Jump to content
Annons

Val av monitorer.


LowL

Recommended Posts

Godafton.

Jag är på jakt efter ett par fina monitorer som ska ligga mellan 3000 - 5000 men jag är helt vilse.

Jag har kollat lite på forumet här och sett att det är ganska mycket snack om att dom som är under/runt 3000 inte är så värst bra. Men iaf, jag gör musik i genrerna Hands Up, Dance, Hip Hop och annat smått o gott.

Så om ni kunde tipsa om ett par fina monitorer till mig för 3000 - 5000:- (lite över 5000 går nog bra det med) så skulle det vara guld värt! 😉

Tack på förhand! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns redan massor med trådar i ämnet, och standardsvaret är med rätta att du måste avgöra själv genom att lyssna på dem. Alla har sina olika tycken och smaker. Det gäller att du trivs med dem och ingen annan. Men har du ingen möjlighet att lyssna på några så får du helt enkelt gå på känsla och köpa grisen i säcken.

Hur som heslt, för den musiken du pysslar med så är ju basåtergivningen viktig, så du bör titta i 8" segmentet. Exempel på vettiga monitorer i den storleken och prisklassen är exempelvis Event TR8, Phonic P8A, KRK RP8, ESI nEAR 08, Tapco S8. Mina personliga favoriter av dem är Event och KRK, men någon annan kommer säga något helt annat ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Då monitorena/högtalarna e den enskilt viktigaste komponenten i en ljudanläggning,

så spara ihop lite mera pengar å köp dyrare monitorer än 5000:- som du vill lägga ut..

Ljudkvallen på dyrare monitorer e värt vartenda krona enligt mej 😉

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Då monitorena/högtalarna e den enskilt viktigaste komponenten i en ljudanläggning,

så spara ihop lite mera pengar å köp dyrare monitorer än 5000:- som du vill lägga ut..

Ljudkvallen på dyrare monitorer e värt vartenda krona enligt mej 😉

Men om jag köper monitorer för ca 8000 och uppåt, måste jag då inte ha ett jättebra ljudkort för att jag ska kunna använda dom som bäst? För jag har ju inte hur mkt pengar som helst 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag köper monitorer för ca 8000 och uppåt, måste jag då inte ha ett jättebra ljudkort för att jag ska kunna använda dom som bäst? För jag har ju inte hur mkt pengar som helst 😉

Nej inte direkt. Visst spelar kvalitén på DA-convertern roll, men ett ljudkort för 3 papp duger gott.

Rumsakustiken är mycket mycket viktigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag köper monitorer för ca 8000 och uppåt, måste jag då inte ha ett jättebra ljudkort för att jag ska kunna använda dom som bäst? För jag har ju inte hur mkt pengar som helst 😉

Nej inte direkt. Visst spelar kvalitén på DA-convertern roll, men ett ljudkort för 3 papp duger gott.

Rumsakustiken är mycket mycket viktigare.

Jasså, ja, 3k skulle jag nog kunna "hosta" upp, kanske lite OT men, är detta Creative något att ha? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312207

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, ja, 3k skulle jag nog kunna "hosta" upp, kanske lite OT men, är detta Creative något att ha? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312207

Om du ska lasta över 3000 på ett ljudkort så finns det bra mycket roligare grejer där ute än Creative. Sikta på ett studiokort om du ska använda det för inspelning. Finns rätt mycket att välja på för den slanten, både interna och externa kort. Om du dessutom kikar på begagnatmarknaden så kan du göra riktiga kap. Det gäller även monitorer! www.vendolin.se är ett hett tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, ja, 3k skulle jag nog kunna "hosta" upp, kanske lite OT men, är detta Creative något att ha? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312207

Det är säkerligen mycket bra, men är det ett kort för musikbruk du är ute efter så finns det lämpligare alternativ. Vilket beror lite på vilka behov du har. Ska du spela in sång eller andra instrument?

Ska du bara göra elektronisk musik och du bara behöver line in/out så räcker det nästan med ett Echo Audiofire 2 för runt 1500kr.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag köper monitorer för ca 8000 och uppåt, måste jag då inte ha ett jättebra ljudkort för att jag ska kunna använda dom som bäst? För jag har ju inte hur mkt pengar som helst 😉

Nej inte direkt. Visst spelar kvalitén på DA-convertern roll, men ett ljudkort för 3 papp duger gott.

Rumsakustiken är mycket mycket viktigare.

Jasså, ja, 3k skulle jag nog kunna "hosta" upp, kanske lite OT men, är detta Creative något att ha? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312207

Jag tycker att det kanske börjar komma upp lite onödiga utgifter för dig nu i dina tankar. Först och främst, Vad har du för ljudkort idag? Vill du bara lyssna på musik, eller vill du även spela in musik?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag köper monitorer för ca 8000 och uppåt, måste jag då inte ha ett jättebra ljudkort för att jag ska kunna använda dom som bäst? För jag har ju inte hur mkt pengar som helst 😛

Nej inte direkt. Visst spelar kvalitén på DA-convertern roll, men ett ljudkort för 3 papp duger gott.

Rumsakustiken är mycket mycket viktigare.

Jasså, ja, 3k skulle jag nog kunna "hosta" upp, kanske lite OT men, är detta Creative något att ha? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312207

Jag tycker att det kanske börjar komma upp lite onödiga utgifter för dig nu i dina tankar. Först och främst, Vad har du för ljudkort idag? Vill du bara lyssna på musik, eller vill du även spela in musik?

MVH

Anders

Mitt ljudkort som jag har i dagsläget är inte något att skryta med.

Jag ska använda ljudkortet till att först och främst göra musik och jag använder inga instrument eller något sånt, men sen vill jag också ha de till spel, film och lyssna på musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag köper monitorer för ca 8000 och uppåt, måste jag då inte ha ett jättebra ljudkort för att jag ska kunna använda dom som bäst? För jag har ju inte hur mkt pengar som helst ☺️

Nej inte direkt. Visst spelar kvalitén på DA-convertern roll, men ett ljudkort för 3 papp duger gott.

Rumsakustiken är mycket mycket viktigare.

Jasså, ja, 3k skulle jag nog kunna "hosta" upp, kanske lite OT men, är detta Creative något att ha? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312207

Jag tycker att det kanske börjar komma upp lite onödiga utgifter för dig nu i dina tankar. Först och främst, Vad har du för ljudkort idag? Vill du bara lyssna på musik, eller vill du även spela in musik?

MVH

Anders

Mitt ljudkort som jag har i dagsläget är inte något att skryta med.

Jag ska använda ljudkortet till att först och främst göra musik och jag använder inga instrument eller något sånt, men sen vill jag också ha de till spel, film och lyssna på musik.

Precis som Gizmozis säger så kan du med rätta dra ner på utgifterna, strunta i att köpa ljudkort, ska du bara ha det för uppspelning duger det nog alldeles utmärkt med det du har, för du ska ju inte spela in några instrument som du säger.

Vips så har du 1000-3000:- mer att spendera på monitorer.

Ta med en skiva till närmsta musikaffär och lyssna på ett gäng olika, fråga inte heller om pris innan du lyssnar utan lyssna bara och se vilken du gillar bäst, är det sedan en monitor som ligger inom din budget så slå till.

/ Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag köper monitorer för ca 8000 och uppåt, måste jag då inte ha ett jättebra ljudkort för att jag ska kunna använda dom som bäst? För jag har ju inte hur mkt pengar som helst ☺️

Nej inte direkt. Visst spelar kvalitén på DA-convertern roll, men ett ljudkort för 3 papp duger gott.

Rumsakustiken är mycket mycket viktigare.

Jasså, ja, 3k skulle jag nog kunna "hosta" upp, kanske lite OT men, är detta Creative något att ha? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312207

Jag tycker att det kanske börjar komma upp lite onödiga utgifter för dig nu i dina tankar. Först och främst, Vad har du för ljudkort idag? Vill du bara lyssna på musik, eller vill du även spela in musik?

MVH

Anders

Mitt ljudkort som jag har i dagsläget är inte något att skryta med.

Jag ska använda ljudkortet till att först och främst göra musik och jag använder inga instrument eller något sånt, men sen vill jag också ha de till spel, film och lyssna på musik.

Precis som Gizmozis säger så kan du med rätta dra ner på utgifterna, strunta i att köpa ljudkort, ska du bara ha det för uppspelning duger det nog alldeles utmärkt med det du har, för du ska ju inte spela in några instrument som du säger.

Vips så har du 1000-3000:- mer att spendera på monitorer.

Ta med en skiva till närmsta musikaffär och lyssna på ett gäng olika, fråga inte heller om pris innan du lyssnar utan lyssna bara och se vilken du gillar bäst, är det sedan en monitor som ligger inom din budget så slå till.

/ Jonas

Jag ska inte ha det till bara uppspelning, utan jag ska först och främst göra musik, men jag använder inga speciella instrument. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men om du inte ska spela in instrument så är det ju bara uppspelning du kommer använda ditt ljudkort till.

Jag gör musik i FL

Jo jag förstår att du gör musik ☺️

Men du måste skilja på inspelning och uppspelning av ljud, gör du musik helt i datorn dvs du spelar in med midiklaviatur och använder samplingsbibliotek osv i datorn så använder du bara ljudkortet för uppspelning av ljud.

Eftersom du jobbar på det här sättet finns det ingen anledning att köpa ett ljukort med bra preamps osv eftersom du inte använder dem, du kan utan problem köra vidare på det ljudkortet som sitter i datorn med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men om du inte ska spela in instrument så är det ju bara uppspelning du kommer använda ditt ljudkort till.

Jag gör musik i FL

Jo jag förstår att du gör musik ☺️

Men du måste skilja på inspelning och uppspelning av ljud, gör du musik helt i datorn dvs du spelar in med midiklaviatur och använder samplingsbibliotek osv i datorn så använder du bara ljudkortet för uppspelning av ljud.

Eftersom du jobbar på det här sättet finns det ingen anledning att köpa ett ljukort med bra preamps osv eftersom du inte använder dem, du kan utan problem köra vidare på det ljudkortet som sitter i datorn med andra ord.

Jaha, men det laggar som fan när jag sitter i fl och har inne en massa vst's och dylikt, så du menar att det är ljudkortets fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men om du inte ska spela in instrument så är det ju bara uppspelning du kommer använda ditt ljudkort till.

Jag gör musik i FL

Jo jag förstår att du gör musik ☺️

Men du måste skilja på inspelning och uppspelning av ljud, gör du musik helt i datorn dvs du spelar in med midiklaviatur och använder samplingsbibliotek osv i datorn så använder du bara ljudkortet för uppspelning av ljud.

Eftersom du jobbar på det här sättet finns det ingen anledning att köpa ett ljukort med bra preamps osv eftersom du inte använder dem, du kan utan problem köra vidare på det ljudkortet som sitter i datorn med andra ord.

Och förresten. Hur ska jag kunna koppla in ett par helt nya monitorer i mitt nuvarande ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det laggar och har sig har (oftast) inget med ljudkortet att göra utan med datorn, eventuellt drivrutiner till kortet.

Och att koppla in monitorerna är inget problem. Du har ju nån sorts utgång på ljudkortet, 2xRCA, minitele eller dylikt, bara gå rakt därifrån in i dina monitorer. Är det minitele sätter du in en adapter minitele->2x obalancerade tele, är det RCA är det bara köra på, kan behövas RCA->tele adapter beroende på vad monitorerna har för ingångar. Kostar 20 spänn på Kjell&co

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att koppla in monitorerna är inget problem. Du har ju nån sorts utgång på ljudkortet, 2xRCA, minitele eller dylikt, bara gå rakt därifrån in i dina monitorer. Är det minitele sätter du in en adapter minitele->2x obalancerade tele, är det RCA är det bara köra på, kan behövas RCA->tele adapter beroende på vad monitorerna har för ingångar. Kostar 20 spänn på Kjell&co

Detta råder jag dig till att INTE göra om du inte har ett kort med analog volymkontroll. Det är väldigt lätt hänt att du får fullt blås ut från kortet och då riskerar du att skada dina monitorer. Isåfall skulle jag råda dig att skaffa en volymkontroll mellan kort och monitor. Men då kan du åas lika gärna lägga pengarna på ett Echo Audiofire2 och få ett bättre ljudkort samtidigt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Och att koppla in monitorerna är inget problem. Du har ju nån sorts utgång på ljudkortet, 2xRCA, minitele eller dylikt, bara gå rakt därifrån in i dina monitorer. Är det minitele sätter du in en adapter minitele->2x obalancerade tele, är det RCA är det bara köra på, kan behövas RCA->tele adapter beroende på vad monitorerna har för ingångar. Kostar 20 spänn på Kjell&co

Detta råder jag dig till att INTE göra om du inte har ett kort med analog volymkontroll. Det är väldigt lätt hänt att du får fullt blås ut från kortet och då riskerar du att skada dina monitorer. Isåfall skulle jag råda dig att skaffa en volymkontroll mellan kort och monitor. Men då kan du åas lika gärna lägga pengarna på ett Echo Audiofire2 och få ett bättre ljudkort samtidigt.

DET skulle vara en anledning att köpa nytt kort däremot 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...