Jump to content
Annons

Vad ska jag egentligen skaffa?


devilmaycry (oregistrerad)

Recommended Posts

devilmaycry (oregistrerad)

Tjena!

Jag har lite frågor angående inspelning!

Det är så att jag har en liten "hemmastudio". Jag kör protools och när jag spelar in gitarrer och bas går jag igenom en PODxt. Keyboarden linar jag rakt in, och likaså sång.

Men jag har lite funderingar på om jag ska köpa en mixer, preamp eller liknande. Behövs, eller blir det bättre för gitarr- och basljud om jag ändå kör Poden? Är det nödvändigt?

Keyboarden räknar (hoppas) jag att det ska göra skillnad på!? Men vad ska jag köra igenom för något?

Angående sång, vad ska man egentligen köpa för grejor?

Tacksam för all sorts hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Jag har lite frågor angående inspelning!

Det är så att jag har en liten "hemmastudio". Jag kör protools och när jag spelar in gitarrer och bas går jag igenom en PODxt. Keyboarden linar jag rakt in, och likaså sång.

Men jag har lite funderingar på om jag ska köpa en mixer, preamp eller liknande. Behövs, eller blir det bättre för gitarr- och basljud om jag ändå kör Poden? Är det nödvändigt?

Keyboarden räknar (hoppas) jag att det ska göra skillnad på!? Men vad ska jag köra igenom för något?

Angående sång, vad ska man egentligen köpa för grejor?

Tacksam för all sorts hjälp!

Jag har en liten mixer och behåller den bara för monitoring av flera midi synthar. Annars är den en waste of space -- skulle inte köpa en om jag började om. Med allt amp-simulering, convolution reverb osv som finns kan man lika bra köra synthar rakt in som du gör, tycker jag. Fast det finns olika synpunkter -- flera som DIar synthar och även de som kör genom högtalar/förstarkare och mika (om man har ett bra live rum och gott om tid...)

Sång rakt in genom ditt ljudkorts preamps, antar jag? Beror lite på ljudkortet, men jag skulle tro att det där kan vara den svagaste länken. En preamp för sång alltså. Eller en stereo preamp med line samt mik ingångar och då kan du försöka med keyboarden också. Hmm, kanske skulle pröva själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har lite frågor angående inspelning!

Det är så att jag har en liten "hemmastudio". Jag kör protools och när jag spelar in gitarrer och bas går jag igenom en PODxt. Keyboarden linar jag rakt in, och likaså sång.

Men jag har lite funderingar på om jag ska köpa en mixer, preamp eller liknande. Behövs, eller blir det bättre för gitarr- och basljud om jag ändå kör Poden? Är det nödvändigt?

Keyboarden räknar (hoppas) jag att det ska göra skillnad på!? Men vad ska jag köra igenom för något?

Angående sång, vad ska man egentligen köpa för grejor?

Tacksam för all sorts hjälp!

Jag har inte jobbar med pODxt så jag vet inte riktigt hur den låter och fungerar. Men jag har ett par olika amp-simulerings apparater och jag låter alltid signalen gå igenom Altos tub-apm (100kr på jam) innan ljud kortet... jag upplever att det ger lite mer värme och att tub-ampen skitar ner lite.... men skulle jag inte använda till sång... så den har en tendens att brusa med fantom läget på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...