

Underskinnet = Skruva åt alla skruvar diagonalt för hand så mycket som det går. Sen skruvar ni alla skruvar diagonalt ett halvt varv. Gör så två gånger så att det blir sammanlagt ett varv.

Överskinnet = Skruva åt alla skruvar diagonalt för hand så mycket som det går. Skruva sen åt alla skruvar diagonalt ett halvt varv. Sen skruvar ni upp alla ett kvarts varv. Så att det sammanlagt blir ¼ varv.

Bastrumma

Överskinnet = Skruva åt alla skruvar diagonalt för hand så mycket som det går. Skruva sen åt alla skruvar diagonalt ett halvt varv. Sen skruvar ni upp alla ett kvarts varv. Så att det sammanlagt blir ¼ varv. För att eventuellt få mer längre ton i bastrumman, skit i att skruva upp ett kvarts varv)

(Pukan, Golvpukan och bastrumman är på samma sätt)

MVH Johan Gustafsson

Annons
Postat

En fråga bara, blir inte slagskinnen på pukorna väldigt slappa och tungspelade när man drar åt dom så lite? Jag är själv ingen stjärna på trumstämmning.

Postat (redigerat)
En fråga bara, blir inte slagskinnen på pukorna väldigt slappa och tungspelade när man drar åt dom så lite? Jag är själv ingen stjärna på trumstämmning.

Jo. Dom ger ingenting tillbaka, ingen studs och bjuder inte på finlir, och man kan inte spela t.ex. ett puk-tremolo och få ut en mullrande ton. Det blir mest blatt, blatt. Ifrån trummisens sittplats så låter det tjockt och fett. Där låter det som det gör när man slår as-hårt, utan att man behöver slå hårt alls. Ger intrycket och känslan av kraft och energi. Tyvärr låter det inte speciellt bra alls ståendes framför trummorna eller ute i lokalen.

Ljudtekniker och mixare älskar det attack-iga "blatt" ljudet. Om man inte har ett sånt ljud så tar dom fram kompressorn och komprimerar fram mer anslag och attack i vilket fall.

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.