Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Så här ser det ut:

Jag vill spela in ett band med simultan inspelning på trummor, gitarr, keyboard och bas. Tanken är att jag ska trigga trummorna för att slippa allt slask mellan mickarna. Frågorna är:

1. Funkar DDrum fem mickars triggning för hela setet mickar bra? Är det viktigt att ha bra triggmickar? Blir det lång latency på ljudet? Måste jag integrera cymbaler med "riktiga" mickar eller finns det något miditrigg för det också?

2. Vad ska jag köpa för modul till? Jag vill betala så lite som möjligt begagnat eller nytt och behöver inga effekter i modulen egentligen, mjukvaran har jag i datorn och det är vad jag vill höra.

3. Kommer midispåren komma in samtidigt som audiospåren i min dator? (macbook pro, tascam 1082 och logic express), eller kommer det låta surt?

4. Kan man göra kantslag när man har triggmickar eller får man redigera sånt i efterhand?

Blev många frågor, hoppas någon orkar svara.

Mvh,

Andreas

Annons
Postat

1. Ju bättre triggmickar du har desto mindre efterarbete blir det. Har bara testat ddrum red shot en gång, men det funkade bra. Det märks ju att de är lite lågbudget, men spelar man inte in dagligen så lär de hålla.

Cymbaler och hi-hat brukar jag spela in med mikar, och jag kan inte minnas att jag sett någon trigger som man sätter på en cymbal. Ett alternativ kan ju vara att köpa el-trumscymbaler.

2. Vilken som helst som har midi-out funkar bra. Borde gå att hitta Roland-moduler från 80/90-tal för en billig peng. Annars har ju alesis en billig box (har dock inte testat den). Det behöver ju inte vara några ljud i den.

3. Ja.

4. Sådant får du redigera i efterhand. Vill du ha sådana möjligheter är det bättre att köra med eltrummor tycker jag. Men då blir det ju dyrt.

Postat (redigerat)

DDrums triggmickar är så gott som alla trummisars älsklingar, för de tar upp nyanserna så bra och svarar så realistiskt mot hur man spelar. Men att de tar upp mycket dynamik brukar inte gynna inspelningen speciellt, så det är lite av ett tve-eggat svärd de där. Se bara till att trummisen dämpar upp sina trummor otroligt, t.ex. genom att fixa formskuret skumgummi, eller packad bomull och stoppa i pukorna, virveln och bastrumman. Det är vad många dansbands- och alla triggande metalltrummisar gör. Eller något liknande, men trumskinnen får inte vibrera mycket alls. Anledningen är att man vill ha en ren och tydlig attack, men om trumman sjunger efteråt, det allra minsta, så blir det betydligt svårare att ställa in tröskeln för att undvika dubbeltriggning. En studiovan trummis ska inte ha några problem med att spela "livlöst" för att främja bra ljud, men en ovan trummis har ofta svårt för sånt här.

Midi triggning (före inspelning) görs av en enhet med triggingångar på baksidan, vanliga telekontakter, som omvandlar ljud till MIDI signaler. Liksom bicepsmuskeln är showoff-muskeln för kroppsbyggare, så är "snabbhet" showoff muskeln för triggenheter. Ju snabbare dom omvandlar ljud till MIDI desto bättre, och desto högre status har dom, och desto dyrare är dom. Det finns en teknisk motsatsrelation i att tillverka kretsar som omvandlar ljud till midi snabbt, och samtidigt bevarar en hög dynamisk precision. Så ju bättre desto dyrare, det är sant i såna här fall. Att använda bra triggmickar men en dålig trigg enhet, det är lite som att spela in sång från en Neumann U-89 (35000 kr) via en mickförstärkare ifrån BilTema. Båda behöver vara bra för att det ska klicka väl.

Jag har använt DDrum 2, AT, 3 och 4 brains, och funnit att det kan nog inte gå att få till så mycket bättre än så för dom pengarna. Alesis D4 eller DM5 är en gammal klassiker som har lite långsam respons och passar bäst vid odynamiskt spel, och kan inte sända ut midi key number values över 60, men den är billig. Rolands produkter har jag bara lattjat med i butiker men dom är nog inte fullt så dumma. Frågan är hur snabba dom är, om dom når upp till de äldre DDrum modulerna.

Midispåren kommer att ha några millisekunders fördröjning i förhållande till audiosignalen. Alesis D4 skulle jag tippa har typ 4-5 ms medan Ddrum ligger nere på typ 1-2. Men latencyn är ju konstant, så det är ju bara backa midispåret millisekund för millisekund tills du hör att ljudet låser tätt.

Som regel bör man undvika att använda flera triggers på en trumma. Att trigga virveltrumma ifrån trumman och kantslag ifrån sargen är generellt ingen bra ide. Du kommer att få lite virvel med i kantslagsljudet och få kantslag med i virvelljudet. DDrum Tube är vad jag kört kantslag på, och den principen funkar ju. I annat fall är det bara sätta en triggmick på vad som helst, en övningsplatta, en liten trumma på sidan, ett CD fodral, en plastflaska eller vad farao som helst. Det funkar faktiskt. Kantslag brukar de flesta tekniker inte vilja ha dynamik i, så då kan du köpa en fishman trigger för en hundring på musikaffären och använda den istället. Bottom line: använd separat kantslagstrigger så slipper du ödsla tid på fippel.

Redigerat av Opus99
Postat
DDrums triggmickar är så gott som alla trummisars älsklingar, för de tar upp nyanserna så bra och svarar så realistiskt mot hur man spelar. Men att de tar upp mycket dynamik brukar inte gynna inspelningen speciellt, så det är lite av ett tve-eggat svärd de där. Se bara till att trummisen dämpar upp sina trummor otroligt, t.ex. genom att fixa formskuret skumgummi, eller packad bomull och stoppa i pukorna, virveln och bastrumman. Det är vad många dansbands- och alla triggande metalltrummisar gör. Eller något liknande, men trumskinnen får inte vibrera mycket alls. Anledningen är att man vill ha en ren och tydlig attack, men om trumman sjunger efteråt, det allra minsta, så blir det betydligt svårare att ställa in tröskeln för att undvika dubbeltriggning. En studiovan trummis ska inte ha några problem med att spela "livlöst" för att främja bra ljud, men en ovan trummis har ofta svårt för sånt här.

Midi triggning (före inspelning) görs av en enhet med triggingångar på baksidan, vanliga telekontakter, som omvandlar ljud till MIDI signaler. Liksom bicepsmuskeln är showoff-muskeln för kroppsbyggare, så är "snabbhet" showoff muskeln för triggenheter. Ju snabbare dom omvandlar ljud till MIDI desto bättre, och desto högre status har dom, och desto dyrare är dom. Det finns en teknisk motsatsrelation i att tillverka kretsar som omvandlar ljud till midi snabbt, och samtidigt bevarar en hög dynamisk precision. Så ju bättre desto dyrare, det är sant i såna här fall. Att använda bra triggmickar men en dålig trigg enhet, det är lite som att spela in sång från en Neumann U-89 (35000 kr) via en mickförstärkare ifrån BilTema. Båda behöver vara bra för att det ska klicka väl.

Jag har använt DDrum 2, AT, 3 och 4 brains, och funnit att det kan nog inte gå att få till så mycket bättre än så för dom pengarna. Alesis D4 eller DM5 är en gammal klassiker som har lite långsam respons och passar bäst vid odynamiskt spel, och kan inte sända ut midi key number values över 60, men den är billig. Rolands produkter har jag bara lattjat med i butiker men dom är nog inte fullt så dumma. Frågan är hur snabba dom är, om dom når upp till de äldre DDrum modulerna.

Midispåren kommer att ha några millisekunders fördröjning i förhållande till audiosignalen. Alesis D4 skulle jag tippa har typ 4-5 ms medan Ddrum ligger nere på typ 1-2. Men latencyn är ju konstant, så det är ju bara backa midispåret millisekund för millisekund tills du hör att ljudet låser tätt.

Som regel bör man undvika att använda flera triggers på en trumma. Att trigga virveltrumma ifrån trumman och kantslag ifrån sargen är generellt ingen bra ide. Du kommer att få lite virvel med i kantslagsljudet och få kantslag med i virvelljudet. DDrum Tube är vad jag kört kantslag på, och den principen funkar ju. I annat fall är det bara sätta en triggmick på vad som helst, en övningsplatta, en liten trumma på sidan, ett CD fodral, en plastflaska eller vad farao som helst. Det funkar faktiskt. Kantslag brukar de flesta tekniker inte vilja ha dynamik i, så då kan du köpa en fishman trigger för en hundring på musikaffären och använda den istället. Bottom line: använd separat kantslagstrigger så slipper du ödsla tid på fippel.

Ok tack för ditt svar. förstår jag dig rätt att om jag sätter en triggmick på virveln så kommer andra trummor gå in i denna mick? Måste man proppa trummorna fulla med bomull? Det räcker inte att tejpa dom eller liknande för att få dom att lämna så lite efterklang som möjligt? eller finns det något annat smart sätt som man inte behöver lägga något i trummorna? Hur kan jag se hur snabb omvandlingen från audio-midi är om jag går in i en musikaffär? Finns det info om det? Om jag skulle spela in triggarna i logic och sen konvertera till midi hur gör jag då? Om jag vill göra omvandlingen till midi efter inspelningen.

Mvh,

Andreas

Postat (redigerat)
Ok tack för ditt svar. förstår jag dig rätt att om jag sätter en triggmick på virveln så kommer andra trummor gå in i denna mick? Måste man proppa trummorna fulla med bomull? Det räcker inte att tejpa dom eller liknande för att få dom att lämna så lite efterklang som möjligt? eller finns det något annat smart sätt som man inte behöver lägga något i trummorna? Hur kan jag se hur snabb omvandlingen från audio-midi är om jag går in i en musikaffär? Finns det info om det? Om jag skulle spela in triggarna i logic och sen konvertera till midi hur gör jag då? Om jag vill göra omvandlingen till midi efter inspelningen.

Nej, du får inte in andra trummor där. Man dämpar upp skinnen för att hindra dom från att vibrera, annars så får man lätt dubbeltriggning. Alltså, att triggmicken tolkar en pukas "sjung" som fleera anslag, så att ett (1) slag blir till "Ta, t-t-t-ta". Att fylla trummorna helt ger det bästa resultatet men är bökigast. Vissa nöjer sig med att köpa 20 påsar bomull och tejpa fast på undersidan av trummornas anslagsskinn och det är väl bättre än inget. Huvusaken är att trumskinnen inte får vibrera speciellt mycket alls. MAn får vara lite uppfinnare där 🙂

Precis hur snabba vissa moduler är, finns det väldigt lite information om. Ofta säger inte ens tillverkaren det. Dom säger bara "Snabb som blixten" typ, och det gör de flesta musikaffär-expediter med. Vissa är snabba och bra och då sprider det sig ibland trummis-släktet ganska fort. Så det är svårt att läsa sig till det där.

Om du vill omvandla audio till midi efter inspelning så kan du göra det på minst 3 olika sätt: antingen tappar du ut ljudet från varje kanal och skickar det till den externa triggmodulen (samma modul som ovan) och spelar sen in midit den skickar ut. Det andra sättet är att använda en plug-in som triggar direkt från audiospåret. Såna plug-ins skickar ut midi-information i logic som du kan spela in. Vissa triggplugins kan ladda in ljud i sig själva och trigga direkt, så du kan spela in det. Det är sällan jag gör sånt själv men gör jag det så gör jag det manuellt, i cubase, med en audioscanningsfunktion som cubase har. Den läser av ljudet och sätter en markör - s.k. "hitpoint"- på alla attacker i audiospåret som går över ett visst gränsvärde. Dom hitpontarna kan man sen använda till lite vad man vill, synka dom med det mesta. Kanske kan logic göra det med, jag vet inte.

Redigerat av Opus99
Postat
Ok tack för ditt svar. förstår jag dig rätt att om jag sätter en triggmick på virveln så kommer andra trummor gå in i denna mick? Måste man proppa trummorna fulla med bomull? Det räcker inte att tejpa dom eller liknande för att få dom att lämna så lite efterklang som möjligt? eller finns det något annat smart sätt som man inte behöver lägga något i trummorna? Hur kan jag se hur snabb omvandlingen från audio-midi är om jag går in i en musikaffär? Finns det info om det? Om jag skulle spela in triggarna i logic och sen konvertera till midi hur gör jag då? Om jag vill göra omvandlingen till midi efter inspelningen.

Nej, du får inte in andra trummor där. Men dämpar man upp skinnen för att hindra dom från att vibrera, annars så får man väldigt lätt dubbeltriggning. Alltså, att triggmicken tolkar en pukas "sjung" som fleera anslag, så att ett (1) slag blir till "Ta, t-t-t-ta". Att fylla trummorna helt ger det bästa resultatet men är bökigast. Vissa nöjer sig med att köpa 20 påsar bomull och tejpa fast på undersidan av trummornas anslagsskinn och det är väl bättre än inget. Huvusaken är att trumskinnen inte får vibrera speciellt mycket alls. MAn får vara lite uppfinnare där 🙂

Precis hur snabba vissa moduler är, finns det väldigt lite information om. Ofta säger inte ens tillverkaren det. Dom säger bara "Snabb som blixten" typ, och det gör de flesta musikaffär-expediter med. Vissa är snabba och bra och då sprider det sig ibland trummis-släktet ganska fort. Så det är svårt att läsa sig till det där.

Om du vill omvandla audio till midi efter inspelning så kan du göra det på 3 sätt: antingen tappar du ut ljudet från varje kanal och skickar det till den externa triggmodulen (samma modul som ovan) och spelar sen in midit. Det andra sättet är att använda en plug-in som triggar direkt från audiospåret. Plug-ins skickar ut midiinformation till logic som du kan spela in. Vissa triggplugins kan ladda in ljud och trigga dom ljuden direkt, så du kan spela in det. Det är sällan jag gör sånt själv men gör jag det manuellt, i cubase, med en audioscanningsfunktion som cubase har. Den läser av ljudet och sätter en markör - så kallad "hitpoint"- på alla attacker över ett visst gränsvärde. Utifrån dom markörerna kan man sen synka dom med det mesta. Kanske kan logic göra det med, jag vet inte.

OK tack så mycket för dina era svar. Känner att jag förstår det bättre nu. Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.