Ludortudor Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 Jag har stött pÄ ett litet problem nÀr jag anvÀnder Slayer 2 VSTi i Cubase. NÀr jag stÀller in ett instruments preset (i MIDI-format förstÄs) i Slayer 2 och sedan trycker pÄ play, sÄ fÄr den för sig att den ska byta till nÄgot helt annat. NÀr jag stoppar och Àndrar till rÀtt preset och sedan trycker play igen, sÄ byter den Äterigen preset till samma "default" som innan. Testar jag dÀremot byta preset under uppspelning sÄ hÄller den sig kvar tills jag stoppar och spelar upp igen. Hur fixar jag detta?
Linus Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 (redigerat) MIDI-filen innehĂ„ller förmodligen ett program change-meddelande, sĂ„ dĂ€rför byter den ljud nĂ€r du trycker play. Markera midiklippet pĂ„ midispĂ„ret.  MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G) Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar. đ đ Redigerat 21 juli 2008 av Linus
Ludortudor Postat 21 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 juli 2008 MIDI-filen innehĂ„ller förmodligen ett program change-meddelande, sĂ„ dĂ€rför byter den ljud nĂ€r du trycker play. Markera midiklippet pĂ„ midispĂ„ret.  MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G) Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar. đ đ sorry, sitter vid en annan dator, har nuendo pĂ„ den. sĂ„ det funkar inte riktigt likadant dĂ„...tror jag;P
Lundin Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 (redigerat) MIDI-filen innehĂ„ller förmodligen ett program change-meddelande, sĂ„ dĂ€rför byter den ljud nĂ€r du trycker play. Markera midiklippet pĂ„ midispĂ„ret.  MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G) Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar. đ đ sorry, sitter vid en annan dator, har nuendo pĂ„ den. sĂ„ det funkar inte riktigt likadant dĂ„...tror jag;P Nej du har ju helt rĂ€tt! MIDI ser helt olika ut beroende pĂ„ vilken sequencer eller DAW man anvĂ€nder...Nuendo och Cubase har ju inte ens nĂ„gon likhet i namnet, sĂ„ varför skulle dĂ„ MIDI funka pĂ„ samma sĂ€tt... đ p.s "Reset on part end" och "Reset on stop" Ă€r tvĂ„ starka kandidater till nĂ€sta riksdagsval Redigerat 21 juli 2008 av Lundin
Linus Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 ...har nuendo pĂ„ den. sĂ„ det funkar......pĂ„ precis samma sĂ€tt med MIDI-spĂ„r som innehĂ„ller preset-instĂ€llningar. Lundin, ta det lugnt med sarkasmen đ
DieHard (oregistrerad) Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 MIDI-filen innehĂ„ller förmodligen ett program change-meddelande, sĂ„ dĂ€rför byter den ljud nĂ€r du trycker play. Markera midiklippet pĂ„ midispĂ„ret.  MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G) Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar. đ sorry, sitter vid en annan dator, har nuendo pĂ„ den. sĂ„ det funkar inte riktigt likadant dĂ„...tror jag;P Nej du har ju helt rĂ€tt! MIDI ser helt olika ut beroende pĂ„ vilken sequencer eller DAW man anvĂ€nder...Nuendo och Cubase har ju inte ens nĂ„gon likhet i namnet, sĂ„ varför skulle dĂ„ MIDI funka pĂ„ samma sĂ€tt... đ p.s "Reset on part end" och "Reset on stop" Ă€r tvĂ„ starka kandidater till nĂ€sta riksdagsval Aldrig testat Nuendo men trodde nog MIDI:n i stort sett var densamma men kanske inte?? đ€Ș
Lundin Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 ...har nuendo pĂ„ den. sĂ„ det funkar......pĂ„ precis samma sĂ€tt med MIDI-spĂ„r som innehĂ„ller preset-instĂ€llningar. Lundin, ta det lugnt med sarkasmen đ Jag var vĂ€l inte sĂ„ sarkastisk?..
Ludortudor Postat 21 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 juli 2008 MIDI-filen innehĂ„ller förmodligen ett program change-meddelande, sĂ„ dĂ€rför byter den ljud nĂ€r du trycker play. Markera midiklippet pĂ„ midispĂ„ret.  MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G) Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar. đ sorry, sitter vid en annan dator, har nuendo pĂ„ den. sĂ„ det funkar inte riktigt likadant dĂ„...tror jag;P Nej du har ju helt rĂ€tt! MIDI ser helt olika ut beroende pĂ„ vilken sequencer eller DAW man anvĂ€nder...Nuendo och Cubase har ju inte ens nĂ„gon likhet i namnet, sĂ„ varför skulle dĂ„ MIDI funka pĂ„ samma sĂ€tt... đ€Ș p.s "Reset on part end" och "Reset on stop" Ă€r tvĂ„ starka kandidater till nĂ€sta riksdagsval hittar inte ens nĂ„got som heter sĂ„, prövade med att gĂ„ in pĂ„ functions>delete controllers men det funkade iallafall inte. Jag Ă€r nybörjare och jag skĂ€mms inte för att frĂ„ga saker som jag inte kan.
Lundin Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 (redigerat) hittar inte ens nÄgot som heter sÄ, prövade med att gÄ in pÄ functions>delete controllers men det funkade iallafall inte. Jag Àr nybörjare och jag skÀmms inte för att frÄga saker som jag inte kan. Jag lÀser lite mellan raderna och tycker det ser konstigt ut att du har sÄ pass avancerade program i dina hÀnder och inte tagit reda pÄ hur programmen Àr uppbyggda... inte att du Àr nybörjare specifikt. Det finns ju versioner av Cubase som ger samma resultat som bara Àr en brÄkdel sÄ svÄra att komma igÄng med.. men det Àr ju hur jag tÀnker.. Som erfaren anvÀndare brukar jag alltid skumma igenom Getting started ( och Operation Manual sÄklart ) för att fÄ ett hum om hur funktioner Àr implementerade i nya versioner av ett nytt program.. sÄ har jag alltid gjort och gör Àn idag.. pÄ sÄ sÀtt kan jag bl.a svara pÄ sÄdana hÀr frÄgor.. Jag anvÀnder inte Nuendo p.g.a att det dels Àr för dyrt, dels har det funktioner man sÀllan anvÀnder nÀr man gör musik sÄ det Àr i princip bortkastade pengar, men vet att bÄde Nuendo och Cubase i grunden anvÀnder samma motor och de funktioner som skiljer innefattar INTE hur programmen hanterar MIDI. Med det sagt sÄ finns det en meny dÀr du hittar Preferences. Under denna meny stÀller man in nur Sequencern ska hantera olika reset-meddelanden vid start och stopp, hur sequencern ska hantera olika resetmeddelanden mellan olika parter, hur Cubase / Nuendo ska hantera Aftertouch, sysex, note on / off m.m m.m m.m m.m... Ett bra stÀlle att börja leta m.a.o MÄnga VSTi's krÀver att man sparar en viss setup för att inte reset-meddelanden ska "nollstÀlla" pluggen till sina initiala vÀrden.. Med det sagt kanske Slayer2Vsti behöver stÀllas in pÄ nÄgot sÀtt för att behÄlla sina instÀllningar? ...bara en lösryckt gissning. Redigerat 22 juli 2008 av Lundin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.