Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.Nu är det såhär att jag har försökt och försökt att få till ett Ljud men jag lyckas riktigt inte.Jag skulle så gärna velat få hjälp med detta.Jag är ute efter mixning/mastring av hiphop/rnb/pop.Ett ljud som jag försöker få till är det här: http://www.youtube.com/watch?v=VhltYNiPW_E .Nu kanske det inte går och få till lika bra pågrund av utrustningen men jag skulle iallafall velat mixa/mastra det i den stilen.Så jag undrar om någon hade kunat vara så schysst att förklara hur man får till ett sådant ljud.Skriv gärna här eller lägg till mig på msn då någon hade kunat hjälpa mig direkt där som hade varit ännu bätre.Min Msn-Adress är: pianospelet@hotmail.com .

Annons
Postat (redigerat)

Du verkar vara lite vilse i begreppen Mixning / Mastring så det e lite svårt att förstå vad det är du är ute efter.

Mastra är när man justerar den färdiga låten så att den blir högre , bredare och funkar i stereo som på klubb.

Mixa är när man justerar dom indivuduella instrumenten så att allt hörs tydligt och inget tar över för mycket.

Vad det är för ljud du är ute efter är omöjligt att veta då du länkar till en video som är en komplett låt m.a.o

det finns trumljud , det finns sångljud , det finns synth ljud och det finns massa andra ljud , så SNÄLLA var lite mer specifik om du förväntar dig få nån hjälp här.

Helt okej låt för övrigt .

PS. Dubbel posteringar för snabbare svar är INTE populärt här , Men den kan ju å andra sidan varit ett misstag men nu vet du i alla fall.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Hej.Ok.Jag råka Posta 2 Trådar.Jag är ute efter själva Sång Ljudet.Hur man får till det med Kompressor,Eq o.s.v ?

Postat
Hur man får till det med Kompressor,Eq o.s.v ?

Beror på :

Micken

Preampen

Akustiken

Låten ( Arrangemanget i sig )

Rösten och andra faktorer så några specifika tips är svåra att ge förutom att ljudet är relativt torrt och rätt så autotunat.

Så lite delay på vissa adds å körer , Leaden en gnutta reverb osv.

Men som sagt det beror mer på Rösten å Låten för att få till det soundet.

Och i slutet är det en vocoder på rösten oxå ( dom riktigt ljusa tonerna ).

DieHard (oregistrerad)
Postat
Hej.Ok.Jag råka Posta 2 Trådar.Jag är ute efter själva Sång Ljudet.Hur man får till det med Kompressor,Eq o.s.v ?

EQ:a inte sången för mycket heller. Det låter så lätt onaturligt. Skär och höj bara några db.

Postat

Hej.Oki.Skulle någon kunat lägga till mig på Msn så att jag hade kunat få lite hjälp över där ? Hade varit schysst.Min-Msnadress är: pianospelet@hotmail.com .

Postat

Har du provat att länka upp en inspelning du gjort? Jag skulle tycka det vore enklare att börja i den änden och ge tips om vad du ska ändra på / göra annorlunda / vilka verktyg du kan använda o.s.v

Nu talar jag bara för mig själv och att få hjälp med det du frågar efter blir lite som att be om ett "signature-sound", alla gör på lite olika sätt beroende på vad man har för preferenser och smak.

Så vänta dig inte ett ax-till-limpa-svar med alla mixtricks inbakat ( även om du kanske har tur )

Jag hoppas däremot du får den hjälp du söker.

Lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.