Jump to content
Annons

Olika midi-instr. på olika spår


julledrulle

Recommended Posts

Hej det borde finnas en liknande tråd om detta tycker jag men jag har inte httat nå'n :-(

Nåja, Här är problemet: Jag har kopplat mitt YamahaP250 till datorn och använder det som midikälla. Nu vill jag prova att använda MIDI i cubase (har bara spelat in audio förut)

På midi in finns YAMAHA USB IN 0-1 [EMULERAT] <-- (Vad nu det betyder)

På midi out finns YAMAHA USB OUT 0-2 [EMULERAT]

Ljudet som används är det som jag angivit på pianot. Jag har nu spelat in ett gött trumbeat på midi-track 1....går nu till midi-track 2 för att spela in en basgång. ändrar ljud på mitt piano till bas och plötsligt hör jag mitt trummbeat i bastoner ;-)

Hur berättar jag för programmet att jag vill ha trummor bara på track 1 och bas bara på track2 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Under förutsättning att du har valt olika midikanaler i Cubase, så kan det vara en inställning i synten som är fel. Den måste ta emot polyfoniskt, så den kan inte stå på Omni (där den tar emot allt från alla kanaler som skickas till den) eller Mono (där den bara tar emot på en midikanal).

Link to comment
Dela på andra sajter

waahh !!!! Försökte ändra på mitt piano "Midi settings" --> "Midi-In-chanel 1" Layer o.s.v. Men vad jag än ändrar på i mitt piano nu så hoppar midiljudet från trummljud till pianoljud (alltid i takt 4, samma ställe varje gång) och även om jag trycker till baka trummljudet på pianot så hopapr den till piano på takt 4 :-( Hmm att detta ska vara så svårt.

Är jag på rätt spår under "midi settings" tror du är det Midi chanel in eller out som jag ska fortsätta exprimentera med ???

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fortsatte att försöka spela in en bas på ch 2 ställde även in ch2 i pianot på Midi out men nu blev det helgalet :-D När jag tryckt på rec i cubase så dök tre streck upp i min

pianodisplay ( - - - ) och ljudet blev ett "roadspianoljud" fast ingen av mina ljudlampor på pianot lös...alla var släckta ha ha ha jag bör nog försöka hitta en default-knapp innan pianot exploderar eller nåt efter mina galna chans-tryckningar. ;-p Kaffet är i alla fall gått ikväll och det är bra för här blir jag nog sittandes i natt....hjälp :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar jag få kläm på det men en massa krångel med Ch 1 och Ch 3 som vill ha samma ljud??

Däremot ändras inte Ch 3 <-- Ch3 har en extra ruta i sig "chn:3" (SE BILD) hur får jag fram den i de andra spårens kontrollruta eller vad det nu kallas? detta.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha JAg behövde visst bara förstora de andra rutorna lite så dök den upp :-D

Känns som om jag hjälper mig själv i den här tråden...hehe nåja, Jag ska fortsätta leta efter rätt inställningar i synten som du skrev Claes!

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Så kan det bli ibland...

Jag har inte haft tid att komma in till forumet förrän nu, men jag lyckades i alla fall få in dig lite på rätt spår, så att du kunde jaga vidare på rätt sätt efter inställningarna. 🙂

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Nu börjar jag få kläm på det men en massa krångel med Ch 1 och Ch 3 som vill ha samma ljud??

Däremot ändras inte Ch 3 <-- Ch3 har en extra ruta i sig "chn:3" (SE BILD) hur får jag fram den i de andra spårens kontrollruta eller vad det nu kallas? detta.jpg

Merde,

Förstår att jag nu ställer en idiotfråga men i alla fall...

Hur f-n ändrar jag MIDI-kanal utan att ha så "höga" "spårrutor".

Jag gillar översikten när man har smalare spår men då ser jag inte midikanalerna...

Var hittar jag midikanalen för aktuellt spår utan att ha så höga/breda/feta whatever spår?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Nu sitter jag på jobbet och var ett bra tag sen jag använde cubase, men jag får för mig att jag alltid ändrade midikanal i det vänstra verktygsfältet med den aktuella kanalen markerad (under midi in/out). Eller är jag helt ute å cyklar?

Hm,

Hittar det i SX3, Cubase LE men inte i Cubase 5 ? Är jag blind nu också?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels kan man ju välja vilka knappar symboler man vill visa på ett midispår. (högerklicka och välj "Track Controls Settings) kanske en del av de där knapparna inte används? ta bort dem så syns midikanalen med mindre spårhöjd.

Och sen kan man ju se kanalen i Inspector, ta fram den med knappen i vänstra övre hörnet av arrfönstret som ser ut ungefär så här []>

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels kan man ju välja vilka knappar symboler man vill visa på ett midispår. (högerklicka och välj "Track Controls Settings) kanske en del av de där knapparna inte används? ta bort dem så syns midikanalen med mindre spårhöjd.

Och sen kan man ju se kanalen i Inspector, ta fram den med knappen i vänstra övre hörnet av arrfönstret som ser ut ungefär så här []>

Tack för era svar!

Dock, jag får det fortfarande inte att fungera.

Problembeskrivning:

1. Jag skapar två midispår

2. Lägger tex Halion och LM7 som "Output routing" på var sitt spår.

3. Jag väljer "USB Axiom 49" som "Input routing" för båda kanalerna.

4. Jag väljer "Channel" till 1 för Halion och 10 för LM7.

När jag spelar på tangenterna så låter det endast från den VSTi som jag har aktiverad (klickat på). Det låter endast från klaviaturen men jag ser att det kommer in en MIDI-signal även från drumpadsen.

Jag vill att klaviaturen ska spela Halion och drumpadsen ska spela LM7 (oavsett vad jag markerar).

Tips?

EDIT:

Hmpf, jag blir (är) galen!

Jag glömde markera ”högtalaren”!!!&%¤¤!!

Men, nu när jag gör det så får jag istället ljud BÅDE i Halion och LM7 oavsett om jag spelar på padsen eller klaviaturen (får samtidigt ljud från båda).

Jag vill att Halion ska spela det som kommer in på midikanal 1 och LM7 det som kommer in på midikanal 10.

Nån som har ett tips?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bump och förtydligande av fråga/problemställning:

Problembeskrivning (i Cubase 5):

Vill kunna spela mitt trum-vsti med padsen på keyboardet och tex synth-vsti med klaviaturen.

Dock, resultatet blir att både klaviatur och pads spelar både synth och trum-vsti.

Vad jag gör:

1. Jag skapar två midispår

2. Lägger tex Halion (VSTi) som "Output routing" på spår 1.

3. Lägger tex LM7 (trummor) som "Output routing" på spår 2.

4. Jag väljer "USB Axiom 49" som "Input routing" för båda kanalerna.

5. Jag väljer "Channel" (MIDI) till 1 för Halion och 10 för LM7.

6. Sätter mitt M-Audio Axiom 49 så att dess trum-pads sänder på midikanal 10 och klaviaturen på midikanal 1.

7. Aktiverar ”högtalaren” på båda spåren.

När jag spelar på tangenterna så låter både synthljudet och trumljudet??!

Jag vill att klaviaturen ska spela Halion och drumpadsen ska spela LM7. Vad gör jag för fel?

Tips?

Snälla, snälla hjälp mig (blir ännu galnare än vad jag var tidigare)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase hanterar det rätt, utan tvekan - för jag har två klaviaturer som funkar fint på precis det sättet; Att de tas in på olika midispår samtidigt. Jag kör visserligen med midi från syntarna och går in genom ljudkortets midi - och har alltså inte midi via USB, men det ska ju hanteras likadant ändå.

Vet inte säkert om sådant här kan hänvisas till emulerade portar, men du kan ju prova att läsa i den klistrade tråden i Cubase-avdelningen om det och se om det hjälper.

Du kan annars alltså lugnt utgå från att problemet ligger i keyboardet eller drivrutinerna till det. Du skulle kanske testa en annan version av drivrutinerna och se om det funkar bättre...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase hanterar det rätt, utan tvekan - för jag har två klaviaturer som funkar fint på precis det sättet; Att de tas in på olika midispår samtidigt. Jag kör visserligen med midi från syntarna och går in genom ljudkortets midi - och har alltså inte midi via USB, men det ska ju hanteras likadant ändå.

Vet inte säkert om sådant här kan hänvisas till emulerade portar, men du kan ju prova att läsa i den klistrade tråden i Cubase-avdelningen om det och se om det hjälper.

Du kan annars alltså lugnt utgå från att problemet ligger i keyboardet eller drivrutinerna till det. Du skulle kanske testa en annan version av drivrutinerna och se om det funkar bättre...?

Ok, tack Claes.

Så du kör motsvarande set-up i Cuabse som jag listat i punktlistan?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

LÖST!

man måste (i alal fall i min set-up) använda "input transformer"

Och sen där välja "Local" --> preset "channel filtering" --> Pass CH X (den kanal du vill ska spela) --> Klicka i aktiverings lampan (Module 1).

Spela och skratta dårlikt....

Link to comment
Dela på andra sajter

LÖST!

man måste (i alal fall i min set-up) använda "input transformer"

Och sen där välja "Local" --> preset "channel filtering" --> Pass CH X (den kanal du vill ska spela) --> Klicka i aktiverings lampan (Module 1).

Spela och skratta dårlikt....

Det var ju skönt att det löste sig. Orsaken till att det skiljer sig från normal midi, är antagligen att det går via USB... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...