Jump to content
Annons

Börja spela in musik

Recommended Posts

leon182 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjena, har just börjat intressera mig för att spela in musik över datorn. Det jag gör då är att ta en vanlig headset mikrofon och ta upp gitarren och sjunga till, och ja, det säger väl sig självt att ljudet inte blir bra 😮

Så det jag ska ha prylarna till är alltså att spela in sång och akustisk, ibland elektrisk gitarr!

Så nu tänkte jag köpa en kondensatormick, ljudkort och en micpreamp! Detta är prylarna jag funderat över:

Alt 1:

MAudio DELTA AUDIOPHILE 2496 (ljudkort)

Mikrofon TSM MT87S

Mick Preamp STUDIO PROJECTS VTB1 (fördelen med detta är ju att jag slipper köpa fantommatning eftersom den har en inbyggd sådan)

Eller

Alt 2:

Delta Audiophile 2496

Tube MP Project Series, Mikrofonförstärkare

tSM MT87S

M-Audio Fast Track USB

Alt 2 blir ju mera krångel och vet inte ens om det bli bättre? Plus att det blir lite dyrare!

Jag tror på Alt 1 med VTB1, men började som sagt kika på sånna här prylar först förens igår så är tvungen att fråga er vad ni tycker! 😛

Redigerat av leon182
Annons
Postat
Tjena, har just börjat intressera mig för att spela in musik över datorn. Det jag gör då är att ta en vanlig headset mikrofon och ta upp gitarren och sjunga till, och ja, det säger väl sig självt att ljudet inte blir bra 😮

Så det jag ska ha prylarna till är alltså att spela in sång och akustisk, ibland elektrisk gitarr!

Så nu tänkte jag köpa en kondensatormick, ljudkort och en micpreamp! Detta är prylarna jag funderat över:

Alt 1:

Mikrofon TSM MT87S

Mick Preamp STUDIO PROJECTS VTB1 (fördelen med detta är ju att jag slipper köpa fantommatning)

Har du en mick som kräver fantommatning så kommer du aldrig undan det, och att slippa köra fantaommataning ser jag ingen fördel med.?

leon182 (oregistrerad)
Postat

Alt 1:

Mikrofon TSM MT87S

Mick Preamp STUDIO PROJECTS VTB1 (fördelen med detta är ju att jag slipper köpa fantommatning)

Har du en mick som kräver fantommatning så kommer du aldrig undan det, och att slippa köra fantaommataning ser jag ingen fördel med.?

Nej, det jag menade var att VTB1:an har inbyggd fantommatning! 😛

leon182 (oregistrerad)
Postat
Vad hade du tänkt använda Fast Track USB till i det andra förslaget?

Som fantommatning

Postat

Som fantommatning

Fast det har du ju i mikrofonförstärkaren, nästan alla mikrofonförstärkare har fantommatning. Brukar vara en knapp märkt 48V.

leon182 (oregistrerad)
Postat

Som fantommatning

Fast det har du ju i mikrofonförstärkaren, nästan alla mikrofonförstärkare har fantommatning. Brukar vara en knapp märkt 48V.

Aha! 😮 Tack så mycket

drloop (oregistrerad)
Postat

Grejerna funkar.

Nu kommer vi till nästa fråga.

Har du en stereoanläggning du skall använda för lyssning och hörlurar?

Då funkar dom här grejerna kanon.

Har du aktiva monitorer utan volymreglage så tycker jag att du skall köpa nåt för att lösa hörlurslyssning samt en ratt där du snabbt kan reglera volymen till högtalare och hörlurar.

Vid rundgång så vill man nå en ratt snabbt och inte fippla i datorn.

Löses med en liten mixer eller en någon sådan här:

http://www.thomann.de/se/studio_monitorcontroller.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.