Jump to content
Annons

Recommended Posts

JanneL (oregistrerad)
Postat

När jag spelat in 6 spår uppstår oftast problemet med det sjunde spåret. Inspelningen startar lite senare på det nya spåret. Jaghar konstaterat i projektfönstret att eventmarkeringen för inspelningsstart ligger lite senare än på de tidigare spåren. Enda lösningen för att få allt i synk jag har kommit på hittills är att exportera de spår jag har till en wav, öppna ett nytt arr och sedan lägga på flera spår. Antagligen finns det någon inställning som jag har rubbat i programmet, jag har använt det i många år utan sådana problem men plötsligt har detta uppstått.

Jag är tacksam för alla tips.

Mvh

Janne

Annons
Postat (redigerat)

Gah, synkproblem är i sanning frustrerande. Umm Mac eller Windows?

Jag har inte SE, utan SX3 (windows), men förhoppningsvis är systemfunktionerna gemensamma.

Det första jag tänker är att även om det gäller audio, aktivera "Use system timestamp" under devices/device setup/windows midi och DirectMusic.

Det andra jag tänker är att systemet använder delaykompensation som muckar upp det för dig. Används några plugins på de förra spåren?

Prova att högerklicka på de första spåren i "track list" och välj "Disable track".

Visserligen bara en "workaround", men då har du hittat felet i alla fall.

Det finns säkert fler saker att göra, men de här är väl steg 1, typ.

Testa och återkom.

Redigerat av Matti
JanneL (oregistrerad)
Postat
Gah, synkproblem är i sanning frustrerande. Umm Mac eller Windows?

Jag har inte SE, utan SX3 (windows), men förhoppningsvis är systemfunktionerna gemensamma.

Det första jag tänker är att även om det gäller audio, aktivera "Use system timestamp" under devices/device setup/windows midi och DirectMusic.

Det andra jag tänker är att systemet använder delaykompensation som muckar upp det för dig. Används några plugins på de förra spåren?

Prova att högerklicka på de första spåren i "track list" och välj "Disable track".

Visserligen bara en "workaround", men då har du hittat felet i alla fall.

Det finns säkert fler saker att göra, men de här är väl steg 1, typ.

Testa och återkom.

Tack Matti! Jag har kollat det du föreslår, men det löser tyvärr inte problemet på de inspelningar som krånglar, på det felande spåret har eventstarten ändrats från 1 till 3 och därigenom uppstår osynken (det är bara vid ett par tillfällen detta har hänt, då har jag även spelat in ganska många musiker och spår samtidigt så en viss stress har det också varit). En annan tanke jag fick är om det kan vara störningar från mobiltelefoner som orsakar såna problem, vid båda tillfällena har det förekommit påslagna telefoner i närheten av inspelningsdatorn. Jag har testat med att göra ett antal spår nu, ett itaget, helt utan problem.

Mitt system är windowsbaserat-dual core 2024 ram och två separata hårddiskar, kortet är ett m-audio delta 1010 lt som styrs via en 16 kanals mixer.

Mvh

Janne

Postat (redigerat)

Hej,

Tråkigt att det inte löste sig. Förstår inte riktigt vad du menar med att "eventstarten ändrats från 1 till 3". 1 till 3 vadå? takter? samplingar? millisekunder?

Och förstår jag dig rätt när du säger att problemet mest uppstår när du spelar in flera spår på samma gång?

Och att problemet inte är "konsekvent", alltså lite olika varje gång?

Det låter som prestandaproblem, men verkar osannolikt med tanke på datorn du beskriver.

Har du optimerat XP för audioanvändning?

Om inte, besök musicxp.net - man måste registrera sig, men det är värt det. Robin Webb är ett geni! 🙂

tips 1a, som exempel:

1. Set processor scheduling to background services rather than programs.

Start > Settings > Control Panel > System > Advanced > Performance Settings > Advanced Tab > Background Services

Jag föreslår också att du testar olika inställningar under devices/device setup/vst audiobay/expert settings. Sätta audio priority till highest kan göra skillnad. Läs också manualen och html-hjälpen för den panelen, det står en del där.

Visst ja, i inspektorn kan du ju också ändra "delay" för ett helt spår med positiva eller negativa värden, en användbar workaround till du löser problemet.

Jag håller tummarna!

Redigerat av Matti

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.