Jump to content
Annons

fördröjning... en elak en


brakskit

Recommended Posts

Nu ska vi se här. Jag har försökt att göra som doktorn säger för att lösa mitt problem, dvs sökt på forumet och på nätet i övrigt. Men det vill sig inte.

Va? Problemet nu då i mitt midiäventyr? Nu har jag gett mig på syrrans Cubase 3. (Tyvärr är hon inte den experten man kunde hoppats...) När jag spelar in får jag fördröjning mellan det att jag slår an tangenten till dess att tonen dyker upp. Ljudet hör jag omedelbums dock. Det funkar fint när jag startar programmet - i nån minut, sen blir det sakta men säkert mer och mer lagg.

Ramminne har jag tre gig orört, pluggar kör jag enbart med Cubase egna inbyggda. Datorn är kraftfull och vacker. Rätt ASIO driver är valt till det externa ljudkortet.

Med andra ord. Jag är frustrerad. Är det nån som vill ta sig an en genomgång av vad det är som inte vill sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag skulle kunna hänvisa till manualen. du har fel asio drivrutin ibockad i cubase. gå på devices/device setup/vst audiobay

där väljer du ditt ljudkort ie i mitt fall jag har m-audio då väljer jag M-Audio Delta Asio.

kort och enkelt. lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle kunna hänvisa till manualen. du har fel asio drivrutin ibockad i cubase. gå på devices/device setup/vst audiobay

där väljer du ditt ljudkort ie i mitt fall jag har m-audio då väljer jag M-Audio Delta Asio.

kort och enkelt. lycka till

Tack tack. Tyvärr är det redan ibockat och klart. M-Audio Mobile Pre heter kortet och M-Audio USB ASIO Interface är ikryssat. Så, det är nåt annat som inte vill sig.

Suck...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tänkte skriva något sarkastiskt här men då får jag bara Linus på mig.. så vi struntar i det idag 😆

Men sökfunktionen, den är fin den.

Får latencyproblem med VST

Konstig latency

vst instrumenten sackar efter...

Ljudet kommer fram för sent

Latency på Midi keyboard?

...+ Alla andra 15 sidor om Latency

Jag har allt sökt och läst i de där trådarna redan, det är inte latheten utan dumheten som står ivägen för mig. Nu tror jag att jag löst det. Och lösningen var som vanligt när det är dumt, rätt uppenbar. Jag gjorde det man skulle och tänkte flytta en viss fil till en annan mapp. Men där fanns ingen sån fil. Till slut kom jag på det. Syrran hade en senare version av Cubase. Inte 3.0 utan 3.1 nåt... Å då skulle man göra annorlunda.

Korv också, att det alltid blir så här. Men verkligen tack så hemskt mycket för hjälpen. Låt oss hoppas att det verkligen funkar den här gången

/Anders

Redigerat av brakskit
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det för fil du var tvungen att flytta då? Det låter lite som hokuspokus att man skulle ha behövt flytta Cubase systemfiler manuellt för att få en uppdatering till 3.0 att fungera, så det skulle vara ytters lärorikt att få ta del av vilken fil det rör sig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det för fil du var tvungen att flytta då? Det låter lite som hokuspokus att man skulle ha behövt flytta Cubase systemfiler manuellt för att få en uppdatering till 3.0 att fungera, så det skulle vara ytters lärorikt att få ta del av vilken fil det rör sig om.

Det var inte så avancerat det hela. det var bara att fatta rätt version och följa instruktionerna.

http://knowledgebase.steinberg.de/95_1.html

"ignoreportfilter" fanns som sagt inte. Så jag fick flytta "enableemulated".

Sen klicka i och aktivera rätt port och tjong så fungerade det hela. Så nu har det brakat av trumspår i lägenheten hela natten :-)

"Additional possibilities to configure MIDI ports (for troubleshooting only)

It is still possible to use the “ignoreportfilter” file in the same way as before version 3.0.1. Additionally, there is also a new file called “enableemulated”. These two files are stored inside a folder named “midi port enabler” which can be found inside the Cubase/Nuendo application folder.

This will happen when you use these files:

* “ignoreportfilter” will show you every MIDI port installed on your system independent of the used driver architecture. When you use e.g. a MIDEX 3 or 8 you can use this to get the Windows MIDI ports of the MIDEX displayed inside the application (additionally to the already displayed native DirectMusic ports). Generally speaking, the “ignoreportfilter” disables any filter to hide specific MIDI port architectures.

* “enableemulated” will show you all emulated DirectMusic ports but will not unhide Windows MIDI ports itself. This can be necessary if you have problems with the Windows MIDI ports of your MIDI interface but there are no native DirectMusic ports available for your interface. Fortunately, this situation is happens only in a very rare number of cases.

These files are used as a sort of “switch”. To use these “switches” just move the desired file from the folder “midi port enabler” one level up to the main application folder, e.g. to folder “\program files\steinberg\cubase sx 3\”. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det jag sade...? 🙂

Det är ju precis det som finns i den klistrade tråden om emulerade portar...

Jepp. Och precis som jag sa så hade jag kollat upp allting. Men INTE att det inte var 3.0 versionen av Cubase... Klantarna rules! Suck... ,-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det jag sade...? 😮

Det är ju precis det som finns i den klistrade tråden om emulerade portar...

Jepp. Och precis som jag sa så hade jag kollat upp allting. Men INTE att det inte var 3.0 versionen av Cubase... Klantarna rules! Suck... ,-)

😉

Skönt att det löste sig till slut i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...