Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har stött pÄ ett litet problem nÀr jag anvÀnder Slayer 2 VSTi i Cubase. NÀr jag stÀller in ett instruments preset (i MIDI-format förstÄs) i Slayer 2 och sedan trycker pÄ play, sÄ fÄr den för sig att den ska byta till nÄgot helt annat. NÀr jag stoppar och Àndrar till rÀtt preset och sedan trycker play igen, sÄ byter den Äterigen preset till samma "default" som innan. Testar jag dÀremot byta preset under uppspelning sÄ hÄller den sig kvar tills jag stoppar och spelar upp igen.

Hur fixar jag detta?

Annons
Postat (redigerat)
MIDI-filen innehÄller förmodligen ett program change-meddelande, sÄ dÀrför byter den ljud nÀr du trycker play.
  • Markera midiklippet pĂ„ midispĂ„ret.

• MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G)

• Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar.

🙂

😎

Redigerat av Linus
Postat
MIDI-filen innehÄller förmodligen ett program change-meddelande, sÄ dÀrför byter den ljud nÀr du trycker play.

🙂

😎

sorry, sitter vid en annan dator, har nuendo pÄ den. sÄ det funkar inte riktigt likadant dÄ...tror jag;P

Postat (redigerat)

😉

😉

sorry, sitter vid en annan dator, har nuendo pÄ den. sÄ det funkar inte riktigt likadant dÄ...tror jag;P

Nej du har ju helt rÀtt! MIDI ser helt olika ut beroende pÄ vilken sequencer eller DAW man anvÀnder...Nuendo och Cubase har ju inte ens nÄgon likhet i namnet, sÄ varför skulle dÄ MIDI funka pÄ samma sÀtt...

😉

p.s

"Reset on part end" och "Reset on stop" Àr tvÄ starka kandidater till nÀsta riksdagsval

Redigerat av Lundin
Postat
...har nuendo pÄ den. sÄ det funkar...
...pÄ precis samma sÀtt med MIDI-spÄr som innehÄller preset-instÀllningar.

Lundin, ta det lugnt med sarkasmen 😉

DieHard (oregistrerad)
Postat

😕

:rolleyes:

Nej du har ju helt rÀtt! MIDI ser helt olika ut beroende pÄ vilken sequencer eller DAW man anvÀnder...Nuendo och Cubase har ju inte ens nÄgon likhet i namnet, sÄ varför skulle dÄ MIDI funka pÄ samma sÀtt...

😎

p.s

"Reset on part end" och "Reset on stop" Àr tvÄ starka kandidater till nÀsta riksdagsval

Aldrig testat Nuendo men trodde nog MIDI:n i stort sett var densamma men kanske inte?? đŸ€Ș

Postat
...har nuendo pÄ den. sÄ det funkar...
...pÄ precis samma sÀtt med MIDI-spÄr som innehÄller preset-instÀllningar.

Lundin, ta det lugnt med sarkasmen 😕

Jag var vÀl inte sÄ sarkastisk?.. :rolleyes:

Postat

😕

:rolleyes:

đŸ€Ș

p.s

hittar inte ens nÄgot som heter sÄ, prövade med att gÄ in pÄ functions>delete controllers men det funkade iallafall inte. Jag Àr nybörjare och jag skÀmms inte för att frÄga saker som jag inte kan.

Postat (redigerat)
hittar inte ens nÄgot som heter sÄ, prövade med att gÄ in pÄ functions>delete controllers men det funkade iallafall inte. Jag Àr nybörjare och jag skÀmms inte för att frÄga saker som jag inte kan.

Jag lÀser lite mellan raderna och tycker det ser konstigt ut att du har sÄ pass avancerade program i dina hÀnder och inte tagit reda pÄ hur programmen Àr uppbyggda... inte att du Àr nybörjare specifikt.

Det finns ju versioner av Cubase som ger samma resultat som bara Àr en brÄkdel sÄ svÄra att komma igÄng med.. men det Àr ju hur jag tÀnker..

Som erfaren anvÀndare brukar jag alltid skumma igenom Getting started ( och Operation Manual sÄklart ) för att fÄ ett hum om hur funktioner Àr implementerade i nya versioner av ett nytt program.. sÄ har jag alltid gjort och gör Àn idag.. pÄ sÄ sÀtt kan jag bl.a svara pÄ sÄdana hÀr frÄgor..

Jag anvÀnder inte Nuendo p.g.a att det dels Àr för dyrt, dels har det funktioner man sÀllan anvÀnder nÀr man gör musik sÄ det Àr i princip bortkastade pengar, men vet att bÄde Nuendo och Cubase i grunden anvÀnder samma motor och de funktioner som skiljer innefattar INTE hur programmen hanterar MIDI.

Med det sagt sÄ finns det en meny dÀr du hittar Preferences.

Under denna meny stÀller man in nur Sequencern ska hantera olika reset-meddelanden vid start och stopp, hur sequencern ska hantera olika resetmeddelanden mellan olika parter, hur Cubase / Nuendo ska hantera Aftertouch, sysex, note on / off m.m m.m m.m m.m...

Ett bra stÀlle att börja leta m.a.o

MÄnga VSTi's krÀver att man sparar en viss setup för att inte reset-meddelanden ska "nollstÀlla" pluggen till sina initiala vÀrden..

Med det sagt kanske Slayer2Vsti behöver stÀllas in pÄ nÄgot sÀtt för att behÄlla sina instÀllningar?

...bara en lösryckt gissning.

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.