Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

jag har precis köpt en Virus synt (rack modul) och vill juh självklart köra midi till datan/datan till synten!

Får inte detta att funka.. då nån sa till mig att jag måste ha midi trhubox?

1: Ljudkortet har Line in,Midi in,Midi out

2: jag har en klav med midi in,midiout (och usb)

3:Virusen har midi in,midi out, midi truh

jag får allt att funka med midin förutom att synten spelar upp midi från datan :/ HJÄLP!?

(jag har öppnat en audio kanal i mitt seq program och testat) vet ej om det är så man gör?

mvh kim

Redigerat av kettmpa
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Ditt klaviatur kan med fördel kopplas via USB.

Sedan väljer du att spela in en midikanal på din sequenser med ditt klaviaturs USB mid in som ingång för midi.

Sedan kopplar du ljudkortets midi ut till Virus Midi in (Fysisk kabel DIN kabeln).

På den kanal i din sequenser du skall spela in på väljer du ditt ljudkort som midi midi out.

Nåt sånt....

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej audio skickar inga midinoter...

Men du kanske senare vill spela in syntem och då kopplar du den via audio.

Via midikablar går bara information om vilka tangenter du trycker ned och hur hårt, ingen audio passarerar via midikablarna.

drloop (oregistrerad)
Postat

Berätta hur du kopplat alla kablar till virusen.

Postat
  drloop sa:

tja.. nu har jag tagit bort usbn från keyborden och tagit midiout till midi in på virusen, från virusen midiout till midi in till midi in i ljudkortet, midi out från ljudkortet till midi trhu till virusen :S

känner mig helt lost!

drloop (oregistrerad)
Postat
  kettmpa sa:
  drloop sa:

tja.. nu har jag tagit bort usbn från keyborden och tagit midiout till midi in på virusen, från virusen midiout till midi in till midi in i ljudkortet, midi out från ljudkortet till midi trhu till virusen :S

känner mig helt lost!

In med USB från keybordet, annars kan du inte få det att låta. Min första beskrivning är korrekt, ställ frågor om den istället för att sitta och chansa.

Ta bort kabeln till midi thru på virusen, den gör ingen nytta.

Thru använder du när du vill ta vidare midi signal tex som följer.

Keyboard midi out till Virus midi in. Sedan från thru till tex en annan synt och dessa spelar samma sak. Användbart för livegrejer.

Postat (redigerat)
  kettmpa sa:
  drloop sa:

känner mig helt lost!

Här är något fel... 😉 Midi out från datorn kan du inte koppla till midi thru, eftersom thru också är en utgång...

Midi in tar emot mididata.

Midi out skickar ut mididata som spelas på klaviaturen (eller som spelas upp av datorn).

Midi thru skickar vidare det som kommer in på midi in - men skickar inte ut det som spelas på klaviaturen.

Det ena är alltså ett klaviatur som inte har någon syntdel inbyggd, eller har jag fattat det fel?

Om du bara har en midiingång på ljudkortet, så kan du inte spela på både syntens klaviatur och det lösa klaviaturet utan att koppla om (alltså om du använder midi - men om du kopplar den på USB i stället, och struntar i att koppla midi till klaviaturen, så går det bra) - eller skaffa en mergebox - men har du klaviatur på synten, så är förstås den lösa midiklaviaturen överflödig om den inte har någon syntdel...

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

keyboardens midi ut till ljudkortets midi in (eller usb till datorn)

från ljudkortets midi ut till virus midi in

sen måste du ställa in i programmet rätt ut och in på midikanalen

men då måste vi veta vilket daw du har för att tala om hur...

och alla program klarar kanske inte detta.

men så kan du både spela på virusen från keyboarden och från midikanaler i programmet

men du kan inte spela på virusen utan att programmet är igång då

edit: såg precis att drloop hade skivit exakt samma

Redigerat av spass

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.