Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej ! Har problem med inspelningen av akustisk gitarr till en låt ja håller på o fixar till men blir inte riktigt nöjd. Ljudet låter burkigt o kallt.

Hade vart bra om nån kunde hjälpa till o fixa till den med egna medel så som kompressor, reverb, EQ osv. Eller ligger problemet i själva inspelningen ?

Det jag mest vill veta är hur mycket som kan göras med det jag spelat in. Så gör gärna om testen jag lagt ut själva 😱

Test 1

Test 2

Uppsättning:

Cubase Sx3

mick: Project

mixer: Tapco 6 channel mixer blend 6

tack/martin

Annons
Postat

Lyssnade på filerna. Och tycker att basen inte låter så himla kul. Min tanke går lite till mikrofonplaceringen. Hur har du placerat mikrofonen? Strängarna lät inte nya, utan lite hårda som om de hade suttit på ett litet tag, stämmer det kanske?

MVH

Anders

Postat
Lyssnade på filerna. Och tycker att basen inte låter så himla kul. Min tanke går lite till mikrofonplaceringen. Hur har du placerat mikrofonen? Strängarna lät inte nya, utan lite hårda som om de hade suttit på ett litet tag, stämmer det kanske?

MVH

Anders

okej, placeringen på mikrofonen är 12 bandet nån 1-2 dm ifrån. Jo strängarna har suttit på ett tag faktiskt. Skulle du vilja så får du gärna göra om låten själv så ja får veta lite vad som kan görar =)

Tack för svaret ! / martin

Postat

MVH

Anders

okej, placeringen på mikrofonen är 12 bandet nån 1-2 dm ifrån. Jo strängarna har suttit på ett tag faktiskt. Skulle du vilja så får du gärna göra om låten själv så ja får veta lite vad som kan görar =)

Tack för svaret ! / martin

Har tyvärr inte så mycket tid till övers just nu. Men om jag va du så skulle jag testa att först kanske flytta mikrofonen lite längre ifrån och ha den vid tolfte bandet ungefär som du har och rikta den lite mot ljudhålet. Om problemet kvarstår så skulle jag testa att sätta på nya strängar, sedan tycker jag att ett sharkfin plektrum fungerar bättre på just stålsträngad gitarr vid inspelning än vanliga hårda plektrum om man vill ha lite rundare ljud och inte så hårt. Om problemet ändå kvarstår så kanske det ligger något i akustiken som spökar, i så fall kan du testa att spela in i ett annat rum och se om det blir bättre.

Hoppas du hittar något som fungerar 😠

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat

Första testfilen tycker jag inte är så farlig.

Andra däremot är väldigt bumlig. Där skulle jag flytta ifrån gitarren lite precis som Gizmozis men kanske rikte micken från hålet eftersom det är så mycket bummel.

Hur låter det för dig när du spelar gitarr i rummet?

Låter det lite bumligt kanske, hör du att det låter bumligt så kan du ge dig på att micken tar upp det bumliga den med.

Prova att flytta dig lite så kanske du får bättre ljud. Där gitarren låter bra i dina öron där kommer micken troligen att låta bra den med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.