Jump to content
Annons

Hur bra kan det bli?


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Har ju tänkt skaffa mig en hemmastudio nu.. är verkligen sugen på det. Men vet inte om jag vill lägga riktigt så mycket pengar som jag tänkte från början. Min polare har nämligen ett kit med en mixer, ljudkort med preamp och en mick som han ska sälja för typ 3000 eller nåt. Men det jag undrar e då, om jag köper mer seriösa grejer, hur bra kan det bli då? Det jag har tänkt köpa då är:

Presonus Firebox

Röde NT2-A

Addictive Drums

Hur bra kan jag få det att låta me dom grejerna om jag spelar in det hemma i mitt rum utan någon speciell akustik, bara vanlig möblering, o sen låter nåt "proffs" mixa o mastra? Kan det komma i närheten av en riktig studioinspelninig? Nu snackar vi inte sånna riktiga superproffstudios, utan vanliga studios typ 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Akustiken verkar vara ditt problem.. Men genom att vara lite innovativ.. T.ex hänga täcket över dig och micken då du sjunger etc.. Så kan du få det att låta lika bra som vilken proffsinspelning som helst. Moby har sin studio i sovrummet 😉 Det viktigaste är att du lär dig använda prylarna.. En tumregel är att ha så hög insignal som möjligt utan att det distar. då du spelar in. Sen beror det ju förstås på vad du tänkt spela in.. Priset på prylarna verkar ju ok.. Betänk att på 80-talet så krävdes det kanske 300.000:- för att komma i närheten av samma ljudkvalité... Det hänger alltså på hur duktig du är att använda prylarna i slutändan...

Hej!

Har ju tänkt skaffa mig en hemmastudio nu.. är verkligen sugen på det. Men vet inte om jag vill lägga riktigt så mycket pengar som jag tänkte från början. Min polare har nämligen ett kit med en mixer, ljudkort med preamp och en mick som han ska sälja för typ 3000 eller nåt. Men det jag undrar e då, om jag köper mer seriösa grejer, hur bra kan det bli då? Det jag har tänkt köpa då är:

Presonus Firebox

Röde NT2-A

Addictive Drums

Hur bra kan jag få det att låta me dom grejerna om jag spelar in det hemma i mitt rum utan någon speciell akustik, bara vanlig möblering, o sen låter nåt "proffs" mixa o mastra? Kan det komma i närheten av en riktig studioinspelninig? Nu snackar vi inte sånna riktiga superproffstudios, utan vanliga studios typ 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kunskap och akustik gör större skillnad än pengar.

Så mitt tips. Börja med lite enkla grejer.

När du får kläm på inspelning är du mogen att välja bättre prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kunskap och akustik gör större skillnad än pengar.

Så mitt tips. Börja med lite enkla grejer.

När du får kläm på inspelning är du mogen att välja bättre prylar.

Okej, men Presouns Firebox o Röde NT2-A är "för bra" grejer för mig då? Det kan jag ju hålla med om att dom är nu, men de e ju segt att behöva sälja o byta upp sig sen.. Detta me låtskriveri o inspelning o sånt är verkligen något jag brinner för, även om jag är nybörjare på inspelning. Så då tänkte jag att ja skulle köpa rätt bra grejer va gäller mick o ljudkort i början så att man får bra inspelningar o inte behöver byta upp sig sen.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Kunskap och akustik gör större skillnad än pengar.

Så mitt tips. Börja med lite enkla grejer.

När du får kläm på inspelning är du mogen att välja bättre prylar.

Okej, men Presouns Firebox o Röde NT2-A är "för bra" grejer för mig då? Det kan jag ju hålla med om att dom är nu, men de e ju segt att behöva sälja o byta upp sig sen.. Detta me låtskriveri o inspelning o sånt är verkligen något jag brinner för, även om jag är nybörjare på inspelning. Så då tänkte jag att ja skulle köpa rätt bra grejer va gäller mick o ljudkort i början så att man får bra inspelningar o inte behöver byta upp sig sen.

Klart det inte är för bra om du redan har det;) akustiken kan du fixa på många sätt till en billig peng, sök på forumet.

Kör på det du har!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kunskap och akustik gör större skillnad än pengar.

Så mitt tips. Börja med lite enkla grejer.

När du får kläm på inspelning är du mogen att välja bättre prylar.

Okej, men Presouns Firebox o Röde NT2-A är "för bra" grejer för mig då? Det kan jag ju hålla med om att dom är nu, men de e ju segt att behöva sälja o byta upp sig sen.. Detta me låtskriveri o inspelning o sånt är verkligen något jag brinner för, även om jag är nybörjare på inspelning. Så då tänkte jag att ja skulle köpa rätt bra grejer va gäller mick o ljudkort i början så att man får bra inspelningar o inte behöver byta upp sig sen.

Kör på!

Det blir kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunskap och akustik gör större skillnad än pengar.

Så mitt tips. Börja med lite enkla grejer.

När du får kläm på inspelning är du mogen att välja bättre prylar.

Okej, men Presouns Firebox o Röde NT2-A är "för bra" grejer för mig då? Det kan jag ju hålla med om att dom är nu, men de e ju segt att behöva sälja o byta upp sig sen.. Detta me låtskriveri o inspelning o sånt är verkligen något jag brinner för, även om jag är nybörjare på inspelning. Så då tänkte jag att ja skulle köpa rätt bra grejer va gäller mick o ljudkort i början så att man får bra inspelningar o inte behöver byta upp sig sen.

Kör på!

Det blir kanon!

Hehe, har inte köpt de än, men ska göra det nästa vecka tänkte jag 😛 När alla tentor är över i skolan så blir de inspelning för hela slanten hela sommaren 😏 Men en fråga bara, Röde NT2-A hade jag tänkt använda för inspelning av sång, gitarr o bas.. funkar det bra till allt det? Eller borde jag ha nån annan mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, har inte köpt de än, men ska göra det nästa vecka tänkte jag 🙂 När alla tentor är över i skolan så blir de inspelning för hela slanten hela sommaren 😉 Men en fråga bara, Röde NT2-A hade jag tänkt använda för inspelning av sång, gitarr o bas.. funkar det bra till allt det? Eller borde jag ha nån annan mick?

Den mikrofonen funkar utmärkt. Ruggigt bra mikrofon för sitt pris tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hehe, har inte köpt de än, men ska göra det nästa vecka tänkte jag 🙂 När alla tentor är över i skolan så blir de inspelning för hela slanten hela sommaren 😛 Men en fråga bara, Röde NT2-A hade jag tänkt använda för inspelning av sång, gitarr o bas.. funkar det bra till allt det? Eller borde jag ha nån annan mick?

Den mikrofonen funkar utmärkt. Ruggigt bra mikrofon för sitt pris tycker jag.

Aah okej 🙂

men jag fick syn på denna micken också:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=466335

Hur e den i jämförelse?

Och hur är detta ljudkort i jämförelese med presonus firebox:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=420046

Och till sist, räcker med RÖDE NT2-A för gitarrinspeling o så eller? 😛 Jag funderade nämligen på att köpa en dynamisk mick också för 1000kr också som dom snackade om på 4 sound när jag var där senast. Men är det bra eller bara onödigt?

EDIT: Jag kan inte så jättemycket om mickar just nu så ni vet, så jag vet ju inte om den micken ja jämförde NT2-An med t ex. är lämpad för gitarrinspelning t ex.. hehe.. men jag tänker ju lära mig! ^^

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, har inte köpt de än, men ska göra det nästa vecka tänkte jag 🙂 När alla tentor är över i skolan så blir de inspelning för hela slanten hela sommaren 😛 Men en fråga bara, Röde NT2-A hade jag tänkt använda för inspelning av sång, gitarr o bas.. funkar det bra till allt det? Eller borde jag ha nån annan mick?

Den mikrofonen funkar utmärkt. Ruggigt bra mikrofon för sitt pris tycker jag.

Aah okej 🙂

men jag fick syn på denna micken också:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=466335

Hur e den i jämförelse?

Och hur är detta ljudkort i jämförelese med presonus firebox:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=420046

Och till sist, räcker med RÖDE NT2-A för gitarrinspeling o så eller? 😛 Jag funderade nämligen på att köpa en dynamisk mick också för 1000kr också som dom snackade om på 4 sound när jag var där senast. Men är det bra eller bara onödigt?

EDIT: Jag kan inte så jättemycket om mickar just nu så ni vet, så jag vet ju inte om den micken ja jämförde NT2-An med t ex. är lämpad för gitarrinspelning t ex.. hehe.. men jag tänker ju lära mig! ^^

Röde NT2-A är en MYCKET bra och dessutom prisvärd mikrofon. Så låt ingen snacka dig bort från den affären...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, har inte köpt de än, men ska göra det nästa vecka tänkte jag 🙂 När alla tentor är över i skolan så blir de inspelning för hela slanten hela sommaren 😛 Men en fråga bara, Röde NT2-A hade jag tänkt använda för inspelning av sång, gitarr o bas.. funkar det bra till allt det? Eller borde jag ha nån annan mick?

Den mikrofonen funkar utmärkt. Ruggigt bra mikrofon för sitt pris tycker jag.

Aah okej 🙂

men jag fick syn på denna micken också:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=466335

Hur e den i jämförelse?

Och hur är detta ljudkort i jämförelese med presonus firebox:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=420046

Och till sist, räcker med RÖDE NT2-A för gitarrinspeling o så eller? 😛 Jag funderade nämligen på att köpa en dynamisk mick också för 1000kr också som dom snackade om på 4 sound när jag var där senast. Men är det bra eller bara onödigt?

EDIT: Jag kan inte så jättemycket om mickar just nu så ni vet, så jag vet ju inte om den micken ja jämförde NT2-An med t ex. är lämpad för gitarrinspelning t ex.. hehe.. men jag tänker ju lära mig! ^^

Röde NT2-A är en MYCKET bra och dessutom prisvärd mikrofon. Så låt ingen snacka dig bort från den affären...

¨

Nej nej dom försökte inte snacka bort mig. Det var den dom rekommenderade. Dom sa bara att om jag hade mer budget så kunde jag köpa en så mick utöver NT2-an. så att jag spelar in med 2 mickar alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tänk på att en bra stormembransmick troligen kommer att ta upp mer av rummet och eventuellt datorbrus än vad en dynamiskmick gör.

Så har du dålig akustik kanske en anna mick än Röden gör sig bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att en bra stormembransmick troligen kommer att ta upp mer av rummet och eventuellt datorbrus än vad en dynamiskmick gör.

Så har du dålig akustik kanske en anna mick än Röden gör sig bättre.

Okej, men de blir nog Röde NT2-A. Men räcker det med den eller ska man slå till på en dynamisk mick också för gitarrinspelning o så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det komma i närheten av en riktig studioinspelninig?

Närheten men ändock långt ifrån , MEN å andra sidan vilka är dina potentiella kunder om det ens finns sådana.

Är det värt att skicka iväg inspelningar med tvivelaktig kvalitet på mixning och mastring för x antal kronor eller är tanken mer att du ska kunna spela in dig själv så du kan spela upp för vänner å bekanta och kanske lägga upp på myspace för andra att lyssna på.

Viktigare än all teknik är kunskap , men med bra teknik behöver man inte lika mycket kunskap , Så det du har planerat at köpa räcker gått å väl för " Hemmastudio " men är trots allt långt ifån den kvalitet du får i en " Proffsstudio " där man tex tänkt på akustiken.Men som det sagts med lite kreativa akustiktrick kan du säkert få ett godtagbart ljud som säkerligen räcker för dina krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det komma i närheten av en riktig studioinspelninig?

Närheten men ändock långt ifrån , MEN å andra sidan vilka är dina potentiella kunder om det ens finns sådana.

Är det värt att skicka iväg inspelningar med tvivelaktig kvalitet på mixning och mastring för x antal kronor eller är tanken mer att du ska kunna spela in dig själv så du kan spela upp för vänner å bekanta och kanske lägga upp på myspace för andra att lyssna på.

Viktigare än all teknik är kunskap , men med bra teknik behöver man inte lika mycket kunskap , Så det du har planerat at köpa räcker gått å väl för " Hemmastudio " men är trots allt långt ifån den kvalitet du får i en " Proffsstudio " där man tex tänkt på akustiken.Men som det sagts med lite kreativa akustiktrick kan du säkert få ett godtagbart ljud som säkerligen räcker för dina krav.

Tanken är väl att kunna spela in bandets låtar med hyfsad kvalite (beror ju på vad man jämför med) sen få det mixat o mastrat av en polare som jobbar lite med studio o så. Dom låtarna vi har spelat in på vår första skiva ligger på myspace:

www.myspace.com/partofjon

Det är inte inspelat i en proffstudio, men i en riktig studio om man säger så. Men kanske att jag kan nå upp till den kvaliten efter mixning o mastring....

Sen undrar jag också ang. ljudkort o mick:

- Vilken är bäst av Edirol FA-66 och Presonus Firebox? Vad skiljer dem åt?

- Ska jag köpa BARA Röde NT2-A eller en Röde NT2-A OCH en dynamsik mick till gitarrinspelningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vilket kort du väljer, slutmixen kommer låta likadan.

och till gitarr tycker jag du ska köpa en Shure Sm57.

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vilket kort du väljer, slutmixen kommer låta likadan.

och till gitarr tycker jag du ska köpa en Shure Sm57.

Aah okej 🙂 Men du menar en Röde NT2-A och Shure Sm57 till gitarrinspelning då? Och till sång o bas endast Röde NT2-A?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vilket kort du väljer, slutmixen kommer låta likadan.

och till gitarr tycker jag du ska köpa en Shure Sm57.

Aah okej 😄 Men du menar en Röde NT2-A och Shure Sm57 till gitarrinspelning då? Och till sång o bas endast Röde NT2-A?

altlså det beror på vad för ljud gitarren har. Är det mycket dist så kan Röde få lite för ljust/distid ljud tycker jag, då skulle jag köra sm57. Men till mer "steal" sound så kör på Röde, även till akustiskt. Till basen har jag inte testat Röde. Men sm57'an funkar här med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det spelar ingen roll vilket kort du väljer, slutmixen kommer låta likadan.

och till gitarr tycker jag du ska köpa en Shure Sm57.

Aah okej 🙁 Men du menar en Röde NT2-A och Shure Sm57 till gitarrinspelning då? Och till sång o bas endast Röde NT2-A?

altlså det beror på vad för ljud gitarren har. Är det mycket dist så kan Röde få lite för ljust/distid ljud tycker jag, då skulle jag köra sm57. Men till mer "steal" sound så kör på Röde, även till akustiskt. Till basen har jag inte testat Röde. Men sm57'an funkar här med.

Aah okej.. men när vi spelade in våran demo, så hade vi en kondensatormick o en dynamisk mick när vi spelade in gitarrerna, både clean o dist. Så de va därför jag tänkte på det. Men jag har i första hand tänkt spela in gitarr o bas, så de kanske är bättre att satsa på en sm57a i början? Eller blir de knas om man spelar in akustisk gitarr med sm57a?

Sen undrar jag också om jag verkligen behöver en Röde NT2-A? Är den bra att använda för inspelning av gitarr o bas? Eller så kanske det räcker att jag köper en sm58a istället?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...