Jump to content
Annons

Midifiler + sång


wiseguy

Recommended Posts

Nu hoppas jag att jag postat i rätt avdelning, blev lite osäker själv....

Hur som helst:

Min 14-åriga dotter är intresserad av att sjunga och jag har då en idé om att hon skulle kunna använda sin laptop för att träna samt spela in lite låtar på skoj.

Alltså, det jag är ute efter då är något enkelt, men bra, program för att spela midifiler (tex från Midilagret) för musiken, samt möjlighet att lägga på sångspår.

Datorn hon har är ingen värsting, utan en HP 530, en av de billigare laptoparna just nu.

Kraven är dock att det ska vara billigt och framförallt enkelt för en 14-årig tjej att klara av att sköta.

Någon som har tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min första tanke jag kom att tänka på är att skaffa en midi to wav converter (från www.download.com exempelvis) och sedan använda audacity som är gratis för att spela in sången. Tror nämnligen inte Audacity tar miidifiler, men är osäker.

MVH

Anders

EDIT: stavfel

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs en micpreamp också för att kunna få ett vettigt ljud på sången - och då kan det vara idé att skaffa ett externt ljudkort där man får med något DAW-program på köpet. Det finns flera ljudkort som bundlas med något program, som t ex Cubase, Tracktion eller andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gizmozis: Audacity tar inte midifiler, men din idé är ju en prisvärd variant. Ska kolla lite på det! 😛

Claes: Har du förslag på något billigt externt ljudkort med Cubase LE?

Tyvärr är budgeten mycket begränsad.....

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ljudkort Emu 0202 USB med Cubase LE, 995:-

Men ärligt talat så tror jag att en mick från Clas Ohlson och ett enkelt program är en bra start.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14824443

Program:

Reaper fixar ljud och midi och du hittar det här:

http://www.cockos.com/reaper/

Ett annat enkelt program är Tracktion 2 som man kan köpa för 30$ om man registrerar sig på www.mackie.com.

Lättare än Reaper och busenkelt att använda.

Jag har kört Tracktion på en gammal laptop och det lirar bra.

Kör på det interna ljudkortet, har du tur kan du få ned latency med hjälp av http://www.asio4all.com/.

Och kanske litet USB keyboard att spela in midi med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort Emu 0202 USB med Cubase LE, 995:-

Men ärligt talat så tror jag att en mick från Clas Ohlson och ett enkelt program är en bra start.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14824443

Program:

Reaper fixar ljud och midi och du hittar det här:

http://www.cockos.com/reaper/

Ett annat enkelt program är Tracktion 2 som man kan köpa för 30$ om man registrerar sig på www.mackie.com.

Lättare än Reaper och busenkelt att använda.

Jag har kört Tracktion på en gammal laptop och det lirar bra.

Kör på det interna ljudkortet, har du tur kan du få ned latency med hjälp av http://www.asio4all.com/.

Och kanske litet USB keyboard att spela in midi med.

Alldeles utmärkt!

Det var ungefär så här jag tänkt mig. Meningen är att hon ska få testa på det hela, och då självklart på billigaste sätt, och ser man att intresset håller i sig så kan man ju satsa på lite bättre saker sedan.

Ska åka in på Clas Ohlson eller Kjell & Co idag och skaffa en mic och testa med programmen du listat!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ljudkort Emu 0202 USB med Cubase LE, 995:-

Men ärligt talat så tror jag att en mick från Clas Ohlson och ett enkelt program är en bra start.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14824443

Program:

Reaper fixar ljud och midi och du hittar det här:

http://www.cockos.com/reaper/

Ett annat enkelt program är Tracktion 2 som man kan köpa för 30$ om man registrerar sig på www.mackie.com.

Lättare än Reaper och busenkelt att använda.

Jag har kört Tracktion på en gammal laptop och det lirar bra.

Kör på det interna ljudkortet, har du tur kan du få ned latency med hjälp av http://www.asio4all.com/.

Och kanske litet USB keyboard att spela in midi med.

Alldeles utmärkt!

Det var ungefär så här jag tänkt mig. Meningen är att hon ska få testa på det hela, och då självklart på billigaste sätt, och ser man att intresset håller i sig så kan man ju satsa på lite bättre saker sedan.

Ska åka in på Clas Ohlson eller Kjell & Co idag och skaffa en mic och testa med programmen du listat!

Se till att du har rätt koppling från micken in i ljudkortet. Kom ihåg att det flesta ljudkort har småpluggar så köp en liten adapter också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du resonerar utmärkt.

När min lillasyster gått färdigt musikproduktionsgymnasiet i Skara och inte längre hade tillgång till alla falshiga prylar köpte jag ett sånt här ljudkort till henne: Phonic - FireFly302

Det har "allt man kan behöva" som jag ser det, 3 input (varav en xlr med phantommatning), midi in/ut, outputs och hörlursutgång. När vi provade ljudkortet måste jag dessutom säga att ljudet blev riktigt riktigt bra. Var beredd på att få vad jag betalade för, men här tycker jag man får mycket mer. Dessutom ingår Cubase LE.

Min systers set-up just nu:

Phonic Firefly302 - 995kr

M-Audio Midiklaviatur - ca 1000kr

Mikrofon ADK A51 - 995kr

Sustainpedal - ca 300kr

Totalt ca 3300kr

Om tjejen skulle fatta tycke för musiken så tycker jag att ovanstående är en mycket privärd liten hemmastudio.

// KR

Link to comment
Dela på andra sajter

Phonic Firefly302 - 995kr

M-Audio Midiklaviatur - ca 1000kr

Mikrofon ADK A51 - 995kr

Sustainpedal - ca 300kr

Flera vettiga tips, och rätt tänkt. Börja billigt. Det finns ljudkort för en tusenlapp! Börsen har väl något "startpaket" med Behringermixer, FW-ljudkort och stormembranare för 2000 kr oxå.

Om man vill snåla ännu mer, så kan man absolut köpa en väl fungerande dynamisk mic för mellan 100 och 300 kr på börsen. Jag köpte själv en Superlux eco-88 för en hundring inkl sladd(!) härom året, och visst funkar den.

Midiklav köper man beg på blocket för mindre än 500:)

Kom ihåg att du antagligen vill ha ett mikstativ oxå😄

***

Jag vill oxå passa på att VARNA för det bundlade Cubase som numera följer med en del ljudkort; det är så begränsat så du frustrerat går i väggen första kvällen, även om du har låga krav.

Om man köper Computer Magazine (100-150 kr) så får man med en DVD med komplett studioprogramvara.

Om det hade varit jag, hade jag nog slagit till på Tracktion (tips tidigare i tråden), ett svinbra program.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag vill oxå passa på att VARNA för det bundlade Cubase som numera följer med en del ljudkort; det är så begränsat så du frustrerat går i väggen första kvällen, även om du har låga krav.

Cubase LE tycker jag verkar toppen, enda nackdelen är väl begränsningen på VSTi, två stycken är lite tunt.

Men för audio verkar det kanon. LE som följer med ljudkort har lika många kanaler som Po Tools LE/M-Powered har efter man uppgraderat PT för 5 000:- spänn till... (48kanaler) höhöhö.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kör på det interna ljudkortet, har du tur kan du få ned latency med hjälp av http://www.asio4all.com/.
Latencyn fick jag ordentliga problem med.....

Hur ställer man in det där programmet?? 😆

Om du har installerat Asio4all så väljer du dessa drivare i inspelningsprogrammet.

Latencyn ställer du in i Asio4all genom att dra i spaken. Lägre värde = lägre latency.

Dra ned regeln tills det börjar spraka när du spelar upp ljud i inspelningsprogranmmet. Dra sedan upp regeln tills det slutar att spraka.

När man belastar datorn hårt kan man få ställa upp latencyn lite till. Jag jobbar med låg latency i början av project bnär jag spelar in sång och gitarr. När jag sedan börjar mixe så ställer jag upp latencyn för att kunna belasta cpun hårdare utan knaster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju multitimbrala VSTi, som t ex Hypersonic, Sampletank och ett gäng andra, så det räcker till för ganska många skulle jag tro - men om man behöver ha många olika VSTi samtidigt, så är man ju rökt direkt och får titta på den större versionen i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
... enda nackdelen är väl begränsningen på VSTi, två stycken är lite tunt.

Yep, det var det jag menade. två VST- eller VSTi-er. Man går - som sagt - in i väggen första kvällen.

tjing

Det finns en fransk gratisplugg som laddar 4 VST i själva pluggen. Då har man plötsligt fått 8 inserts per kanal.

Men jag vet inte om den går att VSTier i den, men funkar det så har man plösligt 8 syntar där med... men jag tror inte den fixar VSTi...

Link to comment
Dela på andra sajter

... enda nackdelen är väl begränsningen på VSTi, två stycken är lite tunt.

Yep, det var det jag menade. två VST- eller VSTi-er. Man går - som sagt - in i väggen första kvällen.

tjing

Det finns en fransk gratisplugg som laddar 4 VST i själva pluggen. Då har man plötsligt fått 8 inserts per kanal.

Men jag vet inte om den går att VSTier i den, men funkar det så har man plösligt 8 syntar där med... men jag tror inte den fixar VSTi...

Jag hör er och Jovisst 😮 . Det där är vettigt. Likaså Claes tanke. Men (Claes) som förstakvällsanvändare så har man inte lagt pengar på Sampletank. Och kan man ha fler än två midispår? Det kanske man kan.

Man kan ju oxå spela in en synth i taget och sen bounca (?). Eller rewire kanske funkar??

Men jag kommer ändå inte ifrån, att denna Cubase bara är en demoversion. Som kräver att man uppgraderar till en "riktig" sekvenser, och det behovet uppstår omedelbart.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
... enda nackdelen är väl begränsningen på VSTi, två stycken är lite tunt.

Yep, det var det jag menade. två VST- eller VSTi-er. Man går - som sagt - in i väggen första kvällen.

tjing

Det finns en fransk gratisplugg som laddar 4 VST i själva pluggen. Då har man plötsligt fått 8 inserts per kanal.

Men jag vet inte om den går att VSTier i den, men funkar det så har man plösligt 8 syntar där med... men jag tror inte den fixar VSTi...

Jag hör er och Jovisst 🙂 . Det där är vettigt. Likaså Claes tanke. Men (Claes) som förstakvällsanvändare så har man inte lagt pengar på Sampletank. Och kan man ha fler än två midispår? Det kanske man kan.

Man kan ju oxå spela in en synth i taget och sen bounca (?). Eller rewire kanske funkar??

Men jag kommer ändå inte ifrån, att denna Cubase bara är en demoversion. Som kräver att man uppgraderar till en "riktig" sekvenser, och det behovet uppstår omedelbart.

tjing

Om man använder VSTier så håller jag med om att den begränsningen är stökig.

Men om man gör som jag kör Reason via Rewire så är den begränsningen nästan försumbar 😮

När jag mixar ett projekt så brukar jag ändå ha alla spåren som .wav och då instrumentspåren ingen roll alls.

Jag skulle lika gärna kunna köra Cubase LE som Tracktion med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

... enda nackdelen är väl begränsningen på VSTi, två stycken är lite tunt.

Yep, det var det jag menade. två VST- eller VSTi-er. Man går - som sagt - in i väggen första kvällen.

tjing

Det finns en fransk gratisplugg som laddar 4 VST i själva pluggen. Då har man plötsligt fått 8 inserts per kanal.

Men jag vet inte om den går att VSTier i den, men funkar det så har man plösligt 8 syntar där med... men jag tror inte den fixar VSTi...

Jag hör er och Jovisst 🙂 . Det där är vettigt. Likaså Claes tanke. Men (Claes) som förstakvällsanvändare så har man inte lagt pengar på Sampletank. Och kan man ha fler än två midispår? Det kanske man kan.

Man kan ju oxå spela in en synth i taget och sen bounca (?). Eller rewire kanske funkar??

Men jag kommer ändå inte ifrån, att denna Cubase bara är en demoversion. Som kräver att man uppgraderar till en "riktig" sekvenser, och det behovet uppstår omedelbart.

tjing

Om man använder VSTier så håller jag med om att den begränsningen är stökig.

Men om man gör som jag kör Reason via Rewire så är den begränsningen nästan försumbar 🙂

När jag mixar ett projekt så brukar jag ändå ha alla spåren som .wav och då instrumentspåren ingen roll alls.

Jag skulle lika gärna kunna köra Cubase LE som Tracktion med andra ord.

🙂 Det blev ett jävla tjat om det här 😄 ... Du påminner mig om att jag har en gratislicens av Tracktion v.1, som tar hur många VST-er som helst 😮

Nä ursäkta... jag ger mig nu. Tror sidospåret är uttömt?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
... enda nackdelen är väl begränsningen på VSTi, två stycken är lite tunt.

Yep, det var det jag menade. två VST- eller VSTi-er. Man går - som sagt - in i väggen första kvällen.

tjing

Det finns en fransk gratisplugg som laddar 4 VST i själva pluggen. Då har man plötsligt fått 8 inserts per kanal.

Men jag vet inte om den går att VSTier i den, men funkar det så har man plösligt 8 syntar där med... men jag tror inte den fixar VSTi...

Jag hör er och Jovisst 🙂 . Det där är vettigt. Likaså Claes tanke. Men (Claes) som förstakvällsanvändare så har man inte lagt pengar på Sampletank. Och kan man ha fler än två midispår? Det kanske man kan.

Man kan ju oxå spela in en synth i taget och sen bounca (?). Eller rewire kanske funkar??

Men jag kommer ändå inte ifrån, att denna Cubase bara är en demoversion. Som kräver att man uppgraderar till en "riktig" sekvenser, och det behovet uppstår omedelbart.

tjing

Om man använder VSTier så håller jag med om att den begränsningen är stökig.

Men om man gör som jag kör Reason via Rewire så är den begränsningen nästan försumbar 🙂

När jag mixar ett projekt så brukar jag ändå ha alla spåren som .wav och då instrumentspåren ingen roll alls.

Jag skulle lika gärna kunna köra Cubase LE som Tracktion med andra ord.

🙂 Det blev ett jävla tjat om det här 😄 ... Du påminner mig om att jag har en gratislicens av Tracktion v.1, som tar hur många VST-er som helst 😮

Nä ursäkta... jag ger mig nu. Tror sidospåret är uttömt?

Japp, uttömt, slutdiskuterat, färdigt, klart helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...