Jump to content
Annons

Hur "copywritar" man sin låt?


Tam

Recommended Posts

Jag har varit sugen länge på att ge bort skivor och lite halvfärdiga versioner av min låt till nära o kära, men jag är paranoid och litar inte på dem för dom pellar också med FL hemma och stjäl nog min låt och patenterar låten innan mig.

Så hur går jag tillväga för att slippa denna risk? Ska jag anmäla låten på stim elle något?

Redigerat av Tam
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har varit sugen länge på att ge bort skivor och lite halvfärdiga versioner av min låt till nära o kära, men jag är paranoid och litar inte på dem för dom pellar också med FL hemma och stjäl nog min låt och patenterar låten innan mig.

Så hur går jag tillväga för att slippa denna risk? Ska jag anmäla låten på stim elle något?

Spana in den nitade tråden "Hur skyddar jag min musik?" i "Komposition, arrangering"-forumet. Ämnet har behandlats där.

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel grej är att bränna en skiva och skicka den till sig själv med ett rekomenderat brev. Sen spar man kvittot och låter bli att öppna brevet. Skulle nåt hända kan man visa det oöppnade rekomenderade brevet med kvitto och datumstämpel i domstolen.

Link to comment
Dela på andra sajter

annars kan väl klassikern att du postar en skiva till dig själv, så du får en stämpel med datum på brevet med skivan så har du ett bevis när du gjorde låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda upp låten på forumet, så syns det ju vilket datum du laddat upp den. Vet dock inte hur bra det håller rättsligt, men det kanske kan få de att lägga ner.

Redigerat av Daniel H
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Lämna inte ut din musik till människor du inte litar på.

2. Om dina släktingar inspireras av din musik, varför inte glädjas åt det istället

3. Anmäl dom till Kanal 5:s "Sanningens Ögonblick", så kommer dom aldrig sno låtar igen...

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...