Jump to content
Annons

StarCraft Overmind


Nortum

Recommended Posts

Kan vi med gemensamma ansträngningar klura ut hur hur rösten till The Overmind i spelet StarCraft är effektbehandlad? Jag har tyvärr inget ljudklipp nu, men ska försöka återkomma med en YouTube snutt eller liknande. Kanske finns det redan ett YouTubeklipp som någon kan länka till (har inget ljud där jag sitter)?...

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rolig tråd! Nostalgi. 😉

Jag har ingen aning (förutom att det lär ha med att pitcha ner att göra), men här är ett youtube-klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=8p-_abzpt5g...feature=related

Edit: Vi kan väl även diskutera hur cerebrate-rösterna (de ljusare) är gjorda? Dom är rätt coola också

Edit 2: Är det någon som vet storyn bakom ljudeffekterna i spelet? Man hör ju dom lite överallt, var kommer dom ifrån från början?

Redigerat av Ultravåld
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mycket bra YouTube-klipp! Där hörs tydligt alla för tråden relevanta röster!

Jag kan nämna att Jack Ritschel står bakom rösten, en bra men inte "speciell/unik" röst.

Vad jag hittills kan utröna för effekter är Rotary (snabba volymjusteringar, hörs mest hos Cerebrates), stereobreddning och effekten som låter ett ljud smälta samman med ett annat. Vet ännu varken vad den heter eller hur den fungerar, men jag ska försöka återkomma på den punkten!

To be continued...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Grunden till den första mörka rösten är två pitchshifters sänkta olika mycket.

En bit reducerare kan vara med men troligen är det dålig kvalité på pitch shiftern som gör det lite gryniga grundljudet.

Sedan är det väl blanda och ge med rumsklang och lite flnger kanske. Svårt att höra på youtube klippen.

Jag kan föreslå följande prylar i signalvägen.

Kompressor, stenhård kompression.

Pitch shifter 1: -2 semitoner

Pitch shifter 1: -4 semitoner (Beroende på hur "basig" speakern är) Ställ in på låg kvalité på pitchshiftern så får man grynigt ljud.

Bit reducerare: Låter pitch shiftern för snyggt så kan en bit reducering vara på sin plats efter.

Kanske en stereopanner om man vilka få en riktigt crazy ljudbild.

Delay

Flanger

Reverb

Nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick följande svar från min far - har ännu inte lyckats utröna innebörden:

I första hand någon lågfrekvent modulering (typ 30 Hz) av rösten (troligen genom en olinjär mixer)

Troligen också inmix av en oktavsänkt version av rösten

Sen vanligt eko

 

My 5cent

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag fick följande svar från min far - har ännu inte lyckats utröna innebörden:

I första hand någon lågfrekvent modulering (typ 30 Hz) av rösten (troligen genom en olinjär mixer)

Troligen också inmix av en oktavsänkt version av rösten

Sen vanligt eko

 

My 5cent

Ungefär samma sak som jag skrev...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...